IMM-urile, protejate prin lege de controalele excesive. Plafon privind numărul maxim de verificări efectuate anual

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:

Model european pentru România: limitarea controalelor după exemplul Olandei și Danemarcei.

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru reducerea controalelor excesive asupra întreprinderilor mici și mijlocii.

Întreprinderile Mici şi Mijlocii (IMM-urile) constituie coloana vertebrală a economiei româneşti, reprezentând peste 99% din totalul companiilor active şi angajând peste 65% din forţa de muncă din sectorul privat, conform datelor lnstitutului Naţional de Statistică şi Eurostat. Acestea sunt motorul creşterii economice, al inovaţiei, al creării de locuri de muncă şi al incluziunii sociale, contribuind semnificativ la formarea Produsului lntern Brut (PIB).

Cu toate acestea, IMM-urile se confruntă cu un mediu fiscal şi administrativ extrem de dificil, marcat de o povară administrativă excesivă, cauzată de controale frecvente, necoordonate şi uneori disproporţionate. Potrivit unor studii ale mediului de afaceri (Camera de Comerţ şi lndustrie a României, Consiliul Naţional al IMM-urilor), acestea suportă anual cost:uri semnificative atât financiare, cât şi de timp, din cauza inspecţiilor multiple şi suprapuse efect:uate de diverse instituţii de control (ANAF, ITM, ANPC, DSVSA, Garda de Mediii, etc.), explică iniţiatorii în expunerea de motive a proiectului.

 

Potrivit iniţiatorilor, pe lângă încărcarea administrativă directă, controalele excesive au efecte negative pe termen lung asupra mediului de afaceri:

• Pierderea productivităţii: IMM-urile alocă resurse semnificative pentru pregătirea documentelor, întâlniri cu inspectorii şi corectarea unor posibile neconformităţi, ceea ce le distrage atenţia de la activităţile productive şi inovative.

• Costuri suplimentare: Pe lângă cheltuielile directe cu consultanţa, auditurile şi corecţiile, IMM-urile suportă şi sancţiuni disproporţionate, ceea ce le afectează fluxul de numerar şi capacitatea de investiţji.

• Instabilitate juridică şi psihologică: Incert:it:udinea legată de calendarul şi amploarea controalelor generează stres managerial şi descurajează asumarea riscurilor necesare dezvoltării.

• Lipsa încrederii în administraţia publică: Percepţia abuzului, lipsa transparenţei şi necorelarea controalelor subminează colaborarea voluntară şi conformarea fiscală.

 

Plafon maxim de controale

 

Iniţiatorii explică: În acest context, introducerea unui plafon legal privind numărul maxim de controale pe an la IMM-uri devine o necesitate stringentă. Aceasta va permite:

• Reducerea poverii administrative şi a costurilor asociate, lăsând antreprenorilor spaţiul necesar pentru a-şi concentra resursele pe creştere şi inovare.

• Creşterea predictibilităţii şi transparenţei procesului de control, contribuind la stabilitatea mediului de afaceri şi reducerea litigiilor generate de controale repetitive şi arbitrare.

• Evitarea abuzurilor Şi a folosirii excesive a sancţiunilor ca instrument de presiune fiscală, aspect esenţial într-un context de deficit bugetar, când riscul politic de presiune asupra IMM-urilor creşte.

• Îmbunătăţirea relaţiei dintre autorităţi şi mediul privat, prin stimularea conformării voluntare şi a dialogului constructiv, ceea ce pe termen lung va genera creşterea încasărilor fiscale.

Este important de subliniat că reglementarea nu exclude controalele în situaţii motivate, cum ar fi suspiciunile clare de fraudă, accidentele de muncă sau reclamaţiile justificate, ci doar previne controalele repetitive şi nejustificate care afectează competitivitatea IMM-urilor.

 

"State membre ale Uniunii Europene cu economii comparabile sau mult mai dezvoltate, precum Olanda, Danemarca şi Estonia, au implementat deja politici de limitare şi coordonare a controalelor la IMM-uri, cu accent pe prevenţie, digitalizare şi inspecţii integrate. Conform rapoartelor OECD şi Comisiei Europene, aceste măsuri au dus la reducerea costurilor administrative, creşterea gradului de conformare şi consolidarea mediului antreprenorial.

România trebuie să adopte acest:e bune practici pentru a-şi menţine competitivitatea Şi a atrage investiţii, evitând o povară birocratică excesivă care poate determina migrarea activităţilor economice către alte jurisdicţii mai prietenoase", se arată în document.

Proiectul de lege poate fi consultat aici.

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.092
Diferența 0.0010
Zi precendentă 5.091
USD
Azi 4.3641
Diferența -0.0015
Zi precendentă 4.3656
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0919 RON
USD flag1 USD = 4.3707 RON
GBP flag1 GBP = 5.8310 RON
CHF flag1 CHF = 5.4427 RON
AUD flag1 AUD = 2.9001 RON
DKK flag1 DKK = 0.6818 RON
CAD flag1 CAD = 3.1343 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0282 RON
NOK flag1 NOK = 0.4322 RON
SEK flag1 SEK = 0.4646 RON
XAU flag1 XAU = 593.4969 RON
Monede Crypto
1 BTC = 399771.23RON
1 ETH = 13685.49RON
1 LTC = 358.92RON
1 XRP = 9.01RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23403.45-0.58%
BET-BK4627.79-0.16%
BET-EF1276.54-0.63%
BET-FI91580.160.47%
BET-NG1729.39-0.78%
BET-TR54803.91-0.58%
BET-TRN52939.35-0.58%
BET-XT2028.04-0.47%
BET-XT-TR4642.31-0.47%
BET-XT-TRN4496.59-0.47%
BETAeRO920.670.00%
BETPlus3407.42-0.53%
RTL52678.08-0.59%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel