CEO-ul Toyota demisonează după 14 ani. Crizele care amenință compania

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Akio Toyoda / Foto: Moto@Club4AG
Akio Toyoda / Foto: Moto@Club4AG

Akio Toyoda, președinte și director general al companiei japoneze Toyota Motor Corp timp de aproape 14 ani, va demisiona din funcția de conducere în aprilie pentru a deveni președinte, predând frâiele directorului de branding al companiei.

Akio Toyoda, în vârstă de 66 de ani, este nepotul fondatorului companiei Toyota, și a deținut funcția de CEO a producătorului auto timp de 14 ani.

Crize peste crize

În iunie 2009, Toyoda a devenit președinte al companiei fondate de bunicul său Kiichiro în 1937, înlocuindu-l pe Katsuaki Watanabe. Akio a fost primul membru al familiei Toyoda care a preluat conducerea companiei din 1995 încoace.

Numirea sa a avut loc în condițiile în care producătorul auto cel mai profitabil și valoros din lume la acea vreme, care valora 115 miliarde de dolari la acea vreme, a raportat prima pierdere din ultimele decenii, după ce criza financiară globală l-a forțat să renunțe la numeroasele fabrici pe care le construise de-a lungul unui deceniu de expansiune neîncetată.

Toyoda s-a angajat să scoată compania din cea mai gravă recesiune din istorie, să aducă mai multă transparență în cultura sa corporatistă tentaculară și să readucă compania "înapoi la elementele de bază", adică să construiască mașini care să-i facă pe oameni fericiți.

La doar șase luni mai târziu, compania a plonjat în cea mai gravă criză de calitate din ultimele decenii. Toyota s-a confruntat cu o furtună de critici din cauza reacției lente la rechemarea în service a milioane de mașini pentru a verifica dacă există acceleratoare defecte în Statele Unite.

Criza de siguranță, care l-a obligat pe Toyoda să depună mărturie în fața Congresului în 2010, a amenințat reputația Toyota și succesul continuu pe cea mai profitabilă piață a sa.

Toyoda a declarat joi că mandatul său la conducere a început cu "criză după criză".

În anii următori, el a trebuit să lupte cu perturbările cauzate de cutremurul și tsunamiul din 2011 din nordul Japoniei.

Adoptare prea lentă a mașinilor electrice

În timpul celor peste zece ani petrecuți în fruntea companiei, Toyoda a prezidat, de asemenea, constructorul auto într-o perioadă de schimbări intense în industria auto și de incertitudine crescândă cu privire la modul în care constructorii auto tradiționali, precum Toyota, pot rezista provocării venite din partea unor concurenți mai noi - și adesea mai agili - precum Tesla.

Toyota a declarat că problema o reprezintă combustibilii fosili, nu motoarele cu combustie internă. Pe lângă hibrizii pe care i-a popularizat acum mai bine de două decenii cu Prius, Toyota susține și tehnologia hidrogenului, deși până acum nu a avut aceeași popularitate ca și vehiculele electrice cu baterii (BEV).

Toyoda și-a apărat strategia și planurile de dezvoltare a vehiculelor electrice, care au fost criticate de unele grupuri ecologiste și investitori care doresc ca societatea să acționeze mai rapid pentru a adopta BEV-urile.

"La fel ca și mașinile complet autonome pe care ar fi trebuit să le conducem cu toții până acum, BEV-urile vor dura mai mult timp pentru a deveni mainstream decât ar vrea mass-media să credem", a declarat Toyoda dealerilor din Statele Unite la sfârșitul anului trecut.

El a spus la acea vreme că "a juca pentru a câștiga înseamnă a juca cu toate cărțile din pachet - nu doar cu câteva selectate. Așa că aceasta este strategia noastră și ne ținem de ea".

Toyoda a comparat producătorul auto cu un "magazin" care vinde o varietate de vehicule pentru clienți cu nevoi diferite și a declarat că viziunea sa corporativă "este de a oferi libertate de mobilitate pentru toți... și nu vrem să lăsăm pe nimeni în urmă".

Abordarea sa de "magazin general" a avut însă un cost greu de suportat.

Tesla a obținut un profit net de 9.000 de dolari pe vehicul în ultimul trimestru, de peste șapte ori mai mult decât cifra comparabilă pentru Toyota în al treilea trimestru.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0889
Diferența 0.0005
Zi precendentă 5.0884
USD
Azi 4.3489
Diferența -0.0153
Zi precendentă 4.3642
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0889 RON
USD flag1 USD = 4.3489 RON
GBP flag1 GBP = 5.8416 RON
CHF flag1 CHF = 5.5096 RON
AUD flag1 AUD = 2.8125 RON
DKK flag1 DKK = 0.6813 RON
CAD flag1 CAD = 3.0982 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0291 RON
NOK flag1 NOK = 0.4314 RON
SEK flag1 SEK = 0.4601 RON
XAU flag1 XAU = 606.5699 RON
Monede Crypto
1 BTC = 484116.63RON
1 ETH = 17721.98RON
1 LTC = 415.23RON
1 XRP = 10.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET21777.390.16%
BET-BK4222.91-0.11%
BET-EF1186.270.25%
BET-FI79011.45-0.04%
BET-NG1609.520.58%
BET-TR50547.430.16%
BET-TRN48871.520.16%
BET-XT1876.590.19%
BET-XT-TR4266.150.23%
BET-XT-TRN4135.110.23%
BETAeRO979.74-2.34%
BETPlus3178.780.13%
RTL48798.000.19%

Opinii

Fermier / Foto: Oana Pavelescu

Mircea Coșea: România va intra într-o criză agricolă

România riscă să intre, în anii următori,...

Oameni pe stradă / Foto: Oana Pavelescu
Prof. Mircea Coșea

Aurul urcă, încrederea scade – explicația lui Mircea Coșea

Când piețele încep să nu mai aibă încredere în...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel