Se înfiinţează Registrul Național al Datelor de Contact - contact.gov.ro. Gata cu timpul pierdut pentru a lua legătura cu instituţiile statului

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Pe agenda şedinţei de joi, 14 martie, a Guvernului se află şi o hotărâre privind înființarea și administrarea Registrului Național al Datelor de Contact.

În România, chiar dacă în ultimii ani se observă o evoluție în implementarea și utilizarea platformelor digitale, domeniul serviciilor publice electronice rămâne insuficient dezvoltat, așa cum reiese din diversele clasamente internaționale care utilizează criterii clare și obiective de evaluare a maturității acestui domeniu.

Datele de contact ale autorităților și instituțiilor publice sunt publicate pe paginile proprii ale acestora și nu sunt mereu ușor accesibile. (...) În prezent, nu există un registru național de evidență a datelor de contact ale autorităților și instituțiilor publice. Așadar, principala problemă care definește cel mai bine la nivel general, național, situația privind accesul facil al cetățenilor la informații de interes public este reprezentată de: dezvoltarea insuficientă în România a unor platforme care să cuprindă un inventar sau registru al tuturor datelor de contact ale autorităților și instituțiilor publice. Această problemă care afectează întreaga populație a țării, deopotrivă mediul public și mediul privat, poziționează țara, în ciuda evoluțiilor înregistrate, încă în partea de jos a clasamentelor internaționale relevante domeniului, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

 

Care este scopul proiectului

 

Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește asigurarea cadrului juridic necesar pentru înființarea și administrarea registrului național al datelor de contact cât și pentru dezvoltarea ulterioară a platformei contact.gov.ro. Crearea unui registru național al datelor de contact are rolul de a îmbunătăți calitatea, eficiența și controlul interacțiunilor dintre administrația publică, pe de o parte, și cetățeni, mediul de afaceri și reprezentanți ai societății civile, pe de altă parte. O astfel de platformă ar permite interogarea rapidă de către cetățeni, autorități și instituții publice, dar și alte părți interesate a datelor de contact ale unei alte instituții/autorități din administrația publică românească, scrie în document.

 

Crearea unui registru de bază a datelor de contact a autorităților și instituțiilor publice ar avea următoarele beneficii:

 

1. Registrul ar asigura transparență sporită în administrația publică, permițând cetățenilor, mediului de afaceri și altor părți interesate să acceseze ușor și rapid informațiile de contact ale autorităților și instituțiilor publice. Astfel, cetățenii ar putea interacționa mai facil cu autoritățile și ar avea acces rapid la informațiile de care au nevoie. Orice tip de informație care reprezintă o cerință pentru derularea unei proceduri administrative/prestarea unui serviciu public și care este necesară pentru cel puțin două autorități sau instituții publice trebuie să facă obiectul unui registru, accesibil în mod facil, în timp real, părților interesate.

2. Eficiență și coordonare: Centralizarea datelor de contact ar facilita comunicarea și colaborarea între diferitele autorități și instituții publice. Astfel, se pot îmbunătăți schimbul de informații și eficiența proceselor administrative, ceea ce duce la o mai bună furnizare a serviciilor publice.

O mai bună coordonare națională a eforturilor de dezvoltare a serviciilor publice electronice prin intermediul unei platforme centralizate ar contribui la evitarea deficientelor naturale ale proiectelor, care sunt concepute și implementate fără a beneficia de experiența altor autorități sau instituții publice, de portofoliul de soluții tehnice și competențe profesionale relevante, existente în sistemul administrației publice.

3. Simplificarea căutărilor: Un registru centralizat ar elimina nevoia cetățenilor de a căuta informații disparate pe diferite platforme sau site-uri. Căutările ar deveni mai rapide și mai eficiente. În ipoteza în care cetățeanul sau o persoană juridică ar putea, de exemplu, utiliza în relația cu administrația publică doar o singură platformă, s-ar elimina povara administrativă a interacțiunii pe cale separată cu sistemele IT ale diverselor autorități și instituții publice.

4. Actualizarea și veridicitatea informațiilor: Cu un registru oficial, se poate asigura actualizarea constantă și corectitudinea datelor de contact, evitând situațiile în care informațiile sunt incorecte sau depășite. Lipsa unei platforme care să vizeze utilizarea unor tehnologii și soluții complexe îngreunează efectuarea cu eficiență sporită a unor actualizări periodice a informațiilor, cu impact la nivelul autorităților și instituțiilor publice, dar și la nivel de cetățean sau mediu privat.

5. Transparentizarea cheltuielilor publice: Registrul ar oferi cetățenilor posibilitatea de a observa mai clar modul în care sunt alocate fondurile publice către diferite autorități și instituții, promovând astfel transparența în utilizarea resurselor bugetare. În absența utilizării beneficiilor interoperabilității sistemelor IT ale administrației publice, costurile directe cresc atât pentru solicitant (care este nevoit să viziteze diverse autorități sau instituții publice), cât și pentru autoritățile/instituțiile publice, care asigură serviciul public pentru care are nevoie de date ale unor autorități și instituții publice terțe. Scăderea costurilor administrative îmbunătățește în general calitatea vieții cetățenilor pentru că aceștia pot redirecționa resursele astfel economisite (de timp, de bani efectiv cheltuiți) către activități cu o mai mare valoare pentru fiecare.

6. Stimularea inovației și dezvoltării tehnologice: Crearea și gestionarea unui astfel de registru ar implica utilizarea tehnologiei, ceea ce ar putea stimula dezvoltarea de soluții inovatoare pentru administrarea datelor și accesul la informații. În acord cu evoluția tehnologiei și dezvoltarea punctului nodal de interoperabilitate, serviciile publice trebuie să funcționeze într-un mediu digital avansat, prin implementarea și utilizarea celor
mai recente tehnologii informatice. În concluzie, un registru de bază al datelor de contact al autorităților și instituțiilor publice ar reprezenta o inițiativă pozitivă pentru modernizarea administrației publice în România. Prin centralizarea și accesibilitatea informațiilor, transparență crescută și eficiență sporită, cetățenii ar beneficia de o interacțiune mai facilă cu statul și de servicii publice îmbunătățite. Totodată, utilizarea tehnologiei ar aduce un plus de inovație și ar contribui la dezvoltarea infrastructurii digitale în țară.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența 0.0005
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.65
Diferența 0.0139
Zi precendentă 4.6361
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 03-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.6500 RON
GBP flag1 GBP = 5.8180 RON
CHF flag1 CHF = 5.0964 RON
AUD flag1 AUD = 3.0368 RON
DKK flag1 DKK = 0.6671 RON
CAD flag1 CAD = 3.3893 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0299 RON
NOK flag1 NOK = 0.4198 RON
SEK flag1 SEK = 0.4254 RON
XAU flag1 XAU = 344.1075 RON
Monede Crypto
1 BTC = 275961.83RON
1 ETH = 13938.56RON
1 LTC = 373.35RON
1 XRP = 2.42RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17220.62 0.94%
BET-BK 3164.24 0.85%
BET-FI 60122.56 -0.35%
BET-NG 1230.92 0.64%
BET-TR 35730.69 0.94%
BET-TRN 34907.14 0.94%
BET-XT 1464.79 0.75%
BET-XT-TR 3005.12 0.75%
BET-XT-TRN 2940.77 0.75%
BETAeRO 1054.57 0.33%
BETPlus 2542.77 0.93%
RTL 37780.44 0.89%

Comunicate de presa

Se iau la puricat documente / FOTO: Freepik

Cum se face schimbarea sediului social al unei firme în România

Sediul social al unei societăți reprezintă un...

Foto: Pexels.com

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel