Decizie CCR privind impozitul pe clădiri: firmele nu pot invoca lipsa de claritate legislativă

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Curtea Constituțională a României, CCR / Foto: George Călin / Inquam Photos
Curtea Constituțională a României, CCR / Foto: George Călin / Inquam Photos

Curtea Constituțională a României (CCR) a respins ca inadmisibilă excepția de neconstituționalitate ridicată împotriva articolelor din vechiul Cod fiscal care reglementau modul de calcul al impozitului pe clădiri pentru persoanele juridice. Decizia este definitivă și are implicații importante pentru firmele care contestă nivelul impozitelor locale.

Care a fost obiectul sesizării

Excepția de neconstituționalitate a vizat dispozițiile art. 253 alin. (5) și (6) din Codul fiscal din 2003, care stabileau că valoarea impozabilă a unei clădiri reevaluate este cea înregistrată în contabilitate, iar pentru clădirile nereevaluate consiliile locale puteau stabili cote majorate de impozit între 10 și 40 la sută, în funcție de perioada scursă de la ultima reevaluare.

O firmă din Timișoara a contestat aceste prevederi, considerând că erau lipsite de claritate și previzibilitate, pentru că nu reglementau explicit obligația de depunere a raportului de reevaluare la organul fiscal.

Argumentele Curții Constituționale

CCR a arătat în motivare că problema ridicată nu ține de constituționalitate, ci de interpretarea și aplicarea legii, aspect ce intră în atribuțiile instanțelor judecătorești. Judecătorii au subliniat că stabilirea cuantumului impozitelor este un drept exclusiv al Parlamentului, iar obligația de reevaluare a clădirilor are rolul de a disciplina contribuabilii și de a asigura corecta așezare a sarcinilor fiscale.

Curtea a respins astfel excepția, reafirmând principiul că necunoașterea sau interpretarea diferită a normelor fiscale nu reprezintă motive de neconstituționalitate.

Citește și: Codul fiscal și impozitul pe clădiri: decizie definitivă a Curții Constituționale

Implicațiile deciziei pentru firme

Hotărârea CCR este definitivă, general obligatorie și a fost publicată în Monitorul Oficial. Ea confirmă faptul că firmele care dețin clădiri trebuie să respecte obligațiile de reevaluare și să plătească impozitul corespunzător, chiar dacă legislația nu a prevăzut în mod expres procedura de depunere a raportului la administrația fiscală locală.

Pentru companii, decizia înseamnă că nu se mai poate invoca neconstituționalitatea acestor articole pentru a contesta nivelul impozitelor pe clădiri. Singura cale rămâne interpretarea și aplicarea normelor de către instanțele de contencios administrativ, nu prin sesizarea CCR.

Efecte asupra administrațiilor locale

Pentru autoritățile locale, hotărârea întărește cadrul legal existent: ele pot aplica în continuare cote diferențiate și majorate de impozit pentru clădirile nereevaluate la timp. În același timp, decizia clarifică faptul că litigiile privind procedura depunerii raportului de reevaluare țin exclusiv de instanțele de judecată, nu de Curtea Constituțională.

Concluzie

Decizia CCR din 24 septembrie 2024 consfințește faptul că regimul impozitului pe clădiri pentru persoane juridice rămâne neschimbat. Firmele sunt obligate să respecte termenele de reevaluare și să accepte sancțiunile fiscale impuse de consiliile locale în lipsa acestora. Într-un context în care veniturile bugetare sunt esențiale, hotărârea Curții transmite un mesaj clar: obligațiile fiscale nu pot fi evitate prin invocarea lipsei de claritate legislativă, ci trebuie respectate și, eventual, clarificate pe calea instanțelor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0672
Diferența 0.0043
Zi precendentă 5.0629
USD
Azi 4.3495
Diferența -0.0186
Zi precendentă 4.3681
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0672 RON
USD flag1 USD = 4.3495 RON
GBP flag1 GBP = 5.8730 RON
CHF flag1 CHF = 5.4325 RON
AUD flag1 AUD = 2.8364 RON
DKK flag1 DKK = 0.6788 RON
CAD flag1 CAD = 3.1594 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4313 RON
SEK flag1 SEK = 0.4577 RON
XAU flag1 XAU = 475.4400 RON
Monede Crypto
1 BTC = 491704.15RON
1 ETH = 19819.11RON
1 LTC = 497.80RON
1 XRP = 13.10RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20570.24-0.38%
BET-BK3969.210.13%
BET-EF1114.06-0.51%
BET-FI71433.210.29%
BET-NG1502.53-0.37%
BET-TR47729.99-0.38%
BET-TRN46149.03-0.38%
BET-XT1762.61-0.27%
BET-XT-TR4004.32-0.27%
BET-XT-TRN3881.58-0.27%
BETAeRO945.26-1.96%
BETPlus3013.92-0.39%
RTL45934.34-0.39%

Opinii

Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel