Tehnici de manipulare a sondajelor. Dezvăluirile unui sociolog

DCBusiness Team |
Data publicării:
Cum sunt obținute rezultate convenabile
Cum sunt obținute rezultate convenabile

Sondajele de opinie și-au pierdut în timp din credibilitate, după ce o mare parte dintre ele au fost infirmate de rezultatul alegerilor care s-au succedat în ultimii ani. Dincolo de ceea ce spun oficial sociologii, infirmarea sondajelor de opinie nu a fost doar rezultatul unor circumstanțe independente de voința cercetărilor. Un sociolog a explicat pentru DC Business care sunt mecanismele prin care casele de sondaje influențează rezultatele sondajelor efectuate.

”Sondajele despre intenția de vot au aproape întotodeauna două variante: una pentru cel care îl comandă, una pentru presă. Din experiența mea, cam un sondaj din patru prezentat public este pe bune, asta dacă îl avantajează pe politicianul care l-a comandat”, a declarat, sub protecția anoninmatului, un sociolog care a lucrat pentru una din marile companii de sondare din România. Măsluirea sondajului prezentat public se face, de obicei, prin suplimentarea onorariului pentru casa de sondare astfel încât aceasta să accepte aranjamentul în pofida riscurilor de imagine.

Motivele falsificării 

”Perioada de aur” a fost cea în care alegerile aveau loc în colegii uninominale, existând o multitudine de comenzi în provincie, iar numărul candidaților dispuși să scotă din buzunar bani pentru publicarea unor date viciate era mult mai mare decât acum, când sondajele se fac cel mult la nivel de județ. Disponibilitatea candidaților de a da date false publicului este cauzată de fenomene sociologice bine documentate: tendința electoratului de a-l vota pe cel care este perceput anterior votului ca favorit, la care se adaugă demobilizarea electoratului celui perceput ca învins, caz în care potențialii votanți ar rămâne acasă.

În cazurile cele mai grave, operatorii de pe teren pot oferi date cu acuratețe redusă. ”O mare parte dintre operatori, mai ales în provincie, au probleme mari să înțeleagă ei chestionarul, dar asta este un risc pentru orice cercetare. De multe ori, chiar cei care comandă sondajul pun la dispoziției operatorii care sunt simpatizanți de partid, deci nu au îndeplinesc o condiție de imparțialitate și îți influențează omul”, a declarat sociologul. Astfel, casa de sondare economisește bani pentru că respectivii nu sunt plătiți fiind militanți de partid. ”Ar trebui să aibă teoretic toți câte o legitimație, dar pe la țară se fac sondajele și fără ea sau se dă o legitimație scoasă la imprimantă”, a continuat cercetătorul. Marele dezavantaj în aceste situații este că nici măcar cel care a comandat sondajul nu va ști datele exacte, motiv pentru practica aceasta se regăsește la nivel local, nu național.

Citește și: Firmele trebuie să-și înlocuiască aparatele de marcat. Când este termenul limită

O altă tehnică de manipulare este ponderarea sondajelor. Teoretic, eșantionul unui sondaj trebuie stabilit în funcție de datele Institutului Național de Statistică referitoare la raportul dintre sexe, vârstă, rural/urban, educație. Numărul de chestionare trebuie să reflecte la scară mai mică aceste raporturi. ”Asta nu prea se întâmplă, mai ales în cazul sondajelor efectuate telefonic. Trebuie să ai 49%-51% raportul dintre bărbați și femei și te trezești cu 45-55. Ca să remediezi problema de reprezentativitate recurgi la ponderare, un procedeu destul de folosit, dar nu tocmai corect, adică dai o pondere mai mare în rezultatul final pentru anumite chestionare astfel încât să respecți proporția statistică. Asta poți să o faci pentru categoriile de vîrstă, educație ș.a.m.d. Marja de manevră e mare”, a declarat sursa citată. 

Interpretări discutabile

Sondajele pe o temă controversată, de actualitate, pot fi manipulate prin numărul de întrebări. Pentru direcționarea respondenților către o anumită poziție este utilizată ”înecarea” unei variant de răspuns neconvenabil printre mai multe răspunsuri favorabile. Contează și ordinea în care sunt prezentate variantele de răspuns. 

Manipularea se face și prin modul în care sunt prezentate datele. De exemplu, la sondajele referitoare la încrederea în politicieni, o manipulare grosolană a sondajului constă doar în prezentarea datelor referitoare la încredere. Astfel, un politician care are o cotă de încredere relativ bună, de exemplu circa 30% poate avea o cotă de neîncredere de 60%. Un altul beneficiază de o cotă de încredere mai mică de 25%, dar și una de neîncredere mai mică, cum ar fi 40%, în timp ce resul sunt nehotărâți. Prezentarea doar a procentajului de încredere distorsionează percepția reală a unui politician de către electorat.

”Mai sunt sondajele care se realizează periodic, cu o frecvență mare, cuprinzând întrebări privind încrederea în instituții, personalități. Fiind făcute la intervale mici, variațiile nu sunt mari, de multe ori în marja de eroare. La indicele de percepție al corupției, procentajul poate scădea cu 2% în două luni, de la 80 la 78%, în condițiile în care marja este de ±2,5%. De fapt este posibil ca rezultatul să fie de 80,5%. În creștere”, a conchis sociologul.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.6361
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.6361
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 02-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.6361 RON
GBP flag1 GBP = 5.8194 RON
CHF flag1 CHF = 5.0891 RON
AUD flag1 AUD = 3.0287 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3885 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4212 RON
SEK flag1 SEK = 0.4230 RON
XAU flag1 XAU = 345.2064 RON
Monede Crypto
1 BTC = 267881.46RON
1 ETH = 13654.20RON
1 LTC = 366.58RON
1 XRP = 2.39RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17198.04 0.80%
BET-BK 3148.99 0.36%
BET-FI 60054.17 -0.46%
BET-NG 1228.67 0.46%
BET-TR 35683.84 0.80%
BET-TRN 34861.37 0.80%
BET-XT 1462.15 0.57%
BET-XT-TR 2999.72 0.57%
BET-XT-TRN 2935.48 0.57%
BETAeRO 1051.38 0.02%
BETPlus 2538.88 0.78%
RTL 37706.44 0.70%

Comunicate de presa

Se iau la puricat documente / FOTO: Freepik

Cum se face schimbarea sediului social al unei firme în România

Sediul social al unei societăți reprezintă un...

Foto: Pexels.com

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel