Diferențele dintre forma inițială și forma finală a legii austerității care a ajuns în Parlament

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Ilie Bolojan, în Parlamentul României / Foto: George Călin / Inquam Photos
Ilie Bolojan, în Parlamentul României / Foto: George Călin / Inquam Photos

Proiectul de lege pentru care Guvernul își va asuma răspunderea în Parlament a fost modificat semnificativ față de forma inițială publicată în transparență decizională.

Documentul final a fost „periat” în mai multe puncte esențiale: unele măsuri au fost eliminate, altele atenuate, iar câteva noi prevederi au fost introduse. Compararea celor două versiuni scoate la iveală o serie de schimbări relevante, inclusiv în privința calendarului de majorare a IRS, impozitării jocurilor de noroc, contribuțiilor sociale și transparenței bugetare.

IRS: calendarul de creștere dispare, apare o indexare condiționată

Dacă în forma inițială se prevedea clar o creștere a Indicatorului de Referință Socială (IRS) la 900 de lei în 2025 și 1.200 de lei în 2026, forma finală prevede doar că IRS va crește „cu minimum 100 de lei pe an” până la atingerea pragului de 1.200 lei. Termenele fixe au fost eliminate. În schimb, a fost introdus un nou articol prin care IRS urmează să fie indexat anual cu rata inflației, dar acest mecanism rămâne dependent de o hotărâre ulterioară a Guvernului.

Impozitarea jocurilor de noroc: din ambiguu, devine dur și progresiv

Forma finală clarifică regimul fiscal aplicabil câștigurilor din jocuri de noroc și introduce o impozitare progresivă, astfel:

  • până la 3.000 lei – 15%

  • între 3.000 și 10.000 lei – 20%

  • peste 10.000 lei – 30%

De asemenea, este introdusă obligația pentru organizatorii de jocuri de noroc de a reține impozitul la sursă. Se clarifică și noțiunea de „venit brut” din jocuri, iar premiile promoționale devin impozabile. Aceste elemente nu existau în forma inițială, care era vagă și fără grilă detaliată.

Contribuțiile sociale: ajustări de nuanță și termene

În forma revizuită, au fost aduse modificări și la articolele privind contribuțiile de asigurări sociale. Unele prevederi referitoare la baza de calcul au fost reformulate pentru a include referințe mai clare la salariul minim sau la noțiuni cumulate (de exemplu, venit brut lunar cumulat din mai multe surse).

Dispare precizarea privind sursa de finanțare pentru IRS

Un articol esențial din forma inițială, care menționa că majorările de IRS sunt asigurate de la bugetul de stat, a fost eliminat complet. Astfel, nu mai există o garanție explicită privind acoperirea acestor cheltuieli în bugetele viitoare.

Noi obligații pentru Ministerul Muncii

Forma transmisă Parlamentului introduce un articol nou privind elaborarea de norme metodologice în termen de 90 de zile. Acest articol nu apărea în versiunea anterioară și este menit să ofere un cadru de aplicare pentru măsurile sociale și fiscale.

Concluzie: un proiect mai flexibil, dar și mai ambiguu

În forma sa finală, proiectul pentru care Guvernul își va angaja răspunderea păstrează direcția generală anunțată, dar renunță la o parte din rigoarea și angajamentele explicite din forma inițială. Măsurile sociale devin condiționate sau amânabile, iar fiscalitatea – deși mai clar reglementată – rămâne în multe privințe la discreția deciziilor ulterioare ale Guvernului. Parlamentul nu va putea modifica aceste prevederi, iar asumarea răspunderii va înlocui dezbaterea parlamentară obișnuită.

Cele două documente pot fi citite AICI și AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0545
Diferența -0.0033
Zi precendentă 5.0578
USD
Azi 4.3573
Diferența 0.0186
Zi precendentă 4.3387
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0545 RON
USD flag1 USD = 4.3573 RON
GBP flag1 GBP = 5.8454 RON
CHF flag1 CHF = 5.3834 RON
AUD flag1 AUD = 2.7981 RON
DKK flag1 DKK = 0.6771 RON
CAD flag1 CAD = 3.1321 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0293 RON
NOK flag1 NOK = 0.4263 RON
SEK flag1 SEK = 0.4519 RON
XAU flag1 XAU = 466.5432 RON
Monede Crypto
1 BTC = 498696.51RON
1 ETH = 20829.03RON
1 LTC = 519.04RON
1 XRP = 13.14RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20689.53-0.24%
BET-BK3970.20-0.29%
BET-EF1120.75-0.28%
BET-FI69717.081.06%
BET-NG1506.13-0.22%
BET-TR48010.96-0.23%
BET-TRN46420.28-0.23%
BET-XT1767.67-0.10%
BET-XT-TR4016.24-0.10%
BET-XT-TRN3893.10-0.10%
BETAeRO946.49-0.41%
BETPlus3032.63-0.22%
RTL46214.19-0.27%

Opinii

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...

Adrian Negrescu

Adrian Negrescu, despre recesiune: Este o boală prin care trebuie să trecem

Datele publicate de INS arată  o creștere de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel