Adevărul despre deficitul uriaș al României: BNR ridică steagul roșu!

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Banca Națională a României
Banca Națională a României

România traversează cea mai tensionată perioadă financiar-bugetară de după criza globală din 2008, cu deficite gemene care rămân la niveluri istoric ridicate, o datorie publică în creștere accelerată și un nou val de măsuri fiscale care afectează economia, companiile și populația. Raportul BNR privind stabilitatea financiară arată că situația bugetară a devenit principalul risc sistemic intern, iar nerespectarea obiectivelor PNRR a agravat presiunea asupra finanțelor publice. 

În primele nouă luni, deficitul bugetar a urcat la 5,4% din PIB. Finalul de an aduce un vârf critic

Execuția bugetară pe metoda cash arată un deficit de 102,5 miliarde lei în primele trei trimestre ale anului 2025, echivalentul a 5,4% din PIB, aproape identic cu cel din 2024, în ciuda unui pachet fiscal masiv adoptat în vară. 

Rectificarea bugetară din septembrie confirmă că România va încheia anul cu un deficit de 8,4% din PIB, nivel considerat foarte riscant pentru o economie emergentă și greu de susținut în condițiile în care costurile de finanțare au crescut puternic.

Acest deficit ridicat pune presiune pe curs, pe dobânzi, pe ratingul de țară și amplifică nevoia de noi ajustări fiscale în 2026, pentru a răspunde angajamentelor din procedura de deficit excesiv.

Citește și: BNR: Costul vieții rămâne ridicat în 2025–2026. Impactul asupra populației

Datoria publică se apropie de 60% din PIB: risc de pierdere a încrederii investitorilor

BNR atrage atenția că datoria publică a ajuns la 57,2% din PIB la jumătatea anului 2025, în creștere cu 6,1 puncte procentuale într-un singur an. 

Traiectoria este una puternic ascendentă, iar fără o consolidare fiscală fermă, România riscă să depășească pragul de 60% din PIB în 2026 — nivel care, în multe economii emergente, marchează începutul unor dificultăți severe de finanțare.

BNR avertizează explicit că o deteriorare suplimentară a situației bugetare poate duce la:

  • creșterea primei de risc

  • instabilitate pe piața valutară

  • volatilitate a capitalurilor

  • presiuni pe cursul de schimb

Toate acestea se traduc prin costuri mai mari la împrumuturi, prețuri mai mari și o vulnerabilitate sporită pentru economie și populație.

Pachetul fiscal adoptat în iulie 2025: impact limitat în 2025, mult mai mare în 2026

Guvernul a adoptat în iulie un pachet fiscal-bugetar extins, care include:

  • majorarea cotei standard de TVA

  • creșterea accizelor la carburanți, alcool și tutun

  • extinderea bazei de impozitare prin introducerea CASS de 10% pentru pensiile peste 3.000 lei

  • majorarea impozitului pe dividende

  • creșterea taxei asupra veniturilor bancare

  • menținerea înghețării salariilor bugetare și pensiilor pentru 2026

Deși amploarea și duritatea acestui pachet sunt fără precedent în ultimii ani, BNR arată că el va avea un impact modest asupra deficitului pe 2025, dar un impact puternic și vizibil în 2026. 

Cu alte cuvinte, populația și companiile vor simți abia din 2026 efectele complete ale unei consolidări fiscale considerabile.

BNR subliniază că politica fiscală expansionistă din anii precedenți — inclusiv transferurile masive către populație — a condus la un deficit de cont curent excesiv, prin impulsionarea consumului într-o economie în care oferta locală nu a putut ține pasul.

În prezent, ajustarea fiscală este obligatorie nu doar pentru echilibrele interne, ci și pentru reducerea dezechilibrului extern, cu impact direct asupra stabilității monedei naționale.

PNRR: întârzieri grave, fonduri pierdute, presiune uriașă asupra bugetului

Absorbția fondurilor europene rămâne una dintre cele mai mari probleme:

  • din 28,5 miliarde euro alocare inițială, România a încasat doar 10,7 miliarde

  • sub 40% din PNRR a fost accesat

Comisia Europeană a redus suma totală la 21,41 miliarde euro prin eliminarea proiectelor cu risc major de neimplementare

Această reconfigurare înseamnă că multe investiții planificate fie nu se vor mai face, fie vor trebui finanțate din bugetul național — o presiune suplimentară tocmai într-un an în care resursele statului sunt la limită.

Programul se încheie în august 2026, iar fondurile neutilizate vor fi pierdute definitiv.

Consolidarea fiscală – singura opțiune, dar cu efect de frânare asupra economiei

BNR este categorică: România are nevoie urgentă de consolidare fiscală, pentru a stabiliza datoria publică și a recâștiga încrederea investitorilor.

Dar această consolidare vine cu un cost: reduce cererea internă, limitează investițiile publice, frânează economia și afectează nivelul de trai. Într-o economie deja slăbită, efectele se vor vedea în consum, în angajări și în ritmul de creștere economică.

Cercul vicios: economie lentă → deficite mari → taxe mai mari → consum redus → economie și mai lentă

Raportul BNR evidențiază exact această spirală periculoasă, specifică economiilor aflate în dezechilibru sever.

Dacă statul nu reușește o consolidare fiscală inteligentă, riscurile sunt clare:

- deprecierea monedei

- creșterea dobânzilor

- scumpirea creditelor

- investiții mai puține

- pierderea încrederii investitorilor

- eventuale măsuri fiscale mai dure în viitor

România intră, astfel, într-o perioadă critică: fereastra pentru a evita o aterizare dură a finanțelor publice este tot mai îngustă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0894
Diferența -0.0003
Zi precendentă 5.0897
USD
Azi 4.3768
Diferența 0.0057
Zi precendentă 4.3711
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0894 RON
USD flag1 USD = 4.3768 RON
GBP flag1 GBP = 5.8244 RON
CHF flag1 CHF = 5.4330 RON
AUD flag1 AUD = 2.9087 RON
DKK flag1 DKK = 0.6814 RON
CAD flag1 CAD = 3.1593 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0279 RON
NOK flag1 NOK = 0.4310 RON
SEK flag1 SEK = 0.4680 RON
XAU flag1 XAU = 589.8642 RON
Monede Crypto
1 BTC = 395168.71RON
1 ETH = 14049.88RON
1 LTC = 357.19RON
1 XRP = 8.82RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23909.910.28%
BET-BK4721.190.33%
BET-EF1304.220.31%
BET-FI92855.870.39%
BET-NG1764.480.23%
BET-TR55988.770.28%
BET-TRN54084.010.28%
BET-XT2069.790.30%
BET-XT-TR4737.820.30%
BET-XT-TRN4589.100.30%
BETAeRO928.480.89%
BETPlus3477.200.26%
RTL53850.130.32%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel