Transportul cerealelor cu trenul? Soluție de avarie sau de viitor

Oana Pavelescu / 20 oct 2022, 14:39
Transportul cerealelor cu trenul prin România doar o iluzie
Transportul cerealelor cu trenul prin România doar o iluzie

Înainte de declanșarea invaziei Ucrainei de către Rusia, doar 11% din totalul exporturilor se făceau pe calea ferată. În perioada martie-iulie, calea ferată a gestionat 41% din fluxul de mărfuri, aproape la fel de mult ca și porturile maritime, care au reprezentat 45%. Cu toate acestea după ce porturile maritime s-au redeschis pentru trafic, acesta este modul de transport preferat pentru produsele agricole de export.

Acest lucru a devenit clar în timpul Summitului RailFreight Polonia, care a avut loc la Varșovia pe 8 și 9 septembrie. Dezvoltarea conexiunilor feroviare între Polonia și Ucraina este bună din mai multe motive, dar atunci când vine vorba de transportul de mărfuri precum cereale și oțel, transportul maritim oferă o soluție mai bună, au fost de acord experții din industrie.

O distanță mai mare înseamnă tarife mai mari

Volodimir Demenko, directorul general al companiei ucrainene de logistică Levada Cargo, a susținut o prezentare convingătoare în care a împărtășit câteva cifre interesante. În afară de capacitatea limitată a frontierelor și a materialului rulant, distanța trenurilor pe așa-numitele coridoare de cereale este pur și simplu prea mare, a spus el.

Coridoarele de cereale, care au fost înființate pentru a permite exportul de cereale atunci când porturile din Ucraina au fost blocate, transportă această marfă importantă de la granița cu Polonia către mai multe porturi din Europa, cum ar fi Gdansk, aflat în apropiere, dar și către porturile occidentale și cele de la Marea Adriatică și Marea Neagră.

Deoarece acestea sunt călătorii pe distanțe lungi, prețul transportului a crescut semnificativ. "Tarifele s-au înmulțit de patru ori, din cauza creșterii distanței, a lipsei totale a flotei (vagoane/camioane) și a capacității limitate a infrastructurii", a declarat Demenko.

Procedura de frontieră prea lungă

Ceea ce sporește complexitatea este timpul de încărcare. În prezent, cerealele sunt transportate în principal în vagoane deschise, ceea ce necesită mult mai mult timp pentru a fi reîncărcate, a explicat Marcin Witczak, CEO al companiei poloneze Laude Intermodal.

"Reîncărcarea unui tren durează 12-20 de ore, în timp ce reîncărcarea unui container durează 4 ore. Reîncărcarea este necesară la graniță din cauza schimbării ecartamentului", a spus Witczak, adăugând că firma sa dezvoltă în prezent containerizarea cerealelor pentru mai multă eficiență.

Odessa nu poate fi ratată

Deși calea ferată a fost, timp de mai multe luni, singura cale de export din acest an, ambii vorbitori au subliniat importanța porturilor, acum că acestea pot funcționa din nou. În special portul Odessa este de o importanță crucială, lucru susținut de multe cifre. Înainte de război, până la 70 la sută din comerțul Ucrainei era transportat pe mare. Pentru produsele agricole, această cifră era de 90 la sută. În perioada 2019-2020, 140,4 mii de tone de cereale au fost exportate în medie pe zi, a declarat Witczak.

De când a fost înființat coridorul de cereale prin portul Odesa, în luna august a acestui an, 700.000 de tone de cereale au fost transportate prin port, a declarat Demenko. Aceasta este o mare realizare, a adăugat el, dar a făcut aluzie și la faptul că exporturile portuare trebuie să crească pentru a ușura calea ferată.

De ce să se dezvolte conexiunile feroviare?

Aceasta nu înseamnă că dezvoltarea căilor ferate este în zadar, dimpotrivă, au fost de acord experții din industrie. Dezvoltarea conexiunilor feroviare între Polonia și Ucraina va integra mai bine Ucraina cu Polonia. Există o piață mare pentru transportul containerizat. Noile terminale, cum ar fi cele de la Mostyska, Zamość și Sosnowiec, au un mare potențial.

Dezvoltările de infrastructură au mai degrabă un impact pe termen lung, dar sunt totuși binevenite, a declarat Demenko. "Cred că o parte semnificativă a sectorului logistic va folosi această infrastructură după război." Mai mult, o mare parte din infrastructură a fost distrusă în timpul războiului. În cazul infrastructurii de transport, pagubele se ridică la 35,1 miliarde de dolari americani, a declarat Witczak.

Nu este o risipă de bani

Participanții la RailFreight Summit au fost de acord cu ideea că investițiile în căi ferate între Ucraina și Polonia "nu sunt o pierdere de timp și de bani". Există companii care ezită să investească în noi servicii, deoarece nu sunt sigure în ceea ce privește fluxul de trafic după război", a comentat o persoană din public.

Comisia Europeană nu duce lipsă de încredere în viitor. În noul regulament TEN-T, rețeaua centrală de transport include Ucraina și Moldova, în timp ce Belarus a fost retrogradată în ceea ce privește prioritățile. În viitor, se va pune mult mai mult accent pe Ucraina ca poartă de acces.

Interesant este că România nu a existat pe agenda summitului ReilFreight.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9186
Diferența 0.0060
Zi precendentă 4.9126
USD
Azi 4.6835
Diferența 0.0031
Zi precendentă 4.6804
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 08-12-2022
EUR flag1 EUR = 4.9192 RON
USD flag1 USD = 4.6852 RON
GBP flag1 GBP = 5.6962 RON
CHF flag1 CHF = 4.9737 RON
AUD flag1 AUD = 3.1512 RON
DKK flag1 DKK = 0.6614 RON
CAD flag1 CAD = 3.4303 RON
HUF flag1 HUF = 0.0119 RON
JPY flag1 JPY = 0.0342 RON
NOK flag1 NOK = 0.4676 RON
SEK flag1 SEK = 0.4502 RON
XAU flag1 XAU = 268.5155 RON
Monede Crypto
1 BTC = 78918.07RON
1 ETH = 5815.36RON
1 LTC = 354.81RON
1 XRP = 1.81RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 4.06% p.a.
ROBOR:
3 luni: 7.71%
6 luni: 7.93%
12 luni: 8.20%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12285.18 0.46%
BET-BK 2277.41 0.48%
BET-FI 51527.59 0.73%
BET-NG 901.46 0.17%
BET-TR 23895.20 0.46%
BET-TRN 23775.91 0.46%
BET-XT 1071.31 0.53%
BET-XT-TR 2070.96 0.55%
BET-XT-TRN 2061.30 0.55%
BETAeRO 832.01 0.07%
BETPlus 1834.87 0.50%
RTL 27586.72 0.41%

Opinii

Mircea Coșea
Adrian Negrescu / Foto: arhiva personală

Adrian Negrescu: Vremuri tulburi pe piața petrolului. Începe iar specula

Un lung lanț de circumstanțe care urmează să...

Adrian Negrescu, îngrijorat de evoluția petrolului

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2022 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt50
YesMy - smt4.1.0