Modificări la Codul fiscal: Reguli noi pentru impozitele pe clădiri, terenuri și mașini

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Taxe / Foto: DCBusiness
Taxe / Foto: DCBusiness

Ministerul Finanțelor accelerează reforma impozitelor locale: OUG pentru evitarea haosului fiscal din 2026.

Ministerul Finanţelor a publicat în procedura de transparenţă decizională o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea titlului IX ”Impozite şi taxe locale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Iniţiativa Ministerului Finanțelor rezidă din dificultățile în implementarea modificărilor și completărilor aduse Titlului IX ”mpozite și taxe locale” din Codul fiscal, generate de adoptarea întârziată a proiectului de Lege pentru stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Citiţi şi: ANAF. Reguli noi de procedură fiscală în 2026: impact pentru firme și contribuabili

Astfel, ca urmare a faptului că proiectul a fost supus analizei Curții Constituționale în două rânduri, procesul legislativ de adoptare a fost unul complex, fapt ce a condus la temporizarea aplicării legii, și implicit a demersurilor care trebuiau întreprinse de consiliile locale/Consiliul General al Municipiului București dacă proiectul de act normativ ar fi intrat în vigoare în termenul urmărit de legiuitor, explică Ministerul Finanţelor.

 

Modificările aduse de Ministerul Finanţelor prin acest act normativ

 

În nota de fundamentare se explică următoarele: Ca urmare a necesității privind luarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ corespunzător pentru asigurarea adoptării hotărârilor consiliilor locale/hotărârii Consiliului General al Municipiului Bucureșticu privire la impozitele și taxele locale pentru anul fiscal 2026, care să permită și respectarea principiilor de transparență decizională, se propune efectuarea unor intervenții în sensul stabilirii unui termen prin raportare la ultima zi a anului în curs și, totodată, instituirea unei sancțiuni pentru neemiterea hotărârilor în termenul indicat, în considerarea faptului că, în lipsa unei astfel de sancțiuni norma legală are caracter de recomandare.

Ca regulă generală, impozitul pe clădiri/impozitul pe teren/impozitul pe mijloacele de transport este datorat pentru întregul an fiscal, începând cu data de 1 ianuarie, de persoana care are în proprietate clădirea/terenul/mijlocul de transport la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

Astfel, anul fiscal este anul calendaristic, reprezentând perioada cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie. Întrucât, în cazul acestora, impozitul se plătește anual, începând cu data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează, este imperios necesar ca la momentul respectiv să se cunoască informații cu privire la impozitul datorat, în baza prevederilor hotărârilor adoptate de către consiliile locale/Consiliul General al Municipiului București, astfel încât contribuabilul să știe exact ce impozit datorează și cum se calculează acesta.

În același timp, o asemenea măsură este necesară pentru asigurarea ritmicităţii şi certitudinii alimentării bugetelor locale cu sumele de bani aferente obligaţiilor fiscale ce revin în sarcina contribuabililor, ca o măsură de protecţie a bugetelor locale. Prin urmare, hotărârile consiliilor locale/hotărârea Consiliului General al Municipiului București trebuie adoptate/adoptată anterior datei de 1 ianuarie 2026, respectiv cel târziu până la data de 31 decembrie 2025.  

"Autoritățile locale ar fi în imposibilitatea de a adopta hotărâri care au ca obiect stabilirea de prevederi privind impozitele și taxele locale"

Or, în lipsa unor reglementări care să permită autorităților administrative teritoriale conformarea la cerințele din Legea pentru stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, autoritățile locale ar fi în imposibilitatea de a adopta hotărâri care au ca obiect stabilirea de prevederi privind impozitele și taxele locale, hotărâri ce sunt reglementate de Titlul IX din Codul fiscal astfel cum a fost modificat și completat prin respectiva lege.

Mai mult decât atât, în lipsa unei astfel de intervenții, autoritățile locale ar fi și în imposibilitatea de a dispune cu privire la acordarea de scutiri/reduceri de la plata impozitelor/taxelor locale prevăzute de actul normativ mai sus indicat, fapt ce ar afecta interesele contribuabilului.

Totodată, prin proiectul de act normativ se prevede că în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, cu unele excepții, în cazul impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren și a impozitului pe mijloacele de transport, sumele respective sunt cele corespunzătoare indexării anuale, efectuate de către consiliile locale, ţinând cont de rata inflaţiei pentru anul fiscal anterior anului curent. Dacă în cursul anului 2025 nu s-a efectuat indexarea, se aplică nivelurile maxime, indexate anual.

De asemenea, prin prezentul proiect se asigură și o corelare de ordin tehnic prin indicarea corectă a trimiterii la alin. (2) din cadrul articolului 460, la care se face trimitere în cuprinsul alin. (10) de la același articol ce a făcut obiectul modificării. Dat fiind faptul că situația impune luarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit pentru asigurarea adoptării hotărârilor de consiliu local/hotărârii Consiliului General al Municipiului București cu privire la impozitele și taxele locale, pentru anul fiscal 2026

Întrucât, neluarea de măsuri, cu celeritate, poate avea consecințe negative, în sensul neadoptării în timp util a hotărârilor de consiliu local/hotărârii Consiliului |General al Municipiului București cu privire la impozitele și taxele locale, necesare pentru asigurarea încasărilor la bugetele locale.

Având în vedere circumstanțiale date, în scopul evitării unei grave atingeri aduse interesului public este necesară adoptarea de soluții imediate pe calea unei ordonanțe de urgență a Guvernului, se arată în document.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0904
Diferența 0.0006
Zi precendentă 5.0898
USD
Azi 4.3406
Diferența -0.0087
Zi precendentă 4.3493
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0904 RON
USD flag1 USD = 4.3406 RON
GBP flag1 GBP = 5.8057 RON
CHF flag1 CHF = 5.4586 RON
AUD flag1 AUD = 2.8925 RON
DKK flag1 DKK = 0.6815 RON
CAD flag1 CAD = 3.1546 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0278 RON
NOK flag1 NOK = 0.4294 RON
SEK flag1 SEK = 0.4675 RON
XAU flag1 XAU = 604.2300 RON
Monede Crypto
1 BTC = 389497.53RON
1 ETH = 13580.87RON
1 LTC = 350.89RON
1 XRP = 8.66RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23939.66-0.04%
BET-BK4741.25-0.02%
BET-EF1303.80-0.08%
BET-FI92985.450.47%
BET-NG1765.320.01%
BET-TR56058.19-0.04%
BET-TRN54151.08-0.04%
BET-XT2071.75-0.02%
BET-XT-TR4742.34-0.02%
BET-XT-TRN4593.48-0.02%
BETAeRO927.47-0.36%
BETPlus3482.09-0.01%
RTL53872.24-0.07%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel