S-a reinventat meseria de ”socotitor”

Mircea Coșea |
Data publicării:
Prof. Mircea Coșea
Prof. Mircea Coșea

Puțină istorie: prin anii ”50, în prima fază a criminalei politici comuniste intitulată - cooperativizarea socialistă a agriculturii - concretizată prin înființarea cooperativelor agricole de producție ca urmare a deposedării violente a țăranilor români de pământul și animalele pe care le aveau, a apărut meseria de ”socotitor”.

Socotitorul, așa după cum îi spunea și numele, socotea prin folosirea adunării și scăderii modul de realizarea al ”cotelor obligatorii” .

Cotele obligatorii constituiau instrumentul prin care statul comunist prelua  întreaga producție a cooperativelor. Membrilor cooperatori le rămâne o minimă parte din producție, care le permitea supraviețuirea în condițiile în care aceasta era similară cu foametea.

Sarcina socotitorului era să urmărească cum se adună producția, până la ultimul bob de grâu și cum se trimitea aceasta, integral și fără întârziere în hambarele statului.

Mi-am amintit de istoria socotitorului urmărind un talkshow la un anumit canal tv. Invitatul a fost un eminent profesor universitar de la ASE, doctor în economie care a explicat principalele măsuri pe care guvernul dorește să le introducă prin asumarea răspunderii. Este cunoscut faptul că domnia sa este membru importat al unuia dintre partidele actualei coaliții.

Prezentarea a fost excepțională și m-am bucurat că, în sfârșit, pachetul de măsuri a fost explicat de un eminent specialist și nu de către un politician închistat în limbaj partinic.

Totul a fost clar și perfect inteligibil, adică s-a înțeles conceptul care stă la baza măsurilor preconizate și supuse asumării de răspundere.

Cine a ascultat cu atenție și cu voința de a-și clarifica semnele de întrebare pe care încă le mai avea a  înțeles că după aproape 70 de ani, actuala coaliție a reinventat meseria de ”socotitor”, o meserie pe care actuala guvernare  intenționează să o practice, cel puțin la nivelul științei adunării și scăderii pe care o deținea ”socotitorul” CAP-ist.

A reieșit cu claritate că se intenționează aplicarea unor măsuri care au ca unic  și simplu scop adunarea unor sume de bani, adică a tot ceea ce se poate aduna de la mediul de afaceri și cetățeni fără nici o grijă față de consecințele pe care această colectare de bani o poate avea nu numai pentru situația generală pe termen mediu și scurt a economiei dar și pentru deteriorarea inevitabilă a climatului politic și social.

Exact ca socotitorul CAP-ist, guvernul adună leu cu leu de oriunde  poate pentru a aduce statului o acumulare bugetară bazată pe ” preluări obligatorii”, expresia modernă a ”cotelor obligatorii”, producând ca în perioada cooperativizării foametea, denumită și ea modern , austeritate.

”Socotitorul” CAP-ist nu era economist, nu era finanțist și nici contabil. Era o meseriei, nici măcar inventată de către comuniștii lui Gheorghiu-Dej, ci copiată de la sovietici de pe timpul Gulagului pe care aceștia l-au creat pentru exterminarea fermierilor privați pe care i-a introdus în categoria ”dușmanilor poporului”, denumiți în România comunistă: chiaburi.

Socotitorul era un simplu înregistrator al tuturor valorilor materiale și bănești create de membrii cooperatori care obligatoriu trebuiau cedate statului; 

Socotitorul nu avea sarcina evaluării modului cum se recompensează munca cooperatorilor și nici nu aprecia activitatea în sensul unei analize de tip cost/beneficiu;

Socotitorul doar măsura partea trimisă statului prin cotele obligatorii, nefiind în postura unui manager care ar fi măsurat și partea care ar fi trebuit să rămână în cooperativă pentru eventuale nevoi locale sau investiții.

Nimeni nu poate nega necesitatea unor măsuri fiscale menite să contribuie la echilibrarea deficitului dar, după părerea mea, trebuie evitată capcana căderii într-o politică de preluare fără nici un calcul responsabil a consecințelor acesteia pe termen mediu și lung. Este posibil ca măsurile preconizate să reducă imediat, într-o anumită măsură procentul deficitului dar trebuie înțeles că practicile de socotitor.

CAP-ist nu mai pot fi utilizate într-o economie liberă, europeană, în care bugetul nu mai este un cont contabil ci un instrument guvernamental de politică economică prin care, în baza unei strategii a dezvoltării se elaborează obiective prioritare în funcție de situația economică internă și externă, la un anumit moment al evoluției economiei.

Nu se mai pot aduna bani de peste tot, indiferent de consecințe, în stilul ”după noi potopul”, fără a evalua cu precizie raportul dintre un eventual efect pozitiv pe termen scurt și un iminent efect negativ pe termen mediu și lung. Nu se mai pot elimina facilități ”în bloc” fără a stabili strategic ramuri sau activități care pot beneficia temporar de unele facilități, înțelese ca stimulent acordat prioritar acelor ramuri care au rol hotărâtor în creșterea economică sau în ridicarea gradului de competitivitate pe piața externă. Nu se mai poate concepe așa zisa reformă administrativă doar prin dispariția șefilor de birou sau al unor directori. Dacă, într-adevăr se dorește o reformă atunci ea trebui să plece de la o nouă arhitectură a sistemului guvernamental și a instituțiilor acesteia, de la reforma administrativ teritorială și de la o nouă politică bugetară bazată pe finanțarea multianuală a proiectelor și nu a ordonatorilor de credite.

Prin prestația excelentă a eminentului profesor, la talkshow-ul de care aminteam mai sus, am convingerea că la nivelul coaliției s-a elaborat un la fel de excelent program de adunat bani de oriunde și oricum, dovedind, oare, nostalgia pentru meseriei de socotitor CAP-ist ?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9748
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9747
USD
Azi 4.564
Diferența -0.0174
Zi precendentă 4.5814
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9748 RON
USD flag1 USD = 4.5640 RON
GBP flag1 GBP = 5.9164 RON
CHF flag1 CHF = 5.2853 RON
AUD flag1 AUD = 3.0087 RON
DKK flag1 DKK = 0.6671 RON
CAD flag1 CAD = 3.2803 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0301 RON
NOK flag1 NOK = 0.4161 RON
SEK flag1 SEK = 0.4277 RON
XAU flag1 XAU = 401.8405 RON
Monede Crypto
1 BTC = 310243.38RON
1 ETH = 10992.49RON
1 LTC = 301.41RON
1 XRP = 2.31RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17209.02-1.50%
BET-BK3231.95-1.03%
BET-EF925.83-1.51%
BET-FI61201.17-0.40%
BET-NG1213.97-1.14%
BET-TR37952.70-1.50%
BET-TRN36889.71-1.50%
BET-XT1482.37-1.36%
BET-XT-TR3213.69-1.36%
BET-XT-TRN3130.33-1.36%
BETAeRO952.84-0.75%
BETPlus2548.15-1.44%
RTL38195.96-1.49%

Opinii

Adrian Negrescu, analist economic
Adrian Negrescu / Ilustrație: Oana Pavelescu

Adrian Negrescu: Planul prezentat de Finanțe, o culegere de aspirații economice ale lui Boloș

România se îndreaptă spre o criză economică...

Dumitru Chisăliță

Populism și prețuri mai mari la gaze și combustibili

Dumitru Chisăliță, directorul general al...

Comunicate de presa

Cargus

Cargus anunță cel mai aglomerat Black Friday de până acum

Cargus: pregătiri pentru cel mai plin Black...

Restaurant. Foto: Pexels.com
Hidro Prahova

Hidro Prahova S.A. le arată liceenilor cum un simplu gest poate schimba lumea

Hidro Prahova S.A. sprijină educația ecologică...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel