Reuters: Care este impactul atacurilor din Marea Roșie asupra economiei europene

DCBusiness Team |
Data publicării:
Sute de mii de ucraineni, rămași fără locuri de muncă în urma atacurilor din portul Odesa
Sute de mii de ucraineni, rămași fără locuri de muncă în urma atacurilor din portul Odesa

Atacurile militanților Houthi asupra navelor din Marea Roșie au perturbat transportul maritim în Canalul Suez prin care tranzitează aproximativ 15% din comerțul maritim mondial.

Pentru economia europeană, care se confruntă deja cu o ușoară recesiune în timp ce încearcă să se debaraseze de inflația ridicată, o perturbare prelungită a comerțului ar putea să deraieze planurile băncilor centrale de a începe să reducă ratele dobânzilor în acest an.

Iată câteva aspecte pe care factorii de decizie politică îi iau în considerare pentru a evalua implicațiile perturbărilor.

 

Impactul de până acum

 

Ministerul german al Economiei a declarat săptămâna trecută că singurul impact notabil asupra producției, până în prezent, a fost reprezentat de câteva cazuri de prelungire a termenelor de livrare însă lucrurile s-ar putea schimba.

Șeful Băncii Angliei, Andrew Bailey, a fost de acord, declarând în cadrul unei audieri parlamentare că "nu a avut efectul de care mă temeam", deși persistă incertitudinile.

Niciun impact al atacurilor nu a apărut încă în principalii indicatori economici din Europa, inclusiv în cifrele privind inflația din decembrie, care au crescut ușor.

Economia mondială are încă performanțe sub nivelul parității, ceea ce sugerează că există o mulțime de marje de manevră în sistem.

În cazul prețurilor petrolului acestea nu sunt încă afectate deoarece, așa cum a declarat săptămâna trecută directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, Fatih Birol, pentru Reuters, rezervele sunt solide, iar creșterea cererii este în scădere.

Gigantul german de logistică DHL a declarat că încă mai dispune de capacități disponibile pentru transportul aerian de marfă - ceea ce nu este o opțiune pentru toată lumea - deoarece economia globală "nu a început încă să pompeze cu adevărat".

Acest tablou economic moderat face mai greu pentru companii să transfere orice costuri mai mari aferente către consumatori, de exemplu, prin faptul că trebuie să redirecționeze transportul în jurul Africii. Multe dintre ele și-au refăcut marjele în ultimul an și acceptă că ar putea fi nevoite să se mulțumească cu această situație.

Retailerul de mobilă IKEA a declarat chiar că va respecta reducerile de prețuri planificate și că are stocuri pentru a absorbi orice șocuri în lanțul de aprovizionare.

Atâta timp cât acest lucru rămâne valabil pentru un număr suficient de companii, perturbarea nu va influența negativ inflația prețurilor de consum.

Producătorul american de vehicule electrice Tesla plănuiește să suspende o mare parte din producția auto la fabrica sa din Germania în perioada 29 ianuarie-11 februarie din cauza lipsei de componente. Luna trecută, compania suedeză Volvo a oprit producția la fabrica sa din Belgia timp de trei zile.

Impactul este probabil mai mult pentru importuri decât pentru exporturi: aproape un sfert din bunurile care intră în Europa călătoresc pe mare dinspre Asia, în timp ce aceeași rută reprezintă doar 10% din exporturile europene.

 

Impactul pentru viitor

 

Folosind o estimare a FMI privind impactul creșterii costurilor de transport, Oxford Economics a estimat, într-o notă din 4 ianuarie, că majorările prețurilor la transportul de containere ar adăuga 0,6 puncte procentuale la inflație peste un an. BCE se așteaptă ca inflația din zona euro să scadă de la 5,4% în 2023 la 2,7% în acest an.

"Deși acest lucru sugerează că o închidere susținută a Mării Roșii nu ar împiedica scăderea inflației, ar încetini viteza cu care aceasta revine la normal", a precizat Oxford Economics.

Pe termen mai lung, situația ar putea încuraja companiile să avanseze planurile - elaborate după ce pandemia COVID-19 a perturbat comerțul - pentru rute de aprovizionare alternative, mai previzibile.

Acest lucru ar putea implica căi comerciale mai lungi, dar mai sigure pentru a aduce producția mai aproape de piețele cheie. Însă, indiferent de opțiunile explorate, este probabil ca toate acestea să aibă un lucru în comun - costuri mai mari.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0453
Diferența -0.0019
Zi precendentă 5.0472
USD
Azi 4.3983
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.3983
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0453 RON
USD flag1 USD = 4.3983 RON
GBP flag1 GBP = 5.8892 RON
CHF flag1 CHF = 5.3779 RON
AUD flag1 AUD = 2.8081 RON
DKK flag1 DKK = 0.6763 RON
CAD flag1 CAD = 3.1900 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0298 RON
NOK flag1 NOK = 0.4316 RON
SEK flag1 SEK = 0.4521 RON
XAU flag1 XAU = 476.0454 RON
Monede Crypto
1 BTC = 462887.38RON
1 ETH = 10578.75RON
1 LTC = 373.68RON
1 XRP = 9.44RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET18602.45-1.18%
BET-BK3487.15-0.53%
BET-EF1014.11-1.13%
BET-FI61451.880.41%
BET-NG1342.03-0.95%
BET-TR42887.19-1.18%
BET-TRN41493.99-1.18%
BET-XT1586.83-0.94%
BET-XT-TR3582.19-0.94%
BET-XT-TRN3474.66-0.94%
BETAeRO867.150.29%
BETPlus2730.97-1.15%
RTL41356.44-1.26%

Opinii

Oameni pe strada

Harta sărăciei și a bogăției în Europa: Ce loc ocupă România - Analiză

Luxemburg și Irlanda se află în fruntea...

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres
Donald Trump și Elon Musk

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel