Rusia a pierdut 90% din piața europeană a petrolului. Cât petrol trece prin România și Bulgaria

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Rusia a pierdut Europa aproape în totalitate
Rusia a pierdut Europa aproape în totalitate

Cu doar două săptămâni înainte de intrarea în vigoare a noilor sancțiuni ale Uniunii Europene, Rusia a pierdut deja peste 90% din piața sa din țările nordice ale blocului, care reprezentau în trecut pilonul principal al transporturilor de la terminalele baltice și arctice.

Rusia a livrat doar 95.000 de barili pe zi la Rotterdam - singura sa destinație europeană rămasă pentru livrările maritime în afara bazinului Mediteranei/Marea Neagră - în cele patru săptămâni până la 18 noiembrie. Această cifră este în scădere de la peste 1,2 milioane de barili pe zi trimiși în porturile din regiune în fiecare zi la începutul lunii februarie. State precum Lituania, Franța și Germania au oprit aceste importuri în urmă cu câteva luni, în timp ce Polonia a urmat exemplul în septembrie.

Trei sferturi din țițeiul încărcat în porturile rusești de la Marea Baltică se îndreaptă acum spre Asia, rafinăriile indiene achiziționând barilii pentru a profita de o perioadă de grație oferită de SUA și Regatul Unit și care se așteaptă să fie adoptată de UE. Aceasta ar scuti de sancțiuni încărcăturile înainte de intrarea în vigoare a interdicției, la 5 decembrie, atât timp cât sunt livrate până la 19 ianuarie.

Se așteaptă ca națiunile G7 să anunțe nivelul plafonului lor de preț pentru transporturile de țiței rusesc chiar miercuri. Încărcăturile cumpărate la prețuri peste acest nivel ar pierde accesul la navele europene și britanice, la asigurări și la alte servicii.

Volumele totale expediate din Rusia au scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimele nouă săptămâni, de 2,67 milioane de barili pe zi, în cele șapte zile de la 18 noiembrie, în timp ce media mai puțin volatilă pe patru săptămâni a fost, de asemenea, în scădere, deși a rămas peste 3 milioane de barili pe zi pentru a șasea săptămână, scrie Bloomberg. Scăderile continue au contribuit la scăderea veniturilor săptămânale ale Kremlinului din comerțul cu petrol la cel mai mic nivel de la începutul lunii ianuarie.

Cei mai mari cumpărători de petrol rusesc

Volumul de țiței de pe navele care se îndreaptă spre China, India și Turcia, cele trei țări care au apărut ca fiind cei mai mari cumpărători ai livrărilor rusești deplasate, plus cantitățile de pe navele care încă nu au afișat o destinație finală, a crescut la un nivel record de 2,45 milioane de barili pe zi în cele patru săptămâni până la 18 noiembrie.

Devierea exporturilor de țiței ale Rusiei către Asia bulversează fluxurile comerciale și oferă o nouă șansă de viață unor petroliere îmbătrânite care, altfel, s-ar fi putut îndrepta spre fier vechi.

Iar petrolierele care transportă țițeiul rusesc devin mai rezervate în privința destinațiilor lor finale. S-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de nave care pleacă din Marea Baltică și care își indică următoarea destinație ca fiind Port Said sau Canalul Suez. Rămâne probabil ca majoritatea acestor nave să înceapă să semnalizeze porturile indiene după ce trec prin canal.
O încărcătură de țiței din portul Murmansk a ajuns în China prin ruta maritimă nordică de-a lungul coastei arctice a Rusiei. Petrolierul Vasily Dinkov a sosit vineri în largul portului Rizhao, unde este acum ancorat în așteptarea descărcării.

Fluxuri de petrol brut în funcție de destinație

Pe o medie de patru săptămâni, exporturile globale pe cale maritimă au scăzut ușor pentru a doua săptămână, ajungând la o medie de 3,07 milioane de barili pe zi. Fluxurile au rămas peste 3 milioane de barili pe zi pentru a șasea săptămână. Livrările către Asia au atins un nou maxim, în timp ce cele către Europa au continuat să evolueze în sens opus.

Toate cifrele exclud încărcăturile identificate ca fiind de calitate KEBCO din Kazahstan. Acestea sunt transporturi efectuate de KazTransoil JSC care tranzitează Rusia pentru export prin Ust-Luga și Novorossiysk.

Barilul kazah este amestecat cu țiței de origine rusă pentru a crea o calitate uniformă de export. De la invazia Ucrainei de către Rusia, Kazahstanul și-a rebranduit încărcăturile pentru a le deosebi de cele transportate de companiile rusești. Țițeiul de tranzit este exceptat în mod special de la sancțiunile UE.

Asia

Livrările către clienții asiatici ai Rusiei, plus cele de pe navele care nu indică o destinație finală, care de obicei ajung fie în India, fie în China, au crescut pentru a patra săptămână în cele șapte zile de la 18 noiembrie. Volumul de țiței care se îndreaptă spre Asia a atins 2,1 milioane de barili pe zi pe o medie de patru săptămâni, la care se adaugă 75.000 de barili pe zi pe petroliere al căror punct de descărcare nu este clar. Cifra combinată a stabilit un nou maxim pentru anul de până acum.

Toate petrolierele care transportă țiței către destinații asiatice neidentificate semnalizează Port Said sau Canalul Suez, iar punctele finale de descărcare nu vor fi vizibile decât după ce vor fi trecut prin canalul navigabil în Marea Roșie, cel mai devreme. Cele mai multe dintre aceste nave ajung în India, unele se îndreaptă spre China, iar alte nave ocazionale se îndreaptă spre alte destinații, cum ar fi Emiratele Arabe Unite sau Sri Lanka.

Europa

Exporturile de țiței pe mare ale Rusiei către țările europene au scăzut la cel mai scăzut nivel de până acum din acest an, cu o medie de 569.000 de barili pe zi în cele 28 de zile până la 18 noiembrie. Fluxurile au scăzut cu 131.000 de barili pe zi, sau 19%, față de perioada de până la 11 noiembrie. Aceste cifre nu includ transporturile către Turcia.

Volumul expediat din Rusia către țările din nordul Europei a scăzut la un nou minim, Rotterdam fiind singura destinație pentru livrările către această regiune pentru a noua săptămână. Fluxurile către această regiune au scăzut la 95.000 de barili pe zi în cele patru săptămâni până la 18 noiembrie, de la peste 1,2 milioane de barili pe zi înainte ca trupele Moscovei să invadeze Ucraina la sfârșitul lunii februarie.

Exporturile către țările mediteraneene au scăzut la 631.000 de barili pe zi în medie în cele patru săptămâni până la 18 noiembrie, de la 693.000 de barili pe zi în aceeași perioadă până la 11 noiembrie.  Fluxurile către această regiune, inclusiv Turcia, care este exclusă din cifrele europene din partea de sus a acestei secțiuni, au scăzut pentru a doua săptămână. Livrările către Turcia au rămas peste 300.000 de barili pe zi pentru a șasea săptămână. Acesta este de peste trei ori mai mare decât volumul înregistrat în mod obișnuit înainte ca trupele rusești să invadeze Ucraina, iar țara este de așteptat să rămână o destinație importantă pentru țițeiul rusesc după ce sancțiunile UE vor intra în vigoare pe 5 decembrie.

Fluxurile combinate către România și Bulgaria au rămas neschimbate la 146.000 de barili pe zi, mai puțin de jumătate din volumul maxim înregistrat în iunie. Aproape tot volumul care se îndreaptă către clienții din Marea Neagră ajunge în Bulgaria. Această țară a obținut o scutire parțială de la interdicția UE privind importurile de țiței pe mare din Rusia, ceea ce ar trebui să sprijine fluxurile de intrare după intrarea în vigoare a interdicției privind fluxurile către alte țări UE.

Fluxuri în funcție de locul de export

Fluxurile agregate de țiței rusesc au scăzut cu 227.000 de barili pe zi, sau cu 8%, în cele șapte zile de la 18 noiembrie, comparativ cu săptămâna precedentă. Transporturile au scăzut din Marea Neagră și din Pacific, în timp ce exporturile au crescut din portul arctic Murmansk. Fluxurile de țiței rusesc din porturile baltice Primorsk și Ust-Luga au rămas neschimbate. Cifrele exclud volumele din Ust-Luga și Novorossiysk identificate ca fiind de calitate KEBCO din Kazahstan.

Venituri din exporturi

Intrările în visteria Kremlinului din taxele de export de țiței au scăzut cu 9 milioane de dolari, la 109 milioane de dolari, în cele șapte zile de la 18 noiembrie, iar venitul mediu pe patru săptămâni a scăzut și el, cu 3 milioane de dolari, la 127 milioane de dolari. Măsura săptămânală a fost cea mai mică din prima săptămână a anului, determinată de scăderea volumelor. Media pe patru săptămâni a fost cea mai mică din februarie.

Rata taxei din noiembrie este de 5,83 dolari pe baril, cel mai scăzut nivel din ianuarie 2021, cu discountul Urals față de Brent în timpul ultimei perioade de calcul, care s-a desfășurat între 15 septembrie și 14 octombrie, la aproximativ 25,50 dolari pe baril. Rata taxei din decembrie va fi cu 8 cenți pe baril mai mare, la 5,91 dolari, potrivit cifrelor publicate de Ministerul rus de Finanțe.

Fluxurile de la origine la destinație

Următoarele grafice arată numărul de nave care au plecat de la fiecare terminal de export și destinațiile încărcăturilor de țiței din cele patru regiuni de export.

Un total de 26 de petroliere au încărcat 18,66 milioane de barili de țiței rusesc în săptămâna de până la 18 noiembrie, arată datele de urmărire a navelor și rapoartele agenților portuari. Această cifră este în scădere cu 1,6 milioane de barili, sau 8%, față de săptămâna precedentă. Destinațiile se bazează pe locul în care navele semnalează că se îndreaptă la momentul redactării acestui articol, iar unele se vor schimba aproape sigur pe măsură ce călătoriile avansează. Toate cifrele exclud încărcăturile identificate ca fiind de calitate KEBCO din Kazahstan.

Volumul total pe navele care încarcă țiței rusesc de la terminalele baltice a rămas neschimbat în săptămâna de până la 18 noiembrie, cu un transport către nordul Europei. Trei sferturi din țițeiul încărcat în porturile baltice se îndreaptă acum spre Asia.

Transporturile din Arctica și-au revenit după prăbușirea din săptămâna precedentă. Ca și în cazul transporturilor din Marea Baltică, aproape trei sferturi din volumul trimis de la Murmansk în săptămâna de până la 18 noiembrie se îndreaptă spre Asia.

Transporturile din Pacific au scăzut pentru a doua săptămână. Toate cele șapte încărcături de țiței ESPO care au fost încărcate se îndreaptă spre China. În timp ce ambele nave care au încărcat Sokol indică destinația Yeosu din Coreea de Sud, este probabil că vor efectua transferuri de la navă la navă în afara portului, așa cum au făcut și petrolierele anterioare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6687
Diferența 0.0062
Zi precendentă 4.6625
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 19-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.6687 RON
GBP flag1 GBP = 5.8125 RON
CHF flag1 CHF = 5.1404 RON
AUD flag1 AUD = 2.9982 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.3943 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0302 RON
NOK flag1 NOK = 0.4231 RON
SEK flag1 SEK = 0.4259 RON
XAU flag1 XAU = 357.7647 RON
Monede Crypto
1 BTC = 300274.86RON
1 ETH = 14366.10RON
1 LTC = 380.45RON
1 XRP = 2.35RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16838.36 -0.26%
BET-BK 3096.27 -0.44%
BET-FI 59897.97 -0.98%
BET-NG 1205.13 -0.11%
BET-TR 34937.55 -0.26%
BET-TRN 34132.28 -0.26%
BET-XT 1434.84 -0.36%
BET-XT-TR 2943.66 -0.36%
BET-XT-TRN 2880.64 -0.36%
BETAeRO 1055.29 -0.86%
BETPlus 2488.64 -0.26%
RTL 36979.69 -0.22%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel