Pentru economia europeană, care se confruntă deja cu o ușoară recesiune în timp ce încearcă să se debaraseze de inflația ridicată, o perturbare prelungită a comerțului ar putea să deraieze planurile băncilor centrale de a începe să reducă ratele dobânzilor în acest an.
Iată câteva aspecte pe care factorii de decizie politică îi iau în considerare pentru a evalua implicațiile perturbărilor.
Impactul de până acum
Ministerul german al Economiei a declarat săptămâna trecută că singurul impact notabil asupra producției, până în prezent, a fost reprezentat de câteva cazuri de prelungire a termenelor de livrare însă lucrurile s-ar putea schimba.
Șeful Băncii Angliei, Andrew Bailey, a fost de acord, declarând în cadrul unei audieri parlamentare că "nu a avut efectul de care mă temeam", deși persistă incertitudinile.
Niciun impact al atacurilor nu a apărut încă în principalii indicatori economici din Europa, inclusiv în cifrele privind inflația din decembrie, care au crescut ușor.
Economia mondială are încă performanțe sub nivelul parității, ceea ce sugerează că există o mulțime de marje de manevră în sistem.
În cazul prețurilor petrolului acestea nu sunt încă afectate deoarece, așa cum a declarat săptămâna trecută directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, Fatih Birol, pentru Reuters, rezervele sunt solide, iar creșterea cererii este în scădere.
Gigantul german de logistică DHL a declarat că încă mai dispune de capacități disponibile pentru transportul aerian de marfă - ceea ce nu este o opțiune pentru toată lumea - deoarece economia globală "nu a început încă să pompeze cu adevărat".
Acest tablou economic moderat face mai greu pentru companii să transfere orice costuri mai mari aferente către consumatori, de exemplu, prin faptul că trebuie să redirecționeze transportul în jurul Africii. Multe dintre ele și-au refăcut marjele în ultimul an și acceptă că ar putea fi nevoite să se mulțumească cu această situație.
Retailerul de mobilă IKEA a declarat chiar că va respecta reducerile de prețuri planificate și că are stocuri pentru a absorbi orice șocuri în lanțul de aprovizionare.
Atâta timp cât acest lucru rămâne valabil pentru un număr suficient de companii, perturbarea nu va influența negativ inflația prețurilor de consum.
Producătorul american de vehicule electrice Tesla plănuiește să suspende o mare parte din producția auto la fabrica sa din Germania în perioada 29 ianuarie-11 februarie din cauza lipsei de componente. Luna trecută, compania suedeză Volvo a oprit producția la fabrica sa din Belgia timp de trei zile.
Impactul este probabil mai mult pentru importuri decât pentru exporturi: aproape un sfert din bunurile care intră în Europa călătoresc pe mare dinspre Asia, în timp ce aceeași rută reprezintă doar 10% din exporturile europene.
Impactul pentru viitor
Folosind o estimare a FMI privind impactul creșterii costurilor de transport, Oxford Economics a estimat, într-o notă din 4 ianuarie, că majorările prețurilor la transportul de containere ar adăuga 0,6 puncte procentuale la inflație peste un an. BCE se așteaptă ca inflația din zona euro să scadă de la 5,4% în 2023 la 2,7% în acest an.
"Deși acest lucru sugerează că o închidere susținută a Mării Roșii nu ar împiedica scăderea inflației, ar încetini viteza cu care aceasta revine la normal", a precizat Oxford Economics.
Pe termen mai lung, situația ar putea încuraja companiile să avanseze planurile - elaborate după ce pandemia COVID-19 a perturbat comerțul - pentru rute de aprovizionare alternative, mai previzibile.
Acest lucru ar putea implica căi comerciale mai lungi, dar mai sigure pentru a aduce producția mai aproape de piețele cheie. Însă, indiferent de opțiunile explorate, este probabil ca toate acestea să aibă un lucru în comun - costuri mai mari.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.