Americanii, dați afară din mallurile Chinei! Brandurile locale câștigă teren

Matei Ion |
Data publicării:
Beijing
Beijing

Pe fondul tensiunilor comerciale dintre Statele Unite și China, consumatorii chinezi se reorientează masiv către produse și branduri locale. De la smartphone-uri și mașini electrice până la cafea și cinematografie, companiile americane pierd cota de piață în fața unor rivali autohtoni tot mai puternici.

De la iPhone și Honda, la Huawei și Li Auto

Cazul lui Cao Lili, o mamă din provincia Sichuan, ilustrează perfect această schimbare. Cândva adepta produselor occidentale, Cao a ales să-și schimbe Honda cu o mașină electrică marca Li Auto și să renunțe la iPhone în favoarea unui telefon Huawei, scrie WSJ. A văzut de două ori în cinema filmul animat chinezesc „Ne Zha 2”, care a doborât recorduri de încasări cu peste 2,1 miliarde de yuani (aprox. 290 milioane de dolari).

„Nu mai este nevoie să rămânem la brandurile străine”, spune Cao, alăturându-se unui val de consumatori care preferă produsele autohtone precum Huawei, Luckin Coffee, Anta sau lanțul de fast-food Mixue.

Efectele escaladării războiului comercial

Tensiunile dintre Washington și Beijing – reaprinse de noile tarife anunțate de Donald Trump – alimentează acest val de „patriotism economic”. Într-un gest simbolic, lanțul chinez de supermarketuri Yonghui Superstores a lansat un apel public pentru înlocuirea produselor americane cu cele fabricate în China: „Să adunăm lumina produselor Made in China într-o galaxie care să lumineze piața internă”, se arată într-un comunicat.

Beijingul a răspuns și prin măsuri directe: importurile de filme americane vor fi restricționate, o decizie care vine în pragul sezonului estival, esențial pentru box office-ul de la Hollywood.

Brandurile americane se clatină

Scăderile sunt vizibile și în cifre. În martie, vânzările Nike în China au scăzut cu 17% față de anul trecut, în timp ce Tesla a înregistrat un declin de 12% la nivel local. Starbucks, Apple, BMW, Porsche și L’Oréal au avertizat investitorii că piața chineză nu mai livrează creșterile spectaculoase din anii anteriori.

Filmul „Ne Zha 2”, un succes răsunător, a fost susținut inclusiv prin campanii guvernamentale de vizionare colectivă, în care angajații de stat au fost încurajați să meargă la cinema și chiar să intoneze imnul național înainte de proiecție.

Pierderea unui simbol de soft power

Filmele americane reprezintă una dintre cele mai influente „exporturi de soft power” în China. În 2019, „Avengers: Endgame” a devenit cel mai de succes film american din istoria box office-ului chinez, cu încasări de peste 600 de milioane de dolari.

Dar aceste încasări au venit cu un preț politic: studiourile au fost nevoite să accepte cenzura impusă de autorități, iar distribuția filmelor a devenit o armă diplomatică. În timpul pandemiei, China a oprit complet intrarea filmelor americane timp de luni întregi, oferind teren fertil producțiilor locale.

Viitor incert pentru Hollywood în China

Deși oficialii chinezi au transmis pe canale neoficiale că restricțiile nu vor afecta cele mai așteptate lansări americane, industria filmului rămâne sub presiune. Filmul cu Brad Pitt „F1” urmează să fie evaluat de autoritățile Partidului Comunist, un test important pentru relația Hollywood-Beijing.

„Ne descurcăm și fără ei”

Pentru mulți tineri chinezi, brandurile locale au devenit noua normalitate. Chris Jia, un grafician din Fujian, spune că viața sa e complet înconjurată de produse autohtone, de la electrocasnice la haine sport. „Nu am văzut niciun film american anul acesta”, spune el, adăugând: „Nu prea mai avem nevoie de produse americane în viața noastră”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9775
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9774
USD
Azi 4.3787
Diferența 0.0076
Zi precendentă 4.3711
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9775 RON
USD flag1 USD = 4.3787 RON
GBP flag1 GBP = 5.8518 RON
CHF flag1 CHF = 5.3042 RON
AUD flag1 AUD = 2.8007 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.1664 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4226 RON
SEK flag1 SEK = 0.4539 RON
XAU flag1 XAU = 461.6339 RON
Monede Crypto
1 BTC = 412826.24RON
1 ETH = 7862.04RON
1 LTC = 366.67RON
1 XRP = 9.60RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17156.94-1.60%
BET-BK3194.92-1.55%
BET-EF934.31-1.72%
BET-FI61049.86-0.60%
BET-NG1235.42-2.25%
BET-TR37833.93-1.60%
BET-TRN36774.45-1.60%
BET-XT1471.94-1.44%
BET-XT-TR3190.79-1.44%
BET-XT-TRN3108.09-1.44%
BETAeRO839.30-0.38%
BETPlus2530.38-1.52%
RTL38284.08-1.65%

Opinii

Joseph Stiglitz

Joseph Stiglitz: Trump, fără busolă economică: Lumea se întoarce la granițe și taxe

Profesorul și laureatul Premiului Nobel pentru...

Cosmin Marinescu

România Europeană – tablou grafic comparativ în Economic@BNR

Cu susținerea Consiliului de Administrație al...

Prof. Mircea Coșea

Consecințele politicii lui Donald Trump de scădere a dolarului 

Donald Trump ar dori să vadă dolarul să scadă...

Comunicate de presa

Panouri fotovoltaice / Foto: Freepik

Parcuri fotovoltaice. Alte 60 de contracte semnate cu primării și entități publice

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță...

Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM

Guvernul a aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu pentru anul 2025

În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea...

Leadership creativ

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel