De ce nu este justificat regimul de urgență în care va fi dezbătut proiectul de lege 5G

Șeful Comisiei de IT din Camera Deputaţilor, în dezacord cu îngrijorările operatorilor telecom despre efectele Legii 5G
Șeful Comisiei de IT din Camera Deputaţilor, în dezacord cu îngrijorările operatorilor telecom despre efectele Legii 5G

Pe data de 15 aprilie, Guvernul a aprobat proiectul de lege care prevede implementarea rețelelor 5G în România, prin care furnizorii de telecomunicații vor putea utiliza în rețelele 5G numai tehnologii, echipamente și programe software de la producători autorizați în prealabil prin decizie a premierului, pe baza avizului CSAT. Acest proiect de lege poate avea implicații importante asupra societății și ar trebui analizat cu atenție de către parlamentarii care iau decizia finală cu privire la această chestiune. Din acest punct de vedere, dezbaterea în regim de urgență nu poate oferi timpul necesar pentru analiza adecvată a acestui proiect. 

Proiectul de lege nu transpune un act legislativ al UE, motiv pentru care art. 115 alin. 3 din Regulamentul Camerei Deputaților care spune că proiectele de legi referitoare la armonizarea legislaţiei României cu cea a Uniunii Europene şi a Consiliului Europei şi cele privind aprobarea sau respingerea ordonanţelor de urgenţă se supun de drept dezbaterii şi adoptării Camerei Deputaţilor în procedură de urgenţă, nu ar trebui să i se aplice proiectului de lege. 

În aceeași notă de idei, legea are un nivel ridicat de complexitate, deoarece necesită analiza recomandărilor emise prin UE Toolbox și criteriilor aplicate de alte state membre(de ex. Germania, Finlanda) pentru a garanta setul de criterii obiective comune în evaluarea furnizorilor de produse și software care ar trebui utilizate în implementarea tehnologiei 5G. Mai mult decât atât, deși planul de acțiune ANCOM prevede ca licitația 5G să aibă loc în al treilea trimestru al anului 2021, nu există nicio cerință legală pentru ca proiectul să fie adoptat înainte de această licitație.

Cadrul actual (OUG nr. 111/2011 și Decizia președintelui ANCOM nr. 512/2013) impune operatorilor să stabilească politici de testare a echipamentelor, sistemelor și software-ului, în special înainte de conectarea/ punerea lor în funcțiune și stabilirea unei politici adecvate pentru evaluarea și testarea securității tuturor resurselor, inclusiv a echipamentelor, sistemelor și software-ului. Nu există informații publice despre faptul că operatorii și-au încălcat obligațiile până acum sau că incidentele majore de securitate din domeniul telecomunicațiilor au fost cauzate de modul în care echipamentul a fost proiectat/ produs.

Citește și Implementarea tehnologiei 5G. Guvernul a aprobat proiectul de lege DOCUMENT

Pentru ca licitația 5G să continue, trebuie parcurși următorii pași: adoptarea hotărârii Guvernului privind impozitul pe licență, adoptarea ANCOM a deciziei referitoare la procedura de licitație, adoptarea ANCOM a deciziei referitoare la taxa pentru utilizarea spectrului și adoptarea ANCOM a caietului de sarcini.

În acest moment, proiectul conține numeroase neclarități care pot afecta serios industria locală de telecomunicații, iar reprezentanții telecom s-au declarat nemulțumiți de forma actuală a documentului. Deși supus unor modificări, forma actuală a proiectului de lege nu prezintă niște modificări esențiale față de forma din 2020, iar recomandările oferite de Consiliul Concurenței, Ministerul Justiției, operatori și asociațiile din industrie nu au fost implementate. 

În concluzie, acest proiect de lege care presupune efecte substanțiale la nivelul societății și industriei telecom, necesită în continuare ajustări și clarificări. Pentru a dezvolta un instrument solid care să deservească economiei naționale, dar și care să vină în sprijinul operatorilor, acest document trebuie evaluat cu atenție înainte de aprobarea sa în Parliament.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9132
Diferența 0.0082
Zi precendentă 4.905
USD
Azi 4.8027
Diferența 0.0122
Zi precendentă 4.7905
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 11-08-2022
EUR flag1 EUR = 4.9132 RON
USD flag1 USD = 4.8027 RON
GBP flag1 GBP = 5.8083 RON
CHF flag1 CHF = 5.0576 RON
AUD flag1 AUD = 3.3499 RON
DKK flag1 DKK = 0.6603 RON
CAD flag1 CAD = 3.7310 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0356 RON
NOK flag1 NOK = 0.4963 RON
SEK flag1 SEK = 0.4733 RON
XAU flag1 XAU = 277.1595 RON
Monede Crypto
1 BTC = 114821.65RON
1 ETH = 8876.97RON
1 LTC = 295.75RON
1 XRP = 1.83RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 2.65% p.a.
ROBOR:
3 luni: 8.06%
6 luni: 8.21%
12 luni: 8.33%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12424.57 -1.31%
BET-BK 2276.31 -0.40%
BET-FI 50679.37 0.36%
BET-NG 956.21 -2.65%
BET-TR 24147.41 0.29%
BET-TRN 24027.82 0.21%
BET-XT 1089.54 -1.20%
BET-XT-TR 2104.11 0.36%
BET-XT-TRN 2094.40 0.27%
BETAeRO 898.88 0.47%
BETPlus 1853.51 -1.20%
RTL 28326.24 0.30%

Opinii

Profesorul Mircea Coșea

Mircea Coșea, dezamăgit de discursul lui Mugur Isărescu. Reproșurile aduse de analist

Profesorul Mircea Coșea a declarat pentru...

Autorii raportului afirmă că nu suntem conectați la discuțiile europene
Cum și-a explicat premierul propunerea inedită

Premierul Spaniei, idee haioasă pentru a economisi energie: Renunțați la ... cravată

Premierul Spaniei, Pedro Sanchez, le-a cerut...

Comunicate de presa

OTP Bank România se alătură programului Start-up Nation 2022

OTP Bank România se alătură programului Start-up Nation 2022

OTP Bank România a fost selectată de stat...

Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația
Croația

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2022 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0