Revoluție în aviația militară: Lockheed vrea un F-35 fără pilot

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Lockheed Martin F-35
Lockheed Martin F-35

Lockheed Martin pregătește un nou capitol pentru cel mai avansat avion de luptă din lume: F-35 ar putea deveni autonom. Anunțul vine într-un moment critic, după ce compania a pierdut competițiile-cheie pentru următoarea generație de avioane de vânătoare din SUA.

F-35 cu pilot opțional, în câțiva ani

CEO-ul Lockheed Martin, Jim Taiclet, a declarat că versiunea autonomă a avionului F-35 ar putea deveni realitate „într-un interval relativ scurt”, folosindu-se de tehnologiile dezvoltate pentru programul Next Generation Air Dominance (NGAD), pierdut recent în fața Boeing. Dezvoltările includ o gamă extinsă de îmbunătățiri: sisteme de război electronic noi, motor cu duze redesenate, îmbunătățiri ale profilului de stealth și un design exterior modificat.

„Putem livra 80% din capabilitățile unei aeronave de generația a șasea la jumătate din cost”, a spus Taiclet în cadrul conferinței Bernstein’s Annual Strategic Decisions, reluând un mesaj transmis și la raportarea rezultatelor pe primul trimestru.

Primele teste de zbor pentru noile funcționalități ar putea avea loc în 2-3 ani

F-35 dispune deja de anumite funcții autonome, demonstrate în 2023, când un aparat a zburat timp de 11 minute după ce pilotul s-a catapultat. Însă ideea unei versiuni complet autonome nu fusese abordată public până acum.

Potrivit lui Taiclet, transformarea radicală ar putea intra în teste de zbor într-un interval de doi-trei ani, în funcție de ritmul de integrare a noilor tehnologii.

Probleme nerezolvate cu actualele upgrade-uri

În paralel, Lockheed Martin se confruntă cu întârzieri semnificative în livrarea pachetului de upgrade-uri TR-3 (Technology Refresh 3), necesar pentru modernizarea F-35 la standardul Block 4. Deși mai multe aeronave au fost deja livrate, ele nu sunt încă declarate complet operaționale din cauza dificultăților în integrarea noilor senzori optici (Distributed Aperture System) cu software-ul și hardware-ul TR-3.

Taiclet a estimat că aceste probleme vor fi rezolvate până la sfârșitul anului 2025, moment în care toate aeronavele vor deveni complet compatibile pentru utilizarea în misiuni de luptă.

Vânzările internaționale și presiunea geopolitică

Chiar dacă interesul Pentagonului pentru o versiune „Ferrari” a F-35 rămâne incert, Lockheed mizează tot mai mult pe cererea internațională. Taiclet a declarat că ritmul de producție anual, de 156 de avioane, va fi menținut chiar dacă comenzile SUA vor fluctua. Țările europene, Asia și Orientul Mijlociu sunt considerate piețe stabile, mai ales în contextul în care F-35 este singura aeronavă operațională capabilă să rivalizeze cu tehnologia de generația a cincea.

Cu susținerea președintelui Trump, vânzările ar putea fi extinse și în țări până acum excluse din program: Arabia Saudită și India sunt menționate ca potențiali clienți. Lockheed a fost parte din delegația care a însoțit recenta vizită a lui Trump în Orientul Mijlociu, unde s-au discutat vânzări extinse de armament către Riyadh.

„Există o discuție despre o tranziție către avioane de generația a cincea în Arabia Saudită. Va dura, dar poate genera oportunități semnificative în zonă, inclusiv în Qatar și Emiratele Arabe Unite”, a spus Taiclet.

Întrebarea-cheie: va dori Pentagonul un F-35 „de lux”?

Deși Lockheed își joacă una dintre ultimele cărți în programul F-35 pentru a-și menține cota de piață, rămâne de văzut dacă Departamentul Apărării va fi dispus să investească în versiuni de avioane mai scumpe, în condițiile în care bugetele sunt deja redirecționate spre alte priorități, inclusiv dezvoltarea dronelor de luptă și a armelor hipersonice.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0572
Diferența -0.0067
Zi precendentă 5.0639
USD
Azi 4.426
Diferența -0.0439
Zi precendentă 4.4699
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0572 RON
USD flag1 USD = 4.4260 RON
GBP flag1 GBP = 5.9937 RON
CHF flag1 CHF = 5.4175 RON
AUD flag1 AUD = 2.8688 RON
DKK flag1 DKK = 0.6778 RON
CAD flag1 CAD = 3.2313 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0310 RON
NOK flag1 NOK = 0.4382 RON
SEK flag1 SEK = 0.4654 RON
XAU flag1 XAU = 476.2358 RON
Monede Crypto
1 BTC = 460323.21RON
1 ETH = 11001.71RON
1 LTC = 389.49RON
1 XRP = 9.48RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET18404.420.54%
BET-BK3420.47-0.13%
BET-EF1004.150.49%
BET-FI58515.02-0.18%
BET-NG1323.590.00%
BET-TR41458.590.76%
BET-TRN40207.510.73%
BET-XT1565.130.35%
BET-XT-TR3462.080.56%
BET-XT-TRN3365.200.54%
BETAeRO854.50-0.48%
BETPlus2704.530.57%
RTL41062.310.50%

Opinii

Adrian Negrescu, analist economic

„Harakiri economic” la București! Adrian Negrescu demontează creșterile de taxe

În contextul consultărilor de la Cotroceni...

Micile afaceri din România, surprinzător de puternice

Cifrele surprinzătoare ale microîntreprinderilor din România: 220 de miliarde de lei în 2023!

Peste 650.000 de microîntreprinderi au produs...

Sinteza SA

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel