Românii circulă cu trotinetele închiriate pe riscul lor. Zero controale, zero răspundere

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Accident de trotinetă / Foto: Freepik
EXCLUSIV
Accident de trotinetă / Foto: Freepik

Un accident provocat de o trotinetă defectă și o companie care nu răspunde – pare o poveste obișnuită în România, dar în spatele acestui incident se ascunde o problemă sistemică: lipsa totală de reglementare și control în ceea ce privește serviciile de trotinete electrice din București.

După mai bine de trei săptămâni de la o solicitare oficială, Primăria Capitalei a transmis răspunsul: firma Splash Mobility SRL – cea care operează trotinetele Ridesplash – nu este autorizată, pentru că, de fapt, nu există nicio reglementare care să oblige firmele de trotinete să se autorizeze.

Primăria recunoaște: nu există reguli

Potrivit răspunsului transmis DCBusiness de către Direcția Transporturi din cadrul PMB, "nu există reglementări locale privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate în regim self-service [...] și nici reglementarea raporturilor juridice dintre autorități și operatori". Mai pe scurt: oricine poate plasa sute sau mii de trotinete în spațiul public, fără să ceară permisiunea nimănui. Iar Primăria nici măcar nu știe câte sunt, cum funcționează sau cine răspunde în caz de accident.

Ridesplash – operator fantomă pe domeniul public

După ce o trotinetă închiriată de la Ridesplash a refuzat să frâneze, rănind utilizatorul, DCBusiness a investigat firma care deține flota: Splash Mobility SRL, o companie cu un singur angajat, pierderi de peste 349.000 lei în 2024 și o capacitate de plată de doar 34.000 lei. În ciuda acestor cifre, firma oferă servicii comerciale pe domeniul public în mai multe cartiere din București.

Citește și: Trotinetele defecte pun în pericol viața bucureștenilor. Haos administrativ: Primăria Capitalei pasează, Poliția Locală nu știe

Totuși, potrivit răspunsului oficial, Splash Mobility SRL nu are autorizație pentru a opera, dar nici nu are nevoie de una. Nu este supusă niciunui control de siguranță, nu trebuie să prezinte polițe de asigurare pentru clienți și nu e obligată să facă inspecții tehnice regulate. De fapt, în absența unui regulament local, nu are nicio obligație concretă față de autoritatea publică.

Un regulament... din 2022

Situația nu este nouă. În octombrie 2022, Primăria a organizat o dezbatere publică pentru un regulament privind utilizarea trotinetelor electrice. Documentul prevedea măsuri esențiale: obligația autorizării operatorilor, limitarea numărului de vehicule, verificări tehnice periodice, reguli clare de circulație și sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Însă, deși a fost dezbătut public, regulamentul nu a mai fost aprobat nici până azi, aproape trei ani mai târziu.

În procesul-verbal al dezbaterii apar toate problemele reclamate și acum: haos în trafic, accidente frecvente, lipsa de răspundere, trotinete abandonate sau parcate haotic. Deși reprezentanții societății civile, ai poliției locale și ai ONG-urilor de mobilitate urbană au cerut atunci reglementare urgentă, proiectul a rămas blocat în sertarele administrației locale.

Consecințe periculoase pentru siguranța publică

Absența cadrului legal permite companiilor de tip Splash să funcționeze complet în afara oricărui control. Un utilizator care se accidentează din cauza unei defecțiuni nu are decât varianta de a merge în instanță, într-un proces de durată, fără garanții că va obține despăgubiri. Autoritatea locală, deși responsabilă pentru gestionarea domeniului public, își declină responsabilitatea.

Mai grav, niciun serviciu public – poliție locală, direcție de control, administrație stradală – nu are atribuții clare pentru a verifica starea tehnică a acestor vehicule. Trotinetele defecte pot rămâne în circulație zile sau săptămâni întregi, fără nicio intervenție.

Bucureștenii circulă la noroc

Pe fondul unei administrații pasive, firmele de trotinete electrice funcționează într-o zonă gri, iar siguranța cetățenilor este lăsată la voia întâmplării. Deși Primăria recunoaște că problema există și că regulamentul e pe lista de priorități, în practică nu s-a schimbat nimic din 2022 până azi.

Între timp, Ridesplash și alți operatori își extind flotele, fără autorizație, fără răspundere, fără reguli. Iar cetățenii... se roagă ca trotineta închiriată să frâneze la timp.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.06
Diferența -0.0003
Zi precendentă 5.0603
USD
Azi 4.2961
Diferența 0.0044
Zi precendentă 4.2917
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0600 RON
USD flag1 USD = 4.2961 RON
GBP flag1 GBP = 5.8673 RON
CHF flag1 CHF = 5.4155 RON
AUD flag1 AUD = 2.8177 RON
DKK flag1 DKK = 0.6782 RON
CAD flag1 CAD = 3.1616 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0298 RON
NOK flag1 NOK = 0.4267 RON
SEK flag1 SEK = 0.4502 RON
XAU flag1 XAU = 460.7924 RON
Monede Crypto
1 BTC = 464494.72RON
1 ETH = 10834.85RON
1 LTC = 370.54RON
1 XRP = 9.56RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET18614.05-0.26%
BET-BK3523.390.03%
BET-EF1012.35-0.28%
BET-FI61449.210.18%
BET-NG1351.390.11%
BET-TR43108.38-0.26%
BET-TRN41688.77-0.26%
BET-XT1586.72-0.20%
BET-XT-TR3598.02-0.20%
BET-XT-TRN3488.42-0.20%
BETAeRO859.70-0.87%
BETPlus2733.90-0.23%
RTL41274.97-0.36%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel