Cum vrea Guvernul să restructureze sistemul de cheltuieli publice

Matei Ion |
Data publicării:
Foto: Freepik
Foto: Freepik

Un capitol din Planul bugetar-structural naţional pe termen mediu - 2025-2031 este și restructurarea sistemului de cheltuieli publice.

O nouă abordare pentru transparența și eficiența cheltuielilor publice

Planul bugetar-structural național pe termen mediu, prevăzut pentru 2025-2031, vizează o restructurare ambițioasă a sistemului de cheltuieli publice din România. Acesta urmărește creșterea eficienței și transparenței în gestionarea fondurilor publice, reducând risipa și întărind responsabilitatea fiscală a instituțiilor. Reforma propune măsuri de control al cheltuielilor, prin care România își aliniează structura bugetară la prioritățile de reziliență economică stabilite de Uniunea Europeană.

Crearea unei baze de date pentru controlul costurilor medii

O componentă esențială a reformei este instituirea unei baze de date care va monitoriza costurile medii ale instituțiilor publice, oferind un etalon pentru cheltuieli și identificând posibilele abateri. În cazul în care costurile depășesc cu peste 20% media, instituțiile sunt obligate să justifice aceste variații, limitând astfel risipa. Această măsură impune o mai mare disciplină bugetară și sprijină o alocare rațională a resurselor.

Evaluări tematice și ținte de economisire pentru o alocare mai eficientă

Pentru a spori eficiența cheltuielilor publice, reforma introduce analize tematice sistematice, care vor evalua în detaliu utilizarea fondurilor guvernamentale. Aceste analize vor fi realizate cu ajutorul unei echipe extinse de experți și vor beneficia de asistența tehnică a Băncii Mondiale, asigurând standarde înalte în metodologia de lucru. Rapoartele rezultate vor include ținte de economisire, ceea ce va impune tuturor instituțiilor analizate să implementeze măsuri de reducere a cheltuielilor, contribuind la sustenabilitatea fiscală.

Achizițiile centralizate – un pas către optimizarea cheltuielilor

Achizițiile centralizate sunt o altă măsură importantă menită să eficientizeze cheltuielile publice în sectoarele mari. Prin centralizarea achizițiilor, România poate negocia prețuri mai avantajoase și termeni contractuali favorabili, permițând economisirea de resurse și îmbunătățirea calității serviciilor publice. Această practică va sprijini obiectivul de responsabilitate fiscală, reducând presiunea asupra bugetului și aliniindu-se la obiectivele de sustenabilitate fiscală ale Uniunii Europene.

Modernizarea aplicației BUGET_NG pentru o mai bună monitorizare

Un alt element cheie al reformei este actualizarea aplicației informatice BUGET_NG, utilizată pentru gestionarea procesului bugetar. Modernizarea acesteia va îmbunătăți monitorizarea alocării resurselor publice, contribuind astfel la transparența și eficiența procesului bugetar. Aplicația actualizată va permite o analiză mai rapidă și detaliată a bugetelor, susținând luarea deciziilor pe baza unor date complete și actualizate.

Operaționalizarea structurii pentru indicatorii de performanță

Pentru a asigura o utilizare eficientă a fondurilor, se vor introduce indicatori de performanță care să monitorizeze activitatea instituțiilor publice în funcție de criterii clare de economicitate, eficacitate și eficiență. În acest scop, reforma prevede instruirea personalului de specialitate cu sprijinul Băncii Mondiale, care va oferi asistență tehnică pentru implementarea celor mai bune practici în domeniul analizei bugetare.

Așadar, reforma sistemului de cheltuieli publice, cuprinsă în planul 2025-2031, marchează o transformare semnificativă a administrației publice, prin care România își propune să gestioneze mai eficient fondurile, să crească transparența și să reducă risipa. Cu măsuri bine definite, inclusiv monitorizarea costurilor și achiziții centralizate, reforma contribuie la o administrare mai responsabilă și eficientă a bugetului de stat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0634
Diferența 0.0002
Zi precendentă 5.0632
USD
Azi 4.2848
Diferența -0.0256
Zi precendentă 4.3104
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0634 RON
USD flag1 USD = 4.2848 RON
GBP flag1 GBP = 5.8462 RON
CHF flag1 CHF = 5.4177 RON
AUD flag1 AUD = 2.8579 RON
DKK flag1 DKK = 0.6783 RON
CAD flag1 CAD = 3.1128 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0292 RON
NOK flag1 NOK = 0.4361 RON
SEK flag1 SEK = 0.4632 RON
XAU flag1 XAU = 509.4008 RON
Monede Crypto
1 BTC = 499187.04RON
1 ETH = 19198.30RON
1 LTC = 492.84RON
1 XRP = 13.03RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20695.36-0.47%
BET-BK4009.49-0.42%
BET-EF1119.54-0.51%
BET-FI73936.170.10%
BET-NG1503.87-0.56%
BET-TR48026.78-0.47%
BET-TRN46435.35-0.47%
BET-XT1775.55-0.43%
BET-XT-TR4034.22-0.43%
BET-XT-TRN3910.53-0.43%
BETAeRO951.29-0.40%
BETPlus3031.99-0.44%
RTL46302.16-0.52%

Opinii

Portul Constanța / Foto: kepass / Pixabay
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel