Directorul general al BMW, Oliver Zipse, a solicitat marți ca Europa să renunțe la planul său de interzicere a vânzărilor de autoturisme noi cu motoare pe combustie până în 2035. Această măsură este văzută de Zipse ca o cale de reducere a dependenței de lanțul chinez de aprovizionare cu baterii, în timp ce Europa ar putea să valorifice propriile atuuri tehnologice.
În cadrul Salonului Auto de la Paris, Oliver Zipse a subliniat că Europa trebuie să adopte o abordare mai flexibilă și să permită dezvoltarea mai multor tehnologii alternative pentru a rămâne competitivă pe piața auto globală.
Necesitatea diversificării tehnologice
Oliver Zipse, care militează de mult timp pentru o abordare neutră din punct de vedere tehnologic, a făcut un apel către organismele de reglementare europene să permită dezvoltarea și utilizarea unor soluții diverse, cum ar fi combustibilii sintetici și tehnologiile pe bază de hidrogen. Potrivit acestuia, soluția nu constă în forțarea unei singure tehnologii, cum ar fi automobilele electrice pe baterii, ci în încurajarea unui cadru mai deschis care să includă și alte opțiuni.
„O abordare care favorizează doar automobilele electrice pe baterii va face Europa mai vulnerabilă și dependentă de lanțul de aprovizionare chinezesc cu baterii,” a declarat Zipse. „Pentru a menține competitivitatea și succesul, avem nevoie de o abordare neutră din punct de vedere tehnologic, în cadrul unui regim de reglementare adaptat realităților actuale.”
Interdicția din 2035, o provocare pentru constructorii europeni
În luna martie 2023, Uniunea Europeană a aprobat o directivă care prevede că toate autoturismele noi vândute după 2035 trebuie să aibă emisii zero de CO2. Aceasta înseamnă practic interzicerea vânzării de automobile cu motoare pe combustie internă, fie pe benzină, fie pe motorină. În plus, directiva impune o reducere de 55% a emisiilor de CO2 până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021.
În acest context, mai mulți constructori auto europeni, inclusiv BMW, Volkswagen și Renault, au început să exprime îngrijorări. Aceștia consideră că obiectivele impuse de UE sunt prea ambițioase și că există riscul unor penalizări financiare majore în cazul în care vânzările de automobile electrice nu ating nivelul așteptat.
„Trebuie să fim realiști în privința capacității pieței de a absorbi automobilele electrice. O flexibilizare a termenelor și a obiectivelor ar fi binevenită pentru a evita amenzi semnificative,” au transmis constructorii auto, care se confruntă cu presiuni suplimentare din cauza costurilor ridicate de producție și a infrastructurii limitate pentru vehiculele electrice.
Germania respinge modificarea obiectivelor
Chiar dacă unii producători auto europeni cer amânarea sau relaxarea acestor obiective, Germania, una dintre cele mai mari economii din Uniunea Europeană și țara în care BMW își are sediul, a respins o astfel de revizuire anticipată. Autoritățile germane consideră că este esențială menținerea unui cadru clar și ferm pentru industrie, astfel încât să existe predictibilitate pe termen lung.
Totodată, Berlinul subliniază că tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon este urgentă, în contextul schimbărilor climatice accelerate. Oficialii germani au reafirmat că decarbonizarea transportului este esențială pentru îndeplinirea obiectivelor de mediu asumate de UE și că orice amânare ar putea submina acest efort.
Dependența de China, o vulnerabilitate periculoasă
Una dintre cele mai mari preocupări ridicate de Oliver Zipse este dependența tot mai mare a Europei de China în ceea ce privește lanțul de aprovizionare cu baterii pentru automobile electrice. În prezent, China este liderul global în producția de baterii, iar această dependență ar putea pune Europa într-o poziție vulnerabilă din punct de vedere economic și strategic.
„Nu putem ignora riscurile pe care le implică o astfel de dependență. În loc să ne concentrăm exclusiv pe o singură tehnologie, ar trebui să ne diversificăm sursele și să investim în propriile capacități tehnologice, inclusiv în combustibili sintetici și hidrogen,” a declarat Zipse.
Acesta a adăugat că Europa dispune de suficiente resurse și expertiză pentru a dezvolta soluții inovatoare care să asigure un viitor durabil pentru industria auto, fără a depinde în totalitate de tehnologiile din afara continentului.
Rolul tehnologiilor alternative în viitorul mobilității
Oliver Zipse consideră că viitorul mobilității ar trebui să includă o gamă diversificată de tehnologii, nu doar vehicule electrice pe bază de baterii. BMW, alături de alți producători, a investit în dezvoltarea de automobile pe bază de hidrogen, o tehnologie care oferă o alternativă viabilă la vehiculele electrice și care ar putea juca un rol semnificativ în atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon.
În plus, combustibilii sintetici, care pot fi utilizați în motoarele pe combustie internă, sunt văzuți ca o soluție intermediară pentru a reduce emisiile de CO2 fără a renunța complet la tehnologia motoarelor pe combustie. Acești combustibili pot fi produși din surse regenerabile și oferă o soluție mai sustenabilă pe termen scurt și mediu.
„Trebuie să recunoaștem că nu există o soluție unică pentru tranziția la o mobilitate sustenabilă. O abordare multiplă, care să includă vehicule electrice, hidrogen și combustibili sintetici, ne va permite să ne adaptăm mai bine la nevoile pieței și să ne menținem competitivitatea,” a concluzionat Zipse.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.