Reforma salariului minim. Ministerul Muncii modifică legislaţia privind negocierile colective - Document

DCBusiness Team |
Data publicării:
Bani. Freepik.com
Bani. Freepik.com

Ministerul Muncii a pus în transparenţă un proiect de hotărâre a Guvernului privind aprobare a Planului de acțiune pentru promovarea negocierilor colective 2025-2030.

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 25.10.2022 a fost publicată Directiva (UE) 2022/2041 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. Directiva urmărește să asigure faptul că salariile minime sunt stabilite la un nivel adecvat nivelului de trai și că salariații au acces la o protecție a salariului minim, sub forma unui salariu minim legal sau a unor salarii stabilite prin convenții colective, cu instituirea obligației tuturor statelor de a promova negocierile colective în favoarea ameliorării condițiilor de muncă ale lucrătorilor. Termenul de transpunere în legislația națională a Directivei privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană este data de 15 noiembrie 2024.

Obiectivul de promovare a negocierilor colective pentru susținerea evoluției salariilor minime este direct corelat în cadrul sistemului național de negociere colectivă cu obiectivul de reglementare a mecanismului de stabilire, actualizare și adecvare a salariului minim legal urmărit de reforma 5, componenta 13 din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este prevăzută o reformă privind modul de stabilire a salariului minim.

Astfel, în cadrul componenta C13, Reforma 5, cu titlul 'Asigurarea cadrului legal pentru stabilirea salariului minim'- Jalon 392 . Intrarea în vigoare a actului care reglementează noul sistem de stabilire a salariului minim, este prevăzută instituirea, începând cu anul 2024, a unui mecanism nou și a unei noi formule pentru a stabili nivelul salariului minim în mod obiectiv și sistematic, în consultare cu partenerii sociali și ținând seama de acțiunile Uniunii, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

 

Declin al negocierilor colective

Pe fondul declinului negocierilor colective, predilect la nivel sectorial, identificat în cadrul Studiului de impact al Comisiei Europene, directiva instituie statelor obligații de acțiune, în consultare obligatorie cu partenerii sociali pentru sprijinirea negocierilor colective în favoarea acoperirii lucrătorilor prin convenții colective cu drepturi mai favorabile.

Întrucât România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, are obligația creării unui cadru de condiții favorabile negocierilor colective, prin evitarea impunerii unor constrângeri juridice sau administrative în înregistrarea acordurilor colective, dacă rata de acoperire a negocierilor colective în plan național este sub 80%, cum este și cazul României, statului îi revine suplimentar în transpunerea art. 4 paragraful 2) prevăzută
de Directiva (UE) 2022/2041 privind salariile minime adecvate în UE, obligația de a stabili un Plan de acțiune de promovare a negocierilor colective, cu măsuri suport identificate în consultare sau în acord cu partenerii sociali.

Se impune adoptarea de măsuri pentru facilitarea negocierii colective la niveluri superioare unității (grup de unități, sector de negociere colectivă), astfel încât să fie îndeplinite Recomandările Specifice de Țară și Recomandările OIM, respectiv obligațiile asumate de România în transpunerea Directivei (UE) 2022/2041 privind salariile minime adecvate în UE, explică Ministerul Muncii.

 

Scopul proiectului

Prezentul act normativ stabilește direcțiile prioritare de acțiune ale Guvernului pentru susținerea creșterii progresive a acoperirii negocierilor colective în favoarea îmbunătățirii condițiilor de muncă și de trai ale salariaților, măsurile de acțiune și termenele de implementare, instituțiile/autoritățile publice responsabile cu ducerea la îndeplinire a măsurilor și cerințele de colectare de date pentru punerea în aplicare și monitorizarea măsurilor.

Prin modificările aduse, proiectul de Hotărâre de guvern îmbunătățește cadrul legislativ al dialogului social, flexibilizează și încurajează negocierile colective la toate nivelurile prin o mai bună informare a angajatorilor și lucrătorilor asupra drepturilor și obligațiilor lor, prin diseminarea pe o scară largă a unor informații transparente și predictibile în vederea creșterii numărului de contracte colective muncă, cu un impact pozitiv asupra numărului de angajați acoperiți de un contract colectiv de muncă și implicit, asupra nivelului de trai și a păcii sociale;

Actul normativ prevede Instituțiile/autoritățile publice care acționează pentru previzionarea anuală a instrumentelor de realizare a măsurilor și modul de colectare și de raportare a datelor necesare raportării conform cerințelor prevăzute de aplicarea Directivei (UE) 2022/2041 din 19 octombrie 2022 a Parlamentului European și a Consiliului privind salariile minime adecvate în Uniunea European, se arată în document.

 

Calendar anual de implementare a Planului de acțiuni

Totodată, actul normativ prevede etapizat un calendar anual de implementare a Planului de acțiuni, cu implicarea partenerilor sociali atât în Consiliul Național Tripartit, cât și în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, autoritate desemnată în proiectul normativ cu competențe în coordonarea Planului, în sprijinirea deciziilor Guvernului privind revizuirea, cu respectarea cerințelor de notificare a Comisiei Europene instituite la art. 4 paragraf 2) al Directivei (UE) 2022/2041, corelat cu responsabilitatea de raportare a ratei de acoperire a negocierilor colective conform art. 10 al directivei.

Partenerii sociali, respectiv reprezentanții confederațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel național au fost informați, consultați și implicați în procesul de elaborare a proiectului de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Planului de acțiune pentru promovarea negocierilor colective 2025-2030 și în stabilirea măsurilor din Planul de acțiune, având în suport considerentele directivei, orientările din Recomandările specifice de țară 2016-2022, Recomandarea Consiliului UE și practicile europene de consolidare a negocierilor colective. 

Documentul poate fi studiat aici.

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0553
Diferența -0.0072
Zi precendentă 5.0625
USD
Azi 4.4593
Diferența -0.0011
Zi precendentă 4.4604
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0553 RON
USD flag1 USD = 4.4593 RON
GBP flag1 GBP = 6.0261 RON
CHF flag1 CHF = 5.3938 RON
AUD flag1 AUD = 2.8748 RON
DKK flag1 DKK = 0.6778 RON
CAD flag1 CAD = 3.2270 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4397 RON
SEK flag1 SEK = 0.4644 RON
XAU flag1 XAU = 476.5712 RON
Monede Crypto
1 BTC = 478140.55RON
1 ETH = 11751.19RON
1 LTC = 421.40RON
1 XRP = 10.06RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17932.830.56%
BET-BK3378.020.29%
BET-EF977.150.73%
BET-FI58928.80-0.48%
BET-NG1294.020.93%
BET-TR40313.130.54%
BET-TRN39104.980.55%
BET-XT1530.130.46%
BET-XT-TR3377.660.47%
BET-XT-TRN3283.850.47%
BETAeRO856.980.06%
BETPlus2639.080.55%
RTL39899.790.56%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel