Criză la „furnizorul din umbră” al industriei ciocolatei: colosul elvețian se clatină

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Depozit Barry Callebaut de cacao din Camerun / Foto: Barry Callebaut
Depozit Barry Callebaut de cacao din Camerun / Foto: Barry Callebaut

În spatele celor mai cunoscute branduri de ciocolată din lume – de la Hershey și Nestlé până la Mars – se află un nume puțin cunoscut publicului larg: Barry Callebaut, compania elvețiană care procesează peste 20% din cacaoa mondială și este furnizorul indispensabil al industriei globale de dulciuri.

După decenii de expansiune constantă, gigantul se confruntă cu una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa, zguduit de prețurile explozive ale cacao, probleme financiare și strategice, și presiuni din partea acționarilor de a reconfigura modelul de business.

De la furnizor invizibil la cel mai vulnerabil jucător global

Fondată în 1996 prin fuziunea companiilor franceze Cacao Barry și belgiene Callebaut, Barry Callebaut a crescut rapid ca furnizor de ingrediente esențiale pentru industria ciocolatei, cu peste 20 de fabrici în lume și contracte de livrare cu giganți precum Nestlé și Unilever. Modelul său de business s-a bazat pe acorduri de tip „cost-plus” – prin care fluctuațiile prețurilor materiilor prime erau transferate direct către clienți – și pe extindere globală prin achiziții strategice în SUA și Asia.

Povestea succesului s-a clătinat însă dramatic în ultimii ani. Prețul acțiunilor s-a prăbușit cu aproape 50% în doi ani, iar compania a devenit cea mai „shortată” acțiune de pe bursa elvețiană, cu aproximativ 25% din acțiunile libere deținute de investitori care pariază pe scădere. Valoarea de piață a Barry Callebaut a scăzut la 6 miliarde franci elvețieni (7,5 miliarde dolari), iar familia Jacobs – acționarul principal și moștenitorul unui imperiu al ciocolatei – a explorat inclusiv varianta delistării companiei și a unui buyout privat.

Un lanț de crize: pandemie, contaminare și „furtuna perfectă” a pieței de cacao

Seria problemelor a început în timpul pandemiei, care a redus consumul global de ciocolată. În 2022, o contaminare cu salmonella la fabrica Wieze din Belgia – cea mai mare din lume – a forțat oprirea producției timp de mai multe luni, afectând reputația companiei și costând 80 milioane CHF în pierderi.

Criza s-a adâncit în 2024-2025, când recoltele slabe din Coasta de Fildeș și Ghana – principalii producători de cacao – au declanșat o explozie a prețurilor: contractele futures au ajuns la aproape 13.000 dolari pe tonă, de patru ori peste media istorică. Acest context a făcut ca modelul de acoperire al companiei să devină un dezavantaj: pozițiile short au generat pierderi uriașe, datoria netă cvadruplându-se în doi ani, la 6,1 miliarde CHF.

În fața costurilor tot mai mari, Barry Callebaut a majorat prețurile cu 63%, o mutare care a speriat clienții – unii au redus comenzile, alții și-au mutat producția intern. Volumul livrărilor a scăzut cu 6% în doar nouă luni, determinând compania să reducă de două ori prognozele de vânzări în decurs de un trimestru.

Citește și: De la record la declin: Prețurile la cacao cad după explozia din 2024

Concurența profită, clienții migrează

În timp ce Barry Callebaut se lupta cu crizele interne, concurenții au speculat momentul. Cargill a lansat produse la prețuri competitive și și-a extins gama premium, în timp ce alți producători au reformulat rețetele pentru a folosi mai puțină cacao. Traderi precum Olam au compensat pierderile din segmentul ciocolatei cu profituri din alte produse, iar competitori privați au evitat expunerea mediatică la rapoarte trimestriale.

Mai mult, compania și-a pierdut avantajul în segmentul gourmet – destinat patiseriilor și restaurantelor – unde listele de preț au fost actualizate prea lent, iar clienții s-au reorientat spre alternative mai ieftine.

Schimbări masive în conducere și un plan de redresare cu risc ridicat

În 2023, familia Jacobs a forțat demisia fostului CEO Peter Boone, nemulțumită de performanțele companiei. Noul director executiv, Peter Feld, a lansat planul „BC Next Level”, care vizează economii de 250 milioane CHF, dar implică restructurări profunde: concedieri, închiderea unor fabrici și reducerea gamei de produse.

Feld a adus o nouă echipă de management, inclusiv specialiști din private equity și din industria bunurilor de larg consum. Schimbările au ridicat temeri privind pierderea know-how-ului intern, dar Feld insistă că transformarea este necesară pentru a face compania „mai agilă, mai inovatoare și mai orientată spre client”.

Încercarea de adaptare și viitorul incert al „gigantului din umbră”

Deși contextul rămâne dificil, Feld susține că Barry Callebaut este pe drumul cel bun. Compania experimentează deja cu ciocolată care conține mai puțină cacao fără a compromite gustul, încearcă să îmbunătățească sustenabilitatea și calitatea produselor și mizează pe puterea sa logistică – cu peste 2 milioane de tone de ciocolată produse anual și o cotă de piață aproape dublă față de cel mai apropiat rival.

Totuși, analiștii sunt sceptici. Estimările privind o creștere a profitului de peste 60% par nerealiste în condițiile volumelor reduse și ale costurilor de finanțare ridicate. Iar strategia de „cost-plus” – odinioară un atu – a devenit un punct vulnerabil într-o piață dominată de volatilitate și contracte pe termen lung.

Pentru industria globală a ciocolatei, soarta Barry Callebaut este mai mult decât o simplă poveste corporatistă. Orice perturbare majoră în lanțul său de aprovizionare ar putea rescrie regulile privind prețul, distribuția și disponibilitatea ciocolatei la nivel mondial – și, implicit, ar putea face dulciurile preferate ale consumatorilor mai scumpe și mai rare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0889
Diferența 0.0052
Zi precendentă 5.0837
USD
Azi 4.3349
Diferența 0.0091
Zi precendentă 4.3258
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0889 RON
USD flag1 USD = 4.3349 RON
GBP flag1 GBP = 5.8302 RON
CHF flag1 CHF = 5.4403 RON
AUD flag1 AUD = 2.8636 RON
DKK flag1 DKK = 0.6816 RON
CAD flag1 CAD = 3.1042 RON
HUF flag1 HUF = 0.0131 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4350 RON
SEK flag1 SEK = 0.4622 RON
XAU flag1 XAU = 538.1818 RON
Monede Crypto
1 BTC = 529668.69RON
1 ETH = 19467.13RON
1 LTC = 511.95RON
1 XRP = 12.98RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET21536.810.05%
BET-BK4178.830.23%
BET-EF1167.850.17%
BET-FI76424.541.36%
BET-NG1576.540.13%
BET-TR49989.230.05%
BET-TRN48331.830.05%
BET-XT1849.830.18%
BET-XT-TR4203.780.18%
BET-XT-TRN4074.830.18%
BETAeRO985.711.14%
BETPlus3146.800.04%
RTL48211.570.07%

Opinii

Ungurii vor fi întrebați ce părere au

Analiști: dezechilibrele macro și politica fiscală impredictibilă mențin incertitudinea

Încrederea analiștilor în economia României...

Portul Constanța / Foto: kepass / Pixabay
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Comunicate de presa

Lemne de foc / Foto: Freepik

Romsilva lansează magazin online pentru achiziția de lemn de foc

Romsilva pune la dispoziția populației, în...

Românii din generația Z își construiesc averea cu aur și fonduri monetare

Tinerii români schimbă regulile jocului în...

Conferința ASPES

Mihai Daraban: Mediul de afaceri nu ar trebui provocat de decidentul politic

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel