Creștere spectaculoasă a numărului beneficiarilor de ajutor social

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Creștere spectaculoasa a numarului beneficiarilor de ajutor social
Creștere spectaculoasa a numarului beneficiarilor de ajutor social

Ajutoarele sociale acordate de statul român s-au extins asupra unui număr considerabil de beneficiari, se arată într-un raport al Curții de Conturi. În perioada 2011-2015, numărul mediu al familiilor beneficiare de ajutor social a crescut cu 32%, urmată de o ușoară scădere, de 5%, până în 2017.

”Numărul mediu de familii beneficiare de ajutor social a crescut considerabil în perioada 2011 - 2015, de la un număr mediu de 186.704 familii la 245.545 familii (cu 32%), urmat de o uşoară scădere în perioada următoare (cu 5% în anul 2017 faţă de anul 2015), ajungându-se în anul 2017 la un număr de 233.966 familii beneficiare”, se arată în raportul "Acordarea unor beneficii de asistenţă socială pentru prevenirea şi combaterea sărăciei, susţinerea copilului şi a familiei în anul 2017".

Durata medie în care persoanele care au beneficiar de ajutor este de patru ani, Curtea de Conturi arătând că sunt persoane care au depășit și pragul de șase ani.

Legislaţia în domeniu prevede că persoanele beneficiare de ajutor social au obligaţia să fie înregistrate în evidenţa agenţiilor judeţene de şomaj ca persoane apte de muncă, fiind în căutarea unui loc de muncă. În medie, circa 3% din numărul persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de venit minim garantat ar fi putut ocupa unul din aceste locuri de muncă pentru muncitori necalificaţi, având în vedere nivelul redus de pregătire profesională a acestei categorii de beneficiari.

Citește și:

Sărăcia nu se lasă alungată din România! Cifrele o demonstrează

Potrivit calculelor Curții de Conturi, în 2017, prin ocuparea celor 7.962 de locuri vacante de muncitori necalificaţi s-ar fi realizat economii la bugetul de stat în sumă de 28,356 milioane de lei. Astfel, în ipoteza că aceste persoane beneficiare de venit minim garantat s-ar fi angajat şi ar fi realizat salariul minim pe economie, în anul 2017, contribuţiile şi impozitele obligatorii ar fi fost în sumă 799 lei/lună/persoană.

În această eventualitate, economia la bugetul de stat ar fi fost de 23.356.000 de lei, iar veniturile realizate în plus la bugetul general consolidat ar fi fost cu 76.339.000 de lei.

”În concluzie, în mod similar cu anii precedenţi, menţinerea în plată a beneficiarilor de venit minim garantat timp îndelungat a condus la plata unor sume cu acest titlu de la bugetul de stat, precum şi la neîncasarea unor potenţiale venituri la bugetul general consolidat”, reclamă Curtea de Conturi.

Cota din PIB a ajutoarelor sociale

Potrivit rapoartelor întocmite, în anul 2017, fondurile publice pentru susţinerea sistemului de beneficii de asistenţă socială au însumat 13,446 miliarde de lei, reprezentând 1,57% din PIB-ul României. Dintre acestea, beneficiile de asistenţă socială care au făcut obiectul misiunilor de audit, reprezentând peste 70% din bugetul alocat, au însumat 9,667 miliarde de lei, respectiv 1,13% din PIB.

Numărul mediu lunar de beneficiari s-a diminuat de la 4.587.976, în 2011, la 4.361.258, în 2017, înregistrând astfel o scădere de circa 5%, pondere care confirmă că, anul trecut, la nivelul MMJS, au fost implementate o serie de măsuri care au contribuit la îmbunătăţirea sistemului de asistenţă socială, precum şi la utilizarea eficientă a resurselor bugetare primite cu această destinaţie.

"Curtea de Conturi a României apreciază că eforturile depuse de entităţile verificate au condus la scăderea de peste două ori a sumelor plătite necuvenit identificate în urma acţiunilor de audit, de la 33.051 mii lei în anul 2012 ajungând, în anul 2018, la 13.963 mii lei", se precizează în comunicat.

Totodată, entităţile auditate au manifestat un grad ridicat de receptivitate şi preocupare, sumele recuperate de la beneficiari înregistrând o creştere de la 68%, în anul 2015, la 76%, în 2016, ajungând la 77%, în 2017.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9763
Diferența 0.0009
Zi precendentă 4.9754
USD
Azi 4.6625
Diferența -0.0114
Zi precendentă 4.6739
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 19-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9763 RON
USD flag1 USD = 4.6625 RON
GBP flag1 GBP = 5.8158 RON
CHF flag1 CHF = 5.1291 RON
AUD flag1 AUD = 3.0043 RON
DKK flag1 DKK = 0.6670 RON
CAD flag1 CAD = 3.3895 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0302 RON
NOK flag1 NOK = 0.4235 RON
SEK flag1 SEK = 0.4281 RON
XAU flag1 XAU = 356.8680 RON
Monede Crypto
1 BTC = 288113.27RON
1 ETH = 13895.65RON
1 LTC = 368.20RON
1 XRP = 2.26RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16883.08 -0.21%
BET-BK 3109.87 0.11%
BET-FI 60489.28 0.26%
BET-NG 1206.45 -0.08%
BET-TR 35030.34 -0.21%
BET-TRN 34222.93 -0.21%
BET-XT 1439.97 -0.10%
BET-XT-TR 2954.19 -0.10%
BET-XT-TRN 2890.95 -0.10%
BETAeRO 1064.40 0.07%
BETPlus 2495.03 -0.23%
RTL 37061.21 -0.21%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel