Boeing 737 MAX, o catastrofă industrială inedită

Simona Haiduc / 17 dec 2019 / 09:23
Impactul va fi major
Impactul va fi major

Oprite la sol după două accidente aeriene grave, soldate cu sute de morți, avioanele Boeing 737 MAX, nu vor fi autorizate să revină pe pistele de decolare înainte de februarie 2020. Așa ceva nu s-a mai întâmplat în domeniu. 

De nouă luni, avioanele Boeing 737 MAX sunt consemnate la sol. Se spune că producția lor ar putea fi definitiv stopată. Decizia aparține conducerii gigantului american al industriei aerospațiale. Oricum, o autorizație de zbor din partea organelor competente nu va interveni decât peste câteva luni. Unii transportori și-au luat deja măsurile necesare. Astfel, compania aeriană SouthWest, cel mai mare utilizator de 737 MAX nu l-a programat înainte de 6 martie, iar American Airlines a amânat pentru primăvare o eventuală revenire în trafic a aeronavei.

Boeing trebuie să omologheze noul său sistem MCAS, care ar fi provocat două accidente, în octombrie 2018 și martie 2019, soldate cu 346 de morți. Între timp, suspendarea livrărilor, decisă la 13 martie după ce 737 MAX a primit interdicție de zbor pretutindeni în lume, cadența producției uzinei Renton a fost redusă de la 52 la 42 de aparate pe lună, în condițiile în care pentru 2020 fusese programat un ritm de 57 de avioane.

Prin urmare, de la mijlocul lunii martie, peste 400 de Boeing 737 MAX nelivrate se află pe aerodroamele din vestul Statelor Unite. Ceea ce înseamnă 40 de miliarde de dolari blocate. Conform contractelor de vânzare, cea mai mare parte din prețul aparatelor se plătește la livrare. Ca atare, oprirea producției, fie ea și temporară, reprezită o catastrofă industrială inedită din punctul de vedere al impactului mondial. E adevărat, procesul va fi unul progresiv.

Citește și Decizie dramatică. Boeing a dat cu piciorul la 85 miliarde dolari

Nu trebuie uitat că liniile de asamblare de la Renton au fost rezervate în totalitate 737 MAX, iar uzina numără circa 12.000 de salariați, fără a mai pune la socoteală zecile de firme care lucrează pentru întreprindere. Precum uzina Spirit AeroSystems, din Whichita, care furnizează, printre altele, fuselajele pentru B737. Cele două motoare CFM-Leap 1B, care reprezintă cel puțin un sfert din valoarea aeronavei sunt coproduse de grupurile american General Electric și francez Safran Aircraft Engines.

Industria aeronautică nu s-a mai confruntat cu o criză de asemenea amploare. Desigur, au mai existat situații în care avioanele au fost oprite la sol după accidente sau incidente, dar niciodată nu s-a ajuns la oprirea totală a producției unui aparat.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play


Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.8744
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.874
USD
Azi 4.0105
Diferența 0.0071
Zi precendentă 4.0034
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 25-01-2021
EUR flag1 EUR = 4.8744 RON
USD flag1 USD = 4.0105 RON
GBP flag1 GBP = 5.4892 RON
CHF flag1 CHF = 4.5228 RON
AUD flag1 AUD = 3.0997 RON
DKK flag1 DKK = 0.6552 RON
CAD flag1 CAD = 3.1569 RON
HUF flag1 HUF = 0.0137 RON
JPY flag1 JPY = 0.0386 RON
NOK flag1 NOK = 0.4730 RON
SEK flag1 SEK = 0.4844 RON
XAU flag1 XAU = 240.0052 RON
Monede Crypto
1 BTC = 137700.00RON
1 ETH = 5695.63RON
1 LTC = 581.08RON
1 XRP = 1.11RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.88% p.a.
ROBOR:
3 luni: 1.58%
6 luni: 1.68%
12 luni: 1.78%
EURIBOR:
3 luni: -0.5430 %
6 luni: -0.5270 %
12 luni: -0.5050 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 10316.45 -0.19%
BET-BK 1945.87 -0.35%
BET-FI 44643.23 -0.17%
BET-NG 750.63 -0.50%
BET-TR 17369.02 -0.19%
BET-XT 915.04 -0.26%
BET-XT-TR 1547.93 -0.26%
BETPlus 1540.60 -0.18%
RTL 21571.81 -0.39%
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
nxt.201
YesMy