ANAF primește acces la datele tranzacțiilor cripto: Guvernul aprobă ordonanța de transpunere a DAC8

Mihai Ciobanu |
Data publicării:
ANAF / Montaj foto: DCBusiness
ANAF / Montaj foto: DCBusiness

Guvernul adoptă, în şedinţa de vineri, o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

În ultimii ani, Uniunea Europeană a intensificat eforturile pentru combaterea fraudei fiscale, a evaziunii fiscale și a practicilor de evitare a obligațiilor fiscale, vizând totodată creșterea transparenței fiscale și adaptarea sistemelor de cooperare administrativă la provocările economiei digitale. Modificările anterioare aduse Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC) au întărit semnificativ schimbul de informații între autoritățile fiscale ale statelor membre, însă persistența unor lacune importante a fost semnalată atât de Curtea de Conturi Europeană, cât și de Parlamentul European.

Printre principalele deficiențe identificate se numără lipsa unor dispoziții referitoare la raportarea informațiilor privind criptoactivele, monedele electronice și monedele digitale emise de băncile centrale, precum și insuficiența măsurilor de asigurare a conformității. Caracteristicile tehnice ale criptoactivelor – cum ar fi pseudonimitatea, portabilitatea globală și accesul facil la platforme nerezidente – îngreunează trasabilitatea tranzacțiilor și monitorizarea veniturilor de către autoritățile fiscale, explică Executivul.

Citiţi şi: Reguli actualizate pentru situațiile financiare anuale: Cine și ce trebuie să raporteze la ANAF

În prezent, legislația națională din România nu cuprinde dispoziții privind obligația furnizorilor de servicii de criptoactive de a transmite informații către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Această lipsă afectează negativ capacitatea autorităților fiscale de a identifica, verifica și impozita corect veniturile obținute din tranzacții cu criptoactive, ceea ce conduce la pierderi bugetare semnificative și la distorsiuni în echitatea sistemului fiscal, în defavoarea contribuabililor care își declară corect veniturile.

În plus, în forma actuală, mecanismele existente de soluționare amiabilă a cazurilor de dublă impunere nu acoperă în mod explicit tipologii moderne de venituri, cum sunt cele obținute din tranzacții cu active digitale. În lipsa unui cadru legislativ clar și interoperabil, contribuabilii rezidenți în România care investesc în astfel de instrumente se pot confrunta cu incertitudini fiscale, riscuri de dublă impozitare și dificultăți de conformare voluntară.

Dispoziții privind obligațiile furnizorilor de servicii de criptoactive de a raporta tranzacțiile efectuate cu criptoactive se regăsesc în cuprinsul Directivei (UE) 2023/2226 (denumită în continuare DAC 8) a cărei termen de transpunere urmează a se împlini la data de 31 decembrie 2025, statele membre aplicând aceste prevederi de la 1 ianuarie 2026, se arată în nota de fundamentare.

Schimbările aduse legislaţiei

Adoptarea Directivei (UE) 2023/2226 (în continuare DAC8) răspunde provocărilor privind obligația furnizorilor de servicii de criptoactive de a transmite informații către ANAF extinzându-se astfel, sfera cooperării administrative și a schimbului automat de informații fiscale prin introducerea cerințelor armonizate de raportare pentru aceștia. De asemenea, DAC 8 prevede raportarea deciziilor fiscale anticipate aplicabile persoanelor cu avere mare, măsuri consolidate de asigurare a conformității, o cooperare bilaterală mai eficientă în cazurile de dublă impunere, fiind aduse, totodată și completări menite a îmbunătăți schimbul automat de informații în privința Operatorilor de platformă (DAC7).

În egală măsură, având în vedere adoptarea la nivelul OCDE a Standardelor internaționale pentru schimbul automat de informații în materie fiscală România și-a asumat implementarea acestora concomitent cu reglementările unionale.

Astfel, în timp ce CARF oferă standardul global privind criptoactivele, DAC8 îl adaptează la realitățile pieței interne a Uniunii Europene, oferind un cadru coerent de raportare fiscală în toate statele membre.

În același timp, armonizarea cu SCR revizuit permite integrarea raportărilor privind conturile tradiționale și digitale într-un sistem unic de analiză fiscală și conformitate. Această aliniere este esențială pentru a evita dublarea eforturilor de raportare, a facilita cooperarea transfrontalieră și a preveni fragmentarea legislativă în domeniul fiscal.

Transpunerea DAC8 în legislația națională și alinierea acesteia cu prevederile instrumentelor juridice internaționale, precum și cu actele de punere în aplicare ale acestora creează cadrul legal util furnizorilor de servicii de criptoactive pentru a-și duce la îndeplinire obligația de raportare a informațiilor începând cu anul 2026, astfel încât schimbul automat de informații să se realizeze începând cu anul 2027.

Așadar, implementarea concomitentă a DAC 8 și a Standardelor internaționale pentru schimbul automat de informații în materie fiscală elaborate la nivelul OCDE ce cuprind Cadrul de raportare privind criptoactivele (CARF) și Standardul comun de raportare actualizat în anul 2023(SCR) va permite României să reducă riscurile de evaziune fiscală asociate tranzacțiilor cu criptoactive, să asigure o impozitare echitabilă și să sporească încrederea în sistemul fiscal.

Documentul complet poate fi studiat aici.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.092
Diferența 0.0010
Zi precendentă 5.091
USD
Azi 4.3641
Diferența -0.0015
Zi precendentă 4.3656
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0920 RON
USD flag1 USD = 4.3641 RON
GBP flag1 GBP = 5.8241 RON
CHF flag1 CHF = 5.4521 RON
AUD flag1 AUD = 2.8856 RON
DKK flag1 DKK = 0.6818 RON
CAD flag1 CAD = 3.1251 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0282 RON
NOK flag1 NOK = 0.4330 RON
SEK flag1 SEK = 0.4648 RON
XAU flag1 XAU = 589.3601 RON
Monede Crypto
1 BTC = 403572.07RON
1 ETH = 13882.33RON
1 LTC = 365.71RON
1 XRP = 9.14RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23538.991.10%
BET-BK4635.400.82%
BET-EF1284.671.04%
BET-FI91152.95-0.04%
BET-NG1742.970.86%
BET-TR55122.551.10%
BET-TRN53247.031.10%
BET-XT2037.530.92%
BET-XT-TR4664.100.93%
BET-XT-TRN4517.690.92%
BETAeRO920.66-0.09%
BETPlus3425.451.05%
RTL52991.781.05%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel