Italia ar putea prelungi cu şase luni termenul limită pentru achitarea împrumului Alitalia

Simona Haiduc |
Data publicării:

Italia lucrează la un plan privind extinderea cu şase luni - până în 15 iunie - a termenului limită pentru achitarea împrumutului Alitalia, în valoare de 900 de milioane de euro, menit să menţină operatorul aerian pe linia de plutire, în timp ce se caută un posibil cumpărător, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul. 

Alitalia, companie care a înregistrat profit doar de câteva ori în cei 70 de ani de existenţă, a fost plasată sub administrare specială în mai anul trecut, după ce salariaţii au respins un plan de restructurare ce viza reducerea efectivelor şi salariilor.

Procesul de vânzare al Alitalia, unde compania Etihad Airways din Abu Dhabi deţine o participaţie de 49%, a fost întârziat din cauza incertitudinilor provocate de alegerile generale.

Orice extindere a termenului limită pentru achitarea creditului punte ar putea irita Comisia Europeană (CE), care deja verifică dacă împrumutul acordat Alitalia încalcă reglementările UE privind concurenţa. Reprezentanţii Alitalia nu au comentat informaţia.

Noul ministrul italian al Transporturilor, Danilo Toninelli, a afirmat recent că Executivul vrea ca statul să deţină majoritatea acţiunilor operatorului aerian. Danilo Toninelli a declarat că 51% din acţiunile Alitalia trebuie păstrate de italieni, dar "cu un investitor puternic alături de ea, Alitalia trebuie să redevină un operator aerian veritabil".

Gianfranco Battisti, şeful companiei italiene de căi ferate Ferrovie dello Stato (FS), a declarat luna trecută că Alitalia ar putea fi o oportunitate pentru compania feroviară de stat, deoarece s-ar putea realiza reduceri de costuri în domeniul achiziţionării biletelor şi a rutelor. Totuşi, vineri Battisti a afirmat că Ferrovie dello Stato nu se concentrează în acest moment pe "participaţii financiare în alte companii".

Printre companii aeriene care şi-au exprimat interesul în achiziţionarea anumitor părţi din Alitalia se află operatorii low-cost EasyJet şi Wizz Air, precum şi grupul german Lufthansa. Compania irlandeză Ryanair s-a retras din cursa pentru Alitalia, anunţând că se concentrează pe rezolvarea dificultăţilor provocate de lipsa personalului.

Ministrul Industriei, Luigi Di Maio, a programat o întâlnire cu sindicatele Alitalia în data de 12 octombrie. El a promis săptămâna aceasta că va rezolva situaţia Alitalia în noiembrie. Încheierea procesului de vânzare şi achitarea creditului erau iniţial prevăzute pentru 30 aprilie şi a fost prelungit până la 31 octombrie.

Alitalia are aproximativ 9.200 de angajaţi în regim full-time şi alţi 1.600 sunt plasaţi într-o schemă temporară susţinută de stat. Orice reducere permanentă de personal ar fi un subiect sensibil într-o ţară cu o rată ridicată a şomajului.

Alitalia, odată un simbol al renaşterii economice a Italiei după război, încearcă, în prezent, să concureze pe piaţa sa internă cu companiile aeriene low-cost şi trenurile de mare viteză. Autorităţile de la Roma au respins varianta naţionalizării Alitalia, însă soarta companiei este un subiect politic delicat şi orice restructurări dure solicitate de un investitor străin riscă să provoace ample proteste.

Analiştii sunt sceptici că autorităţile vor găsi un investitor dispus să bage bani într-o companie în care statul are un cuvânt de spus. "Chiar dacă statul deţine doar o participaţie minoritară în Alitalia, nici un investitor nu va îndrăzni să se apropie, ţinând seama de ce s-a întâmplat în trecut", a explicat Andrea Giuricin, director general al TRA Consulting.

Acesta a estimat că în ultimul deceniu împrumuturile acordate de stat companiei Alitalia i-au costat pe plătitorii de taxe aproximativ zece miliarde de euro, dar situaţia acesteia a rămas precară, deoarece zilnic înregistrează pierderi de cel puţin un miliard de euro.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0861
Diferența 0.0010
Zi precendentă 5.0851
USD
Azi 4.4167
Diferența 0.0220
Zi precendentă 4.3947
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0861 RON
USD flag1 USD = 4.4167 RON
GBP flag1 GBP = 5.7988 RON
CHF flag1 CHF = 5.4698 RON
AUD flag1 AUD = 2.8921 RON
DKK flag1 DKK = 0.6811 RON
CAD flag1 CAD = 3.1449 RON
HUF flag1 HUF = 0.0131 RON
JPY flag1 JPY = 0.0286 RON
NOK flag1 NOK = 0.4365 RON
SEK flag1 SEK = 0.4646 RON
XAU flag1 XAU = 567.6303 RON
Monede Crypto
1 BTC = 465524.95RON
1 ETH = 15790.19RON
1 LTC = 387.17RON
1 XRP = 10.26RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET22642.280.56%
BET-BK4381.240.53%
BET-EF1238.960.51%
BET-FI80319.220.00%
BET-NG1704.910.65%
BET-TR52582.300.61%
BET-TRN50836.210.60%
BET-XT1945.300.52%
BET-XT-TR4424.590.57%
BET-XT-TRN4288.480.56%
BETAeRO946.52-0.64%
BETPlus3299.100.54%
RTL50790.870.56%

Opinii

Alexandru Nazare / Foto: gov.ro

Nazare, după depistarea fraudei cu mașini second-hand: Nimeni nu e mai presus de lege

O nouă schemă de fraudă fiscală de amploare,...

Gabriel Biriș

Gabriel Biriș, reacție la deciziile CCR: Amatorism sau sabotaj?

Avocatul Gabriel Biriș critică dur modul în...

Fermier / Foto: Oana Pavelescu

Mircea Coșea: România va intra într-o criză agricolă

România riscă să intre, în anii următori,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel