Vânzările de petrol îi joacă feste lui Putin cu toate manevrele dubioase ale petrolierelor

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Imagine cu rol ilustrativ / Foto: unsplash.com
Imagine cu rol ilustrativ / Foto: unsplash.com

Rusia câștigă mai puțin din exporturile sale de petrol, chiar dacă transporturile de țiței pe mare au atins un nivel record în ultimele  șase săptămâni.

Acest lucru este cauzat de marile discount-uri pe care Moscova este nevoită să le ofere cumpărătorilor asiatici pentru a achiziționa cantitățile care nu mai sunt acceptate de Europa, ceea ce se traduce printr-o scădere a taxelor de export.

Livrările globale de țiței transportat pe mare au crescut în cele șapte zile până la 3 iunie, ajungând la cel mai ridicat nivel de la sfârșitul lunii aprilie. Un total de 38 de petroliere au încărcat 27,6 milioane de barili din terminalele de export ale țării, arată datele de urmărire a navelor și rapoartele agenților portuari. Acest lucru a plasat fluxurile medii la 3,94 milioane de barili pe zi, în creștere cu 10% față de 3,58 milioane în săptămâna încheiată la 27 mai.

Cine câștigă din restricțiile UE la importul de petrol și gaze din Rusia

Deciziile Uniunii Europene

Uniunea Europeană a adoptat în cele din urmă un pachet de sancțiuni privind importurile de petrol din Rusia pe 2 iunie, Interdicția privind achizițiile de țiței, care nu intră în vigoare până la 5 decembrie, se limitează la volumele expediate pe mare și exclude livrările prin sistemul de conducte Drujba. Polonia și Germania s-au angajat să pună capăt importurilor de țiței rusesc prin conducte, chiar și fără o interdicție din partea UE, lăsând Ungaria, Slovacia și Republica Cehă ca unici cumpărători. Acest lucru ar trebui să reducă livrările către Europa cu aproximativ 90% din nivelul de anul trecut, potrivit datelor operatorului de conducte rus Transneft.

În timp ce sancționarea țițeiului rusesc de către companiile europene a deturnat deja volume semnificative de țiței către Asia, până în prezent are un impact redus asupra nivelului general al transporturilor de țiței. Aproximativ 660.000 de barili pe zi de țiței rusesc au fost descărcați în porturile indiene în luna mai, în creștere față de aproximativ 270.000 de barili pe zi în luna precedentă.

Fluxurile de țiței Ural de la terminalele din Marea Baltică, principala piață de desfacere a Rusiei, și-au revenit în săptămâna de până la 3 iunie, crescând cu 417.000 de barili pe zi, sau 29%, până la cel mai ridicat nivel din ultimele trei săptămâni. Creșterea a fost parțial compensată de volumele mai mici din portul Novorosiisk de la Marea Neagră, unde fluxurile au scăzut cu 57.000 de barili pe zi, sau 7%. Fluxurile de la terminalele de export rusești din Arctica și Pacific au rămas neschimbate față de săptămâna precedentă.

Petrol mult dar ieftin

În timp ce volumele expediate au crescut în săptămâna de până la 3 iunie, veniturile Moscovei din taxele de export au evoluat în direcția opusă, scăzând cu 9 milioane de dolari, sau 5%, la 162 milioane de dolari. Scăderea veniturilor reflectă o rată mai mică pe baril a taxei de export pentru livrările efectuate în iunie.

Ratele taxelor au scăzut cu 10% între mai și iunie, coborând la 44,80 dolari pe tonă, echivalentul a aproximativ 6,11 dolari pe baril, de la 49,60 dolari pe tonă, sau 6,81 dolari pe baril, în mai. Aceasta este în scădere de la 61,20 dolari pe tonă, sau 8,30 dolari pe baril în aprilie. Ratele taxelor au scăzut acum cu 27% din aprilie, reflectând reducerile mari pe care Rusia este forțată să le ofere pentru a asigura noi cumpărători pentru țițeiul său în Asia.

Motorina standard a trecut pragul de 9 lei/litru

Numărul de încărcături expediate din porturile rusești a crescut cu patru, ajungând la 38 în săptămâna de până la 3 iunie, comparativ cu cele șapte zile anterioare. Mai multe nave au plecat din porturile din Marea Baltică, în timp ce numărul de transporturi din toate celelalte regiuni a rămas neschimbat.

În luna mai a existat un singur transport de țiței Sokol din portul De Kastri din Pacific. Trei nave-cisternă de tip shuttle, deținute de ruși, care transportă în mod regulat această calitate, sunt ancorate goale în largul terminalului de încărcare.

Fluxuri de țiței în funcție de regiune

Volumul de țiței de pe navele care încarcă de la terminalele baltice de la Primorsk și Ust-Luga și-a revenit în săptămâna de până la 3 iunie. Volumele de pe petrolierele care indică destinații în nord-vestul Europei au crescut la un maxim al ultimelor șapte săptămâni, cu livrări acum rare către Finlanda și Polonia. Livrările dinspre Marea Baltică către Marea Mediterană au scăzut la un minim al ultimelor 11 săptămâni, în timp ce volumul de pe petrolierele care semnalează destinații în Asia a fost cel mai mic din ultimele șase săptămâni.

Totuși, este probabil ca ambele cifre să crească, mai mult de un sfert din țițeiul exportat din Marea Baltică fiind transportat pe nave care nu au semnalat încă o destinație finală. Se așteaptă ca majoritatea acestora să se îndrepte fie spre Mediterana, fie spre Asia.

Transporturile de țiței din porturile rusești de la Marea Baltică se desfășoară în continuare conform planului. Toate încărcăturile programate pentru a fi încărcate la Primorsk și Ust-Luga în săptămâna de până la 3 iunie au fost expediate cu o zi înainte de datele de încărcare planificate.

Opt petroliere au finalizat încărcarea la Novorosiisk, în Marea Neagră, în săptămâna de până la 3 iunie, egalând cel mai mare număr săptămânal de nave manipulate la terminal până acum în acest an. Cea mai mare parte a țițeiului a rămas în regiunea Mării Negre, iar transporturile către Bulgaria și România au crescut pentru a treia săptămână, atingând cel mai ridicat nivel din acest an. Transporturile către Asia au suferit puține modificări, două nave îndreptându-se către India.

Venezuela are undă verde la exportul de petrol pentru Europa

Din Marea Neagră

Fluxurile din Marea Neagră sunt în scădere, cea mai mare parte a țițeiului rămânând la nivel local.

Toate încărcăturile programate de la Novorosiisk în cursul săptămânii au fost încărcate în termen de două zile față de datele din programele de încărcare consultate de Bloomberg.

Două nave încărcate de la instalația de depozitare plutitoare Umba a Gazprom Neft din Murmansk, una cu destinația Rotterdam, iar cealaltă în India. O a treia navă a preluat o încărcătură de la petrolierul de depozitare Kola folosit de Lukoil și se îndreaptă spre rafinăria ISAB a companiei de pe insula italiană Sicilia.

Transporturile combinate de la terminalele de export din vestul Rusiei care se află pe petroliere care semnalează destinații din Asia au scăzut la 800.000 de barili pe zi în săptămâna care a luat sfârșit la 3 iunie, cu 430.000 de barili pe zi, de la o valoare revizuită de 1,23 milioane de barili pe zi în săptămâna precedentă. Însă alți 520.000 de barili pe zi se află pe nave care încă nu au indicat o destinație finală, astfel încât este aproape sigur că această cifră va fi revizuită în creștere odată ce destinațiile vor deveni evidente.

Manevrele bizare ale petrolierelor rusești

Fluxurile de țiței de la cele trei terminale petroliere din estul Rusiei au fost stabile în săptămâna de până la 3 iunie, fără transporturi de Sokol de la De Kastri pentru a patra săptămână consecutivă.

Opt petroliere au încărcat țiței ESPO la Kozmino, neschimbat față de cele două săptămâni precedente. China se profilează ca fiind practic singurul cumpărător de țiței rusesc din Pacific. Trei nave care au încărcat în săptămâna de până la 3 iunie sunt în prezent ancorate în largul orașului Yeosu din Coreea de Sud, unde sunt așteptate să finalizeze transferurile de la navă la navă către superpetrolierele chinezești. Toate cele trei sunt deținute de compania chineză Cosco Shipping Holdings Co. ale cărei nave sunt folosite din ce în ce mai des pentru a transporta țițeiul ESPO de la Kozmino la Yeosu, unde este transbordat pe nave mai mari, deținute tot de Cosco, pentru a fi livrat ulterior în China.

Pentru a treia săptămână nu a existat nicio livrare din partea De Kastri, care manipulează țițeiul Sokol din proiectul Sakhalin 1. Trei tancuri Sovcomflot au fost ancorate goale în largul terminalului petrolier de la sfârșitul lunii aprilie, cu o singură încărcătură încărcată în prima săptămână din mai și livrată la Dalian, în China.

O singură încărcătură de țiței Sakhalin Blend a fost încărcată de la terminalul de la capătul sudic al insulei. La fel ca toate cele de la Kozmino, aceasta se îndreaptă spre China.

Călătorii lungi și transferuri de mărfuri

Numărul petrolierelor care se îndreaptă de la terminalele de export din vestul Rusiei către destinații necunoscute a crescut în săptămâna de până la 3 iunie. Cinci nave au ca destinație Port Said, un semnal obișnuit pentru navele care intenționează să tranziteze Canalul Suez, în timp ce același număr nu indică nicio destinație sau indică un loc care, în mod clar, nu este locul unde își vor descărca marfa.

Mai multe petroliere care au încărcat în săptămânile anterioare încă nu indică destinația finală, majoritatea continuând să indice Port Said.

Petrolierul Aframax Zhen I și-a transferat încărcătura de aproximativ 100.000 de tone de țiței Ural către VLCC Lauren II. În timp ce majoritatea acestor transferuri au loc în apele protejate din apropierea țărmului, acesta a fost neobișnuit, deoarece a fost efectuat în mijlocul Oceanului Atlantic, potrivit datelor de urmărire a navelor. Transferul a fost efectuat în apele aflate la aproximativ 300 de mile vest de insula Madeira, între 26 și 27 mai. Nava Lauren II rămâne în derivă în zonă, probabil în așteptarea unei alte încărcături de țiței rusesc. Petrolierul Afrapearl indică drept destinație Acores, ortografia portugheză a insulelor Azore, un grup de insule situate la vest de Madeira. Pe baza semnalului său de destinație, este posibil ca și acesta să își transfere încărcătura pe nava Lauren II undeva pe la mijlocul lunii iunie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9752
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.5471
Diferența -0.0050
Zi precendentă 4.5521
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9752 RON
USD flag1 USD = 4.5471 RON
GBP flag1 GBP = 5.9437 RON
CHF flag1 CHF = 5.3043 RON
AUD flag1 AUD = 3.0630 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3028 RON
HUF flag1 HUF = 0.0124 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4240 RON
SEK flag1 SEK = 0.4378 RON
XAU flag1 XAU = 385.5996 RON
Monede Crypto
1 BTC = 284785.56RON
1 ETH = 11164.04RON
1 LTC = 293.79RON
1 XRP = 2.40RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17727.840.56%
BET-BK3322.290.46%
BET-EF952.040.58%
BET-FI61458.590.81%
BET-NG1247.390.21%
BET-TR39074.560.56%
BET-TRN37981.920.56%
BET-XT1525.940.53%
BET-XT-TR3306.330.53%
BET-XT-TRN3220.690.53%
BETAeRO961.90-0.44%
BETPlus2623.460.57%
RTL39317.470.52%

Opinii

Oameni de afaceri / Foto: Freepik

Mircea Coșea: ”Am intrat în capcana venitului mediu”, deși ”nu mai suntem săraci”

Profesorul de economie Mircea Coșea a oferit o...

Maria Junghiatu, partener în cadrul TPA România

Decontul precompletat P300 complică procesul de raportare fiscală

Specialiștii TPA România, companie care face...

Trebuie să existe priorități / FOTO: Freepik

România pierde totul! Mircea Coșea: ”Tot ce producem dăm la alții”. De ce

Profesorul de economie Mircea Coșea s-a aflat,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel