INS. România produce mai puțin petrol dar importă mai mult

DCBusiness Team / 16 apr 2023, 13:32
Pompă de extracție petrolieră
Pompă de extracție petrolieră

România a produs, în primele două luni din 2023, o cantitate de ţiţei de 462.800 tone echivalent petrol (tep), cu 18.800 tep (-3,9%) mai mică faţă de cea produsă în perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Importurile de ţiţei s-au ridicat, în perioada ianuarie -februarie 2023, la 1,336 milioane tep, fiind cu 64.100 tep (5%) peste cele consemnate în primele două luni din 2022.

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză estimează, în ultima prognoză publicată privind echilibrul energetic, o producţie de ţiţei pentru 2023 de 3,095 milioane tep (minus 2,3% faţă de 2022). Importurile sunt preconizate la 7,83 milioane tep (plus 6,5%).

Piața mondială a motorinei dă semnale proaste pentru economia mondială

Semne de încetinire economică încep să apară pe piaţa mondială a motorinei, transmite Bloomberg.

În China, numărul camioanelor care rulează pe autostrăzi a scăzut în mod semnificativ în ultimele săptămâni. În Europa, diferenţa de preţ dintre motorină şi ţiţei brut a coborât recent la cel mai redus nivel din ultimul an. În SUA, cererea de motorină urmează să scadă cu 2% în 2023, estimează S&P Global Inc. Excluzând anul 2020, când cea mai mare parte a economiei s-a oprit, o scădere de 2% ar fi cel mai important declin al consumului de motorină înregistrat de SUA după 2016.

Ne aşteptăm la "unul din cele mai slabe contexte economice din istoria recentă, excluzând criza financiară din 2008-2009 şi pandemia", spune analistul S&P, Debnil Chowdhury.

După toate semnalele cererea pentru motorină, un carburant care este folosit la orice, de la camioane şi până la utilaje de construcţii, scade în multe din principalele economii ale lumii. Considerat un prim semnal al unei activităţi industriale mai slabe şi al reducerii cheltuielilor consumatorilor, scăderea cererii de motorină i-a pus în alertă pe cei care caută semnele unei recesiuni.

"Cererea de motorină poate fi un indicator important pentru creşterea economică generală, ca un prim semnal că cheltuielile gospodăriilor se reduc. O aşteptată scădere a cererii de motorină se potriveşte cu acumularea riscurilor de recesiune în întreaga economie" spune Ben Ayers, economist şef la a Nationwide Economics.

Cauzele scăderii cererii

O mare parte a scăderii cererii de motorină se datorează transportului rutier de marfă, care consumă aproximativ 60% din motorina din China şi peste 70% în SUA. Numărul camioanelor care rulează pe autostrăzile din China a scăzut cu 8% în săptămâna care s-a încheiat la 9 aprilie, potrivit datelor culese de Ministerul Transporturilor din China. În paralel, stocurile naţionale de motorină din China au urcat la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni la începutul lui aprilie, potrivit datelor OilChem.

În cazul SUA, activitatea camioanelor, şi în consecinţă consumul de motorină, a fost afectată de scăderea producţiei fabricilor, construcţiei de locuinţe şi faptului că retailerii se confruntă cu stocuri ridicate, susţine Bob Costello, economist şef la organizaţia reprezentativă American Trucking Associations. La baza încetinirii activităţilor de transport rutier de marfă din SUA stă o modificare a comportamentelor de cheltuieli ale consumatorilor. Comenzile mari pe internet făcute în timpul pandemiei au cedat locul cheltuielilor pentru vacanţe şi experienţe. În plus, pe măsură ce inflaţia a afectat bugetele gospodăriilor, primele lucruri la care oamenii au renunţat fiind bunurile de consum ieftine care sunt livrate în cantităţi mari prin intermediul camioanelor, precum băuturile carbogazoase.

"De fiecare dată când vedem cum cheltuielile consumatorilor se diminuează din cauza inflaţiei, asta afectează bunurile ieftine care tind să fie livrate în cantităţi mari", spune directorul general de la FreightWaves, Craig Fuller. Potrivit acestuia, deciziile individuale, precum aceea de a renunţa la băuturi carbogazoase, pot avea consecinţe la nivel macro prin reducerea volumului total de bunuri care trec prin economie. Citește mai mult AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.964
Diferența 0.0060
Zi precendentă 4.958
USD
Azi 4.6302
Diferența 0.0026
Zi precendentă 4.6276
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 30-05-2023
EUR flag1 EUR = 4.9640 RON
USD flag1 USD = 4.6302 RON
GBP flag1 GBP = 5.7480 RON
CHF flag1 CHF = 5.1284 RON
AUD flag1 AUD = 3.0306 RON
DKK flag1 DKK = 0.6665 RON
CAD flag1 CAD = 3.4104 RON
HUF flag1 HUF = 0.0134 RON
JPY flag1 JPY = 0.0330 RON
NOK flag1 NOK = 0.4170 RON
SEK flag1 SEK = 0.4274 RON
XAU flag1 XAU = 290.1652 RON
Monede Crypto
1 BTC = 129864.84RON
1 ETH = 8874.24RON
1 LTC = 430.75RON
1 XRP = 2.33RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.98% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.55%
6 luni: 6.65%
12 luni: 6.85%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12256.72 -0.33%
BET-BK 2326.97 -0.45%
BET-FI 50722.57 -0.30%
BET-NG 944.71 -0.47%
BET-TR 24351.67 -0.29%
BET-TRN 24186.88 -0.29%
BET-XT 1069.64 -0.36%
BET-XT-TR 2106.42 -0.26%
BET-XT-TRN 2093.29 -0.27%
BETAeRO 877.09 -0.45%
BETPlus 1826.51 -0.34%
RTL 27080.75 -0.44%

Opinii

Profesorul de economie, Mircea Coșea

Greva profesorilor. Mircea Coșea: Este scularea din adormire a unei categorii a populației

Profesorul de economie Mircea Coșea a vorbit...

Despre profesori și guvernanți
Fostul ministru al Finanțelor, Eugen Teodorovici / FOTO: Facebook

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1