Litigiile cu BANCA. Ce sume au câștigat clienții băncilor după renegocierea creditelor

Ciprian Dumitrache / 27 oct 2021 / 15:00
Un beneficiu pentru clienții băncii
Un beneficiu pentru clienții băncii

În primele nouă luni ale acestui an, peste 400 de clienți s-au înțeles cu băncile lor după ce au apelat la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Potrivit CSALB, 445 de clienți au ajuns la o înțelegere cu băncile, beneficiile rezultate din negocierea consumatorilor cu băncile au ajuns la 1,24 milioane euro în primele trei trimestre.

Valoarea totală a beneficiilor în cei cinci ani de activitate operaţională este de 5,25 milioane euro.

"Ceea ce observăm după primele nouă luni ale anului este o disponibilitate mai mare a consumatorilor şi băncilor de a ajunge la un compromis. 90% dintre negocierile derulate anul acesta în cadrul CSALB s-au încheiat prin împăcarea părţilor. Spre exemplu, în trei trimestre am avut doar două situaţii în care una dintre părţi s-a retras din negociere, faţă de 21 de situaţii de acest fel în perioada similară a anului trecut. Deşi numărul cererilor acceptate spre negociere este cu aproximativ 10% mai mic decât în 2020, valoarea mare a beneficiilor şi procentul ridicat al împăcărilor arată o înţelegere mai profundă a mecanismelor de conciliere, atât din partea băncilor, dar mai ales din partea consumatorilor, despre care putem spune că sunt mai centraţi pe rezultat, mai pragmatici decât în trecut", a afirmat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

În opinia sa, această atitudine poate veni şi din dorinţa consumatorilor care se confruntă cu probleme financiare de a găsi rapid o rezolvare pentru dificultăţile lor actuale.

"Incertitudinile privind evoluţia pandemiei, efectele acesteia asupra economiei, creşterea dobânzilor, creşterea puternică a preţurilor la energie electrică, la gaz şi la carburanţi, pun presiune pe capacitatea de rambursare a împrumuturilor bancare. În acest context, există posibilitatea creşterii ratei creditelor neperformante, motiv pentru care consumatorii trebuie să fie foarte precauţi pentru a nu înregistra restanţe. Recomandarea noastră pentru consumatori este să se adreseze băncii dacă au dificultăţi în achitarea ratelor, dar să nu depăşească 90 de zile de întârziere, situaţie în care întregul credit devine scadent. Iar dacă nu reuşesc să ajungă la o înţelegere cu creditorul, întotdeauna rămâne şi alternativa soluţionării amiabile în cadrul CSALB", a mai spus Alexandru Păunescu.

Conform CSALB, în primele nouă luni consumatorii au trimis 1.837 de cereri de negociere (o medie de 47 de cereri pe săptămână), dintre care 1.152 adresate băncilor şi 685 IFN-urilor.

Pe de altă parte, numărul de cereri adresate băncilor a scăzut în perioada primelor trei trimestre ale acestui an faţă de perioada similară din 2020: de la 1.557 cereri în primele nouă luni din 2020, la 1.152 cereri în primele nouă luni ale acestui an.

Citește și: PLAFONAREA prețului gazelor avantajează furnizorii. Expert: Plafonarea le aduce venituri de la bugetul de stat

Potrivit sursei citate, evoluţia ultimilor ani indică o scădere semnificativă a numărului de cereri înregistrate la CSALB şi pentru care băncile şi-au exprimat refuzul de a intra într-o procedură de negociere: de la 80% în 2016, la 45% în 2018 şi 28% în 2020.

Astfel, în primele nouă luni ale anului 2021, procentul cererilor clasate ca urmare a refuzului nejustificat al băncilor a scăzut la 17% din totalul cererilor trimise, iar recomandarea CSALB către bănci şi IFN-uri este ca procentul de clasare să se menţină sub 20% până la finele anului.

Situaţia în cazul IFN-urilor este diferită: din 685 de cereri, doar cinci au fost acceptate spre negociere, iar alte 21 de solicitări au fost soluţionate direct între consumator şi comerciant, după sesizarea CSALB, dar fără a mai trece prin procesul de conciliere.

În urma unui studiu de piaţă iSense Solutions - Back to the Future (studiu care nu a fost comandat de CSALB), doar 18% dintre intervievaţi au răspuns că au probleme în relaţia cu băncile, iar 82% spun că nu întâmpină neînţelegeri. Pentru cei care au nemulţumiri, rezolvarea amiabilă este prima alternativă la care ar apela:

Cei mai dispuşi la negociere sunt consumatorii din regiunea Sud-Vest Oltenia (59% ar alege calea amiabilă), urmaţi de cei din Bucureşti-Ilfov (45% ar alege în primul rând serviciile CSALB). Studiul a fost făcut în luna septembrie pe 504 respondenţi şi a permis variante multiple de răspuns.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul organizaţiei.

Astfel, dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. 

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9485
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9483
USD
Azi 4.3946
Diferența 0.0160
Zi precendentă 4.3786
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 08-12-2021
EUR flag1 EUR = 4.9485 RON
USD flag1 USD = 4.3946 RON
GBP flag1 GBP = 5.8231 RON
CHF flag1 CHF = 4.7550 RON
AUD flag1 AUD = 3.1150 RON
DKK flag1 DKK = 0.6655 RON
CAD flag1 CAD = 3.4599 RON
HUF flag1 HUF = 0.0135 RON
JPY flag1 JPY = 0.0387 RON
NOK flag1 NOK = 0.4853 RON
SEK flag1 SEK = 0.4830 RON
XAU flag1 XAU = 251.5919 RON
Monede Crypto
1 BTC = 222792.20RON
1 ETH = 19213.89RON
1 LTC = 709.99RON
1 XRP = 3.62RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.08% p.a.
ROBOR:
3 luni: 2.68%
6 luni: 2.87%
12 luni: 2.98%
EURIBOR:
3 luni: -0.5730 %
6 luni: -0.5380 %
12 luni: -0.4820 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12519.27 0.57%
BET-BK 2472.30 0.54%
BET-FI 51616.53 0.10%
BET-NG 848.66 1.33%
BET-TR 22151.58 0.57%
BET-TRN 22151.58 0.57%
BET-XT 1103.87 0.58%
BET-XT-TR 1952.66 0.58%
BET-XT-TRN 1952.66 0.58%
BETAeRO 1013.82 -2.00%
BETPlus 1869.15 0.57%
RTL 26534.36 0.60%

Opinii

Un punct de vedere foarte clar justificat

Taxă de solidaritate. AmCham îndeamnă autoritățile să se mai gândească

Camera de Comerţ Americană în România...

Mugur Isărescu, despre bancnota 20 de lei: Acum avem toată structura euro în replică în lei

Mugur Isărescu, despre bancnota 20 de lei: Acum avem toată structura euro în replică în lei

Prin completarea seriei de bancnote aflate în...

Cîţu: Reducerea temporară a TVA la gicacalorie poate să fie o măsură bună

Cîţu: Reducerea temporară a TVA la gicacalorie poate să fie o măsură bună

Preşedintele PNL, Florin Cîţu, a declarat,...

Comunicate de presa

Victorie istorică pentru Janina Nectara: Prima bancnotă care afișează o femeie

Succes legendar al campaniei Femei pe Bancnote

De Ziua Națională a României, BNR va lansa...

Bloomberg: Criza energetică din Europa se va agrava odată cu venirea iernii

Asociația Energia Inteligentă are un nou Vicepreședinte

Asociația Energia Inteligentă este bucuroasă...

O nouă investiție de sute de mii de euro
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole
Neapole

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy