Centrale eoliene în Marea Neagră. Guvernul aprobă, joi, un proiect de lege privind energia eoliană offshore

Mihai Ciobanu |
Data publicării:

Guvernul va aproba în şedinţa de joi, 21 decembrie, un proiect de lege privind energia eoliană offshore.

"Prin promovarea prezentei legi, România va asigura cadrul legislativ primar pentru dezvoltarea investițiilor în domeniul energiei eoliene offshore din Marea Neagră. Stabilirea unui cadru legislativ și fiscal adecvat este esențial în dezvoltarea energiei eoliene offshore, în contextul actual marcat de extinderea accelerată a acestor capacități de producție la nivel mondial. România urmărește îndeplinirea principalelor obiective ale noii politici din domeniul energiei și climei a Uniunii Europene, pentru anul 2030 și perspectiva pentru anul 2050, obiective asumate și de România în calitate de stat membru.

Prin efectul prezentei legi, Ministerul Energiei, în calitate de autoritate concedentă a perimetrelor eoliene offshore, dobândește următoarele atribuții:


- efectuează studii de specialitate în baza cărora stabilește perimetrele offshore care pot fi oferite spre concesionare și identifică informațiile tehnice de bază aferente perimetrelor respective, care sunt puse la dispoziția operatorilor economici interesați să participe la procedura competitivă de atribuire;

- stabilește perimetrele offshore care pot fi concesionate în vederea explorării, construirii și exploatării de centrale electrice eoliene offshore cu respectarea zonelor interzise;

- organizează proceduri competitive de atribuire pentru încheierea contractelor de concesiune și, când este cazul, a schemei de ajutor de stat;

- încheie contractul de concesiune;

- primeşte şi gestionează datele şi informaţiile privind resursele eoliene offshore comunicate de concesionari, asigurând stocarea, sistematizarea şi valorificarea acestora, după caz;

- emite ordine și instrucțiuni cu caracter obligatoriu, pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei legi;

- elaborează modelul contractului-cadru de concesiune, care include drepturile și obligațiile părților;

- elaborează schema de ajutor de stat prevăzută de art. 8 alin. (2);

- monitorizează și controlează respectarea de către concesionar a prevederilor din contractul de concesiune încheiat, precum şi a celor din prezenta lege și actele subsecvente, dispunând măsuri pentru respectarea acestora, cu sprijinul autorităților și instituțiilor publice competente;

- monitorizează efectuarea plății redevenței și a taxelor stabilite pentru concesionarea perimetrelor eoliene offshore, în vederea explorării, construcției și exploatării centralelor electrice eoliene offshore și transportului energiei electrice produse;

- constată, la sesizarea instituțiilor abilitate, executarea de activităţi fără a avea încheiat un contract
de concesiune prevăzut la art. 2 lit. j);

- dispune, urmare sesizării instituțiilor abilitate, prin ordin al ministrului energiei, suspendarea lucrărilor autorizate în baza contractului de concesiune care, prin modul de desfăşurare, pot conduce la degradarea condițiilor de mediu sau pot amenința diversitatea biologică, până la înlăturarea cauzelor care le-au produs;

- notifică Comitetul de amenajare a spațiului maritim, prevăzut de art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 18/2016, cu privire la utilizarea perimetrelor offshore propuse spre concesionare;

- emite concesionarului permisul de explorare a perimetrului eolian offshore concesionat;

- în calitate de punct unic de contact, furnizează persoanelor interesate, la cerere, cu sprijinul celorlalte instituții și autorități competente, informații privind procedurile de urmat pentru participarea la procedura competitivă de atribuire a contractului de concesiune, demararea explorării perimetrului eolian offshore, precum și construirea și exploatarea centralei electrice eoliene offshore.


Prin efectul legii, Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră - ACROPO se reorganizează sub denumirea de Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Offshore - ACROO, dobândind următoarele atribuții și competențe:

- emite aprobarea de dezvoltare care ține loc de autorizație de construire/desființare pentru centralele electrice eoliene offshore în cadrul perimetrelor concesionate, cu respectarea condițiilor și termenelor stabilite prin ordine emise de către președinte;

- monitorizează și controlează respectarea de către concesionar a normelor şi instrucţiunilor din domeniul de activitate şi dispune măsuri pentru respectarea acestora;

- împreună cu autoritățile competente în domeniul protecției mediului, urmăreşte aplicarea măsurilor stabilite pentru protecţia zonei maritime de suprafață şi de adâncime în cursul operaţiunilor de construire/dezafectare și pe toată durata de funcționare a centralelor electrice
eoliene offshore;

- constată executarea de activităţi fără aprobare de dezvoltare/desființare şi aplică sancțiunile conform prezentei legi;

- emite acte normative, norme și instrucțiuni cu caracter obligatoriu privind siguranţa operaţională în activitățile de explorare, precum și în cele de construcție şi exploatare a centralelor eoliene offshore ţinând cont de legislația în vigoare privind securitatea și sănătatea şi siguranţa şi monitorizează aplicarea corectă a acestora;
- notifică Comitetul de amenajare a spațiului maritim cu privire la centralele electrice eoliene pentru care se propune emiterea aprobării de dezvoltare;

- transmite secretariatului Comitetului de amenajare a spațiului maritim, asigurat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, informațiile și datele geospațiale privind centralele electrice eoliene pentru care s-a emis aprobarea de dezvoltare.

Prin promovarea proiectului de Lege privind energia eoliană offshore, România își va menține și consolida poziția de producător important de energie în regiune și va avea un rol activ și însemnat în tranziția spre energie curată la nivelul Uniunii Europene", se arată în nota de fudamentare a proiectului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9722
Diferența -0.0002
Zi precendentă 4.9724
USD
Azi 4.5831
Diferența -0.0034
Zi precendentă 4.5865
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9722 RON
USD flag1 USD = 4.5831 RON
GBP flag1 GBP = 5.9672 RON
CHF flag1 CHF = 5.2983 RON
AUD flag1 AUD = 3.0642 RON
DKK flag1 DKK = 0.6666 RON
CAD flag1 CAD = 3.3168 RON
HUF flag1 HUF = 0.0124 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4202 RON
SEK flag1 SEK = 0.4353 RON
XAU flag1 XAU = 403.0756 RON
Monede Crypto
1 BTC = 308714.32RON
1 ETH = 12085.27RON
1 LTC = 322.33RON
1 XRP = 2.49RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17441.390.20%
BET-BK3270.42-0.08%
BET-EF937.640.24%
BET-FI61167.95-0.42%
BET-NG1228.310.27%
BET-TR38452.230.23%
BET-TRN37376.280.23%
BET-XT1501.620.09%
BET-XT-TR3254.380.11%
BET-XT-TRN3170.040.11%
BETAeRO951.12-0.33%
BETPlus2581.780.17%
RTL38690.230.21%

Comunicate de presa

Bancomat CEC Bank

CEC Bank lansează serviciul de plăți instant RoPay

CEC Bank lansează serviciul de plăți instant...

Fidelis

FIDELIS, ediția de toamnă a înregistrat record dupã record

A fost cea mai mare sumã investitã, cel mai...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel