Ordonanță de urgență pentru corectarea legii declarate neconstituționale de CCR
Guvernul României a adoptat o ordonanță de urgență pentru modificarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, în urma unei decizii a Curții Constituționale care a declarat neconstituționale unele articole ce interziceau accesul la arme persoanelor inculpate în dosare penale pentru fapte comise cu intenție.
Potrivit Deciziei CCR nr. 78 din 14 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial pe 19 martie, formularea actuală a legii era prea generală și nu respecta principiul proporționalității. Drept urmare, Guvernul a fost nevoit să intervină legislativ înainte de expirarea termenului de 45 de zile în care dispozițiile declarate neconstituționale ar fi încetat să producă efecte juridice.
Modificări punctuale: doar faptele cu adevărat grave restrâng drepturile
Noua ordonanță de urgență prevede că nu vor putea deține sau procura arme doar persoanele inculpate pentru fapte săvârșite cu intenție dintr-o listă limitativă de infracțiuni, prevăzute în Codul penal și în mai multe legi speciale. Printre acestea se numără infracțiuni contra persoanei, contra patrimoniului, contra autorității, contra siguranței circulației, infracțiuni legate de droguri, terorism sau regimul armelor și al munițiilor.
Astfel, se urmărește o individualizare mai clară a pericolului social, păstrând echilibrul între protejarea dreptului la viață și respectarea prezumției de nevinovăție. Spre exemplu, o persoană inculpată pentru o faptă minoră cu intenție care nu are legătură cu violența sau cu siguranța publică nu va mai fi automat exclusă de la dreptul de a deține arme.
Guvernul evită un vid legislativ cu posibile consecințe grave
Executivul a argumentat că în lipsa acestor modificări, orice persoană inculpată, indiferent de gravitatea faptei, ar fi putut beneficia de autorizația de procurare a armelor, ceea ce ar fi pus în pericol siguranța publică. De asemenea, activitatea autorităților de control ar fi fost grav afectată, în lipsa unor criterii clare privind suspendarea sau retragerea permiselor de armă.
Prin această ordonanță, Guvernul evită o situație în care instanțele sau autoritățile administrative nu ar fi avut un cadru legal pentru a decide cine poate sau nu poate deține arme în România.
Modificările detaliate în articolul unic al OUG
Articolul unic al ordonanței modifică două articole cheie din lege: articolul 14 alin. (1) lit. d) și articolul 57 alin. (4) lit. b), introducând o listă concretă de infracțiuni care justifică restrângerea dreptului de a deține arme. Aceasta cuprinde infracțiuni reglementate în Codul penal (ex. omor, vătămare corporală, tâlhărie, ultraj, conducere sub influența alcoolului), dar și în legi speciale precum Legea drogurilor, Legea armelor sau Legea terorismului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.