România, situaţie mai bună decât majoritatea ţărilor din regiune. Retailul de FMCG a crescut în 2022 cu 15,8%

DCBusiness Team / 23 feb 2023, 16:53
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

Retailul de FMCG (fast moving consumer goods) a crescut în România cu 15,8% în valoare, în 2022.

Retailul de FMCG a crescut în România cu 15,8% în valoare în 2022, ţara noastră fiind într-o situaţie mai fericită decât majoritatea regiunii în ceea ce priveşte consumul, fiind una dintre puţinele state care nu au scăzut în volum la nivelul întregului an trecut, potrivit unui comunicat al NielsenIQ.

Presiunea inflaţionistă se va domoli în a doua parte a anului 2023, iar PIB-ul ţării este estimat ca va creşte cu doar +1,8.

Compania de cercetări arată că deşi inflaţia a atins pragul de 16,3% la finalul anului trecut, salariile medii au crescut doar cu 12,5%. Printre metodele de a face faţă majorării preţurilor, mai mult de jumătate dintre consumatorii români (64%) afirmă ca vor renunţa să cumpere produse non-esenţiale, iar 54% dintre ei spun că îşi vor face cumpărăturile din magazine de tip discounter.

"În 2022 retailul de FMCG a crescut cu +15,8% în valoare. Deşi România se situează doar pe locul 7, alături de Polonia, în topul creşterilor valorice în estul Europei, ne aflăm într-o situaţie mai fericită decât majoritatea regiunii în ceea ce priveşte consumul, fiind una dintre puţinele ţări care nu au scăzut în volum la nivelul întregului an 2022. Şi la noi, totuşi, încetinirea consumului a devenit evidentă în ultimele două trimestre ale anului trecut, înregistrând o scădere de 2,6%", conform datelor de Retail Audit NielsenIQ.

Potrivit sursei citate, toate macro-categoriile de produse au înregistrat creşteri valorice în 2022. Cea mai mare creştere este cea a categoriei de produse alimentare, care creşte cu 20,1% şi care reprezintă 54% din totalul coşului de cumpărături din România, urmată de băuturile non-alcoolice, ce au înregistrat o creştere valorică de 15,0%. Produsele non-alimentare cresc în valoare cu 11,7%, iar băuturile alcoolice cu 6,1%.

Deşi 81% din categoriile de produse au crescut în valoare în anul 2022, doar 43% dintre ele au crescut şi în volum. În cele mai mari 15 categorii de FMCG ce au înregistrat creşteri de peste 10% regăsim produse precum carnea, băuturile răcoritoare, apa, brânza, cafeaua, ciocolata, snacksurile, produsele lactate, uleiurile de gătit sau pâinea, în timp ce singurele care au avut creştere şi în volum sunt carnea, pâinea şi snacksurile sărate.

Ca metodă de adaptare în faţa creşterii preţurilor, consumatorii români s-au îndreptat şi către mărcile proprii ale retailerilor, ridicând cota de piaţă a acestora cu 0.9%, ajungând ca aceste produse să reprezinte 16,2% din totalul vânzărilor. Aceasta tendinţă a românilor de a se orienta către mărci proprii se datorează şi faptului că, în România, comerţul modern este în creştere, atât în valoare cât şi în număr de magazine. Deşi ne situăm în topul ţărilor cu cea mai mare creştere a mărcilor private, ponderea lor din total vânzări este încă mult sub cea a unor ţări precum Spania, Anglia sau Polonia, unde mărcile private reprezintă mai mult de o treime din piaţă.

În România, minimarketurile sunt canalul cu cea mai dinamică creştere (+25,2% în valoare), urmate de discounteri (19,6%), supermarketuri (17,7%) şi hypermarketuri (13,5%), în timp ce comerţul tradiţional creşte cu 12,6% chiar şi pe fondul reducerii numărului de magazine.

Şi comerţul online monitorizat de NielsenIQ înregistrează o creştere în anul 2022, atingând în vârfurile de sezon un maxim de 2% din totalul pieţei de produse de larg consum.

În 2022, majoritatea retailerilor şi-au redus ofertele promoţionale sub presiunea preţurilor în creştere. În trimestrul 4 al anului 2022, 21,9% din vânzările din comerţul modern s-au desfăşurat în cadrul ofertelor promoţionale, în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Singura macro-categorie de produse care a crescut nivelul promoţional a fost cea a produselor alimentare, în timp ce supermarketurile sunt singurul canal care înregistrează o creştere de promoţii.

În acest context, promoţiile din 2022 au fost mai eficiente decât cele desfăşurate anul anterior, 52% (+2%) din vânzările promo aducând creştere reală, ca urmare şi a faptului că "vânarea promoţiilor" este o metodă importantă prin care consumatorii încearcă să facă faţă presiunii inflaţioniste.

În timp ce la nivel global, 62% dintre consumatori consideră că în acest moment ne aflăm deja în recesiune, iar 38% declară că îşi pot acoperi doar nevoile primare, 48% dintre ei se aşteaptă ca actuala contracţie economică să se menţină pe toată durata anului 2022. În acest context, consumatorii îşi vor schimba priorităţile în aşteptarea unui an dificil, vor exista reduceri de cheltuieli, dar şi dorinţa de a se bucura de viaţă şi de produse de calitate, la mai puţin de un an după dispariţia restricţiilor legate de pandemie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9485
Diferența 0.0006
Zi precendentă 4.9479
USD
Azi 4.5545
Diferența -0.0049
Zi precendentă 4.5594
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 31-03-2023
EUR flag1 EUR = 4.9485 RON
USD flag1 USD = 4.5545 RON
GBP flag1 GBP = 5.6239 RON
CHF flag1 CHF = 4.9726 RON
AUD flag1 AUD = 3.0513 RON
DKK flag1 DKK = 0.6644 RON
CAD flag1 CAD = 3.3636 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0343 RON
NOK flag1 NOK = 0.4363 RON
SEK flag1 SEK = 0.4375 RON
XAU flag1 XAU = 288.1415 RON
Monede Crypto
1 BTC = 127929.21RON
1 ETH = 8197.55RON
1 LTC = 407.17RON
1 XRP = 2.48RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.71% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.84%
6 luni: 7.18%
12 luni: 7.54%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12041.50 -0.10%
BET-BK 2281.95 0.39%
BET-FI 49992.89 0.58%
BET-NG 903.39 -0.18%
BET-TR 23424.90 -0.10%
BET-TRN 23307.65 -0.10%
BET-XT 1047.08 0.00%
BET-XT-TR 2024.43 0.00%
BET-XT-TRN 2014.97 0.00%
BETAeRO 882.42 0.12%
BETPlus 1799.71 -0.08%
RTL 26851.40 0.62%

Opinii

Mircea Coșea
Care sunt marile pericole ale acestui an

Oamenii de afaceri prognozează o stagnare a economiei româneşti în 2023

Economia românească va stagna în acest an, în...

De fapt, nu facem decât să alegem răul cel mai mic

Ce-i așteaptă pe români. Mircea Coșea: Schimbări în bugetul familiei

Profesorul de economie Mircea Coșea a vorbit...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0