TAXA AUTO 2019. Cei cu mașini mai vechi, cei mai loviți

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Guvernul are în vedere o nouă taxă auto, iar la Ministerul Mediului au loc consultări în cadrul unui grup de lucru din care fac parte cele mai importante intituții ale statului. 

Grațiela Gavrilescu a declarat în cadrul interviului acordat DCNews și DCBusiness că nu este vorba efectiv de o taxă. Atfel spus, aceasta va fi atasată unui impozit existent deja. Cu siguranţă însă că, cei mai loviţi vor fi cei cu maşini mai vechi de 10 ani, care vor plăti sume foarte mari. Dar nici ceilalţi nu vor scăpa.

Ministrul a explicat că este vorba despre "contribuții defalcate care să ducă cu gândul la poluare". Sumele de plata vor fi în funcție de poluarea pe care vehiculul o produce. 

 Citeşte şi Ai cumpărat mai mult de două maşini vechi într-un an? Vine Fiscul

Sursele DC Business susţin că în acest moment sunt în lucru câteva variante. Acestea prevăd că plata acestei sume se va putea face atunci când proprietarii mașinilor își fac ITP-ul ori la plata impozitului vehiculului. Sursele citate au explicat că în prezent se insistă de prima variantă, mai ales că ITP va deveni obligatoriu anual.

"Ministerul nu își dorește să sară cu penalizările pe cetățeni motiv pentru care s-a decis oferirea de perioade de grație cetățenilor" a punctat Graţiela Gavrilescu.

Samsarii de maşini, cei mai loviţi

Totodată, noile reglementări vor face distincţie clară între persoanele care deţin de ani mulţi o maşină şi cele care aduc în ţară astfel de autovehicule. Ultima categorie va fi mult mai aspru taxată pentru a se descuraja introducerea de rable în ţară.

Procesul de taxare va fi etapizat, în aşa fel încât cei care decid să-şi schimbe maşina să nu plătească aceste sume pentru poluare inutil.  

Despre momentul în care noua prevedere va intra în vigoare, ministrul a declarat că nu dorește să spună precis când pentru că nu își dorește să se speculeze dar cert este că deja de la începutul anului viitor, chiar de la 1 ianuarie, vor exista deja anumite prevederi și că cel târziu în luna martie 2019, se va aplica noua lege.

Grațiela Gavrilescu a adăugat că românii sunt din ce în ce mai interesați de achiziționarea mașinilor noi, nepoluante și a dat exemplul mașinilor electrice despre care a spus că în urmă cu 10 ani erau cerere pentru aproximativ 50 de mașini electrice sau hibrid iar acum sunt cerute 1100 de mașini de acest fel.

Înnoirea parcului auto național este posibil prin intermediul programului Rabla, cel mai vechi program guvernamental. Prin intermediul programului Rabla plus, românii pot achiziționa mașinile electrice sau hibrid.

DCBusiness vă prezintă epopeea taxei auto:

  • 1 ianuarie 2007 - întră în vigoare o nouă taxa numită TAXA DE PRIMA ÎNMATRICULARE, pe care o achitau numai mașinile second-hand importate;

  • Aprilie 2008 - Guvernul Tăriceanu aprobă o nouă formă a taxei auto: acum plăteau și mașinile noi, iar cele second-hand aveau taxa micșorată;

  • 1 iulie 2008 - întră în vigoare nouă taxa numită acum TAXA DE POLUARE care funcționează pe principiul poluatorul plătește;

  • Noiembrie 2008 - După o vizită la Uzina Dacia, Președintele Băsescu propune că autoturismele noi să nu achite taxa;

  • Noiembrie 2008 - Guvernul aprobă excepția de plata a mașinilor noi Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc, exact unde se încadra Dacia;

  • 15 decembrie 2008 - Guvernul Tăriceanu decide triplarea taxei de prima înmatriculare pentru mașinile second-hand din import. Se organizează proteste în toată țară;

  • Decembrie 2008 - Tăriceanu pierde funcția de prim-ministru, noul ministru al mediului vrea să revină la taxa auto din Aprilie 2008;

  • anuarie 2009 - Românii încep să își înscrie autoturismele în Bulgaria, această fiind soluția pentru taxa crescută la mașinile second-hand aduse de afară;

  • 20 februarie 2009 - Taxa de Poluare scade pentru mașinile second-hand importate cu o treime, după ce fusese triplată;

  • Martie 2009 - Ministrul Mediului de atunci, Nicolae Nemirschi, propune transformarea taxei într-un impozit anual care să țină cont de emisiile CO2;

  • Iunie 2009 - Comisia Europeană solicită României să modifice taxa auto pentru că este discriminatorie;

  • Februarie 2010 - dispare exceptarea de la plata taxei a mașinilor noi aflate la prima înmatriculare, indiferent de motorizare și normă de poluare. Mașinile noi, inclusiv Dacia, au de acum o Taxa de Poluare;

  • Septembrie 2010 - Laszlo Borbely, un alt ministru al mediului, pregătește creșterea taxei auto pentru automobilele second-hand;

  • Noiembrie 2010 - se schimbă legea și se aprobă ordonanță privind autoturismele noi Euro 5, care vor plăti și ele taxa de poluare de la 1 ianuarie 2011. Totodată, crește taxa pentru mașinile second-hand;

  • Decembrie 2010 - Se aprobă o nouă creștere a taxei de poluare pentru autoturismele second-hand aflate la prima

  • Aprilie 2011 - Curtea Europeană de Justiție decide că taxa de poluare este discriminatorie, Guvernul fiind obligat să o modifice;

  • Mai 2011 - Autoritățile anunță o nouă formă a taxei, numită de acum TAXA AUTO, pe care sunt nevoite să o achite și mașinile înscrise în țară înainte de 2007, la revanzare;

  • August 2011 - Guvernul aprobă nouă formă a TAXEI AUTO, care de acum nu mai este discriminatorie, ci este plătită de toată lumea, conform cerințelor Curții Europene de Justiție;

  • 10 ianuarie 2012 - Intră în vigoare nouă lege cu privire la TAXA AUTO, fiind publicată în Monitorul Oficial

  • 30 ianuarie 2012 - Guvernul suspendă până la finalul anului prevederea prin care și mașinile deja înscrise în România înainte de 2007 sunt nevoite să achite taxa la revanzare, această fiind cea mai mare nemulțumire a poporului;

  • Ianuarie 2012 - Statul român este obligat de UE să achite eventuală diferența de bani dintre taxa actuală și alte forme de taxa auto de după 1 iulie 2008;

  • Februarie 2012 - Încep procedurile șoferilor de a-și recupera taxa auto achitată în instanța;

  • 8 mai 2012 - Rovana Plumb devine noul ministru al Mediului și propune o nouă modificare a taxei;

  • Ianuarie 2013 - Intră în vigoare o nouă formă a taxei auto numită acum TIMBRU DE MEDIU care funcționează pe un principiu invers față de taxa de poluare din 2008. Acum, politicienii spun că, cu cât e mai veche mașînă, cu atât se va strică mai repede, așa că taxa trebuie să fie mai mică. În schimb, vehiculele cu normă Euro 3 și Euro 4 au taxa mărită semnificativ;

  • Ianuarie 2013 - autoturismele Euro 6 noi, cele cu sistem de propulsie hibridă sau electrică, sunt exceptate de la plata Timbrului de Mediu;

  • Ianuarie 2014 - Timbrul de Mediu primește o nouă formă și sunt introduse noi categorii de autoturisme pentru care nu se plătește, cum ar fi automobilele care transporta elevi și mașinile misiunilor diplomatice;

  • Ianuarie 2015 - Timbrul de Mediu scade în valoare cu 1% față de anul precedent;

  • Ianuarie 2015 - se plătește nouă taxa auto de orice mașînă pentru care s-a recuperat taxa în instanța sau pentru care nu a fost achitată niciodată vreo taxa auto, indiferent de țară de proveniență;

  • Aprilie 2015 - Taxa Auto poate fi recuperată de către șoferii care au plătit-o în formele trecute fără că aceștia să mai dea în judecată Statul. Banii plătiți erau rambursati eșalonat pe o perioada de 5 ani;

  • Iunie 2016 - Curtea Europeană de Justiție emite o decizie prin care Statul român este obligat să restituie și Timbrul de Mediu în vigoare pentru mașinile second-hand, după ce și celelalte trei forme ale taxei au fost declarate ilegale. Chiar și așa, incompetența politicienilor își spune cuvântul și timbrul de mediu continuă să fie achitat, deși se putea imediat trece la recuperarea sumei prin ANAF sau pe cale judecătorească;

  • 1 februarie 2017 - intră în vigoare eliminarea completă a Timbrului de mediu, la exact 10 ani și o luna de când această taxa auto și-a intrat în drepturi.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9761
Diferența -0.0001
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.6567
Diferența -0.0132
Zi precendentă 4.6699
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 24-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9761 RON
USD flag1 USD = 4.6567 RON
GBP flag1 GBP = 5.7878 RON
CHF flag1 CHF = 5.0938 RON
AUD flag1 AUD = 3.0265 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.4036 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0301 RON
NOK flag1 NOK = 0.4252 RON
SEK flag1 SEK = 0.4287 RON
XAU flag1 XAU = 346.6114 RON
Monede Crypto
1 BTC = 309672.13RON
1 ETH = 15263.50RON
1 LTC = 403.60RON
1 XRP = 2.53RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16922.11 0.34%
BET-BK 3112.04 0.21%
BET-FI 60010.44 -0.18%
BET-NG 1207.36 0.32%
BET-TR 35111.31 0.34%
BET-TRN 34302.04 0.34%
BET-XT 1440.69 0.27%
BET-XT-TR 2955.66 0.27%
BET-XT-TRN 2892.38 0.27%
BETAeRO 1055.47 0.14%
BETPlus 2500.00 0.33%
RTL 37163.86 0.34%

Comunicate de presa

ANOFM: Încep 139 de programe de formare profesională

139 programe de formare profesională vor...

Foto: pexels.com

Cât pierd companiile din cauza angajaţilor nefericiţi

Se spune că banii nu pot cumpăra fericirea,...

Foto: Pexels.com

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel