Noua rută vest-est menține dependența Europei de gazul rusesc

Simona Haiduc |
Data publicării:
Vas transportor de gaze naturale lichefiate
Vas transportor de gaze naturale lichefiate

Guvernele vest-europene au încercat să-și reducă dependența energetică de Rusia încă de la începutul războiului din Ucraina, dar când vine vorba de gaze, au înlocuit tot mai mult aprovizionarea prin conducte cu gazul natural lichefiat (GNL).

O analiză Reuters a datelor constată că mai mult de o zecime din gazul rusesc transportat anterior prin conducte către Uniunea Europeană a fost înlocuit cu GNL-ul livrat în porturile UE. În special datorită reducerilor. Anul trecut, producătorul privat rus Novatek a vândut la preț redus în UE, în timp ce Gazprom, deținută de stat, a crescut exporturile de la Portovaya, noul său proiect de GNL, compensând astfel scăderea livrărilor prin gazoducte.

Spania, care deține cea mai mare flotă de terminale de import din UE și anterior nu importa gaz rusesc prin conducte, a devenit principalul reexportator de gaz rusesc transportat pe mare. Statisticile UE și calculele Reuters arată că, pe fondul creșterii de GNL, ponderea gazului rusesc în livrările UE înapoi a revenit la aproximativ 15%, după ce importurile prin gazoducte de la Gazprom au scăzut de la 37% la 8,7%.

Rusia a trimis anul trecut peste 15,6 milioane de tone de GNL rusesc în porturile UE, potrivit companiei de analiză a datelor Kpler, o ușoară creștere față de 2022 și un salt cu 37,7% față de 2021. Această creștere nu contravine legislației UE. Guvernele vest-europene au impus sancțiuni petrolului după izbucnirea războiului din Ucraina în februarie 2022, dar nu au făcut același lucru pentru gazul natural.

În schimb, Comisia Europeană a cerut o eliminare voluntară a tuturor importurilor de combustibili rusești până în 2027.

Trecerea de la importurile prin conducte la importurile de GNL, are, totuși, un cost semnificativ de mediu, deoarece necesită energie pentru gazificarea, transportul și re-lichefierea combustibilului - o tendință care contravine obiectivului UE de a atinge emisii nete de gaze cu efect de seră zero până în 2050.

Pe de altă parte însă, la sfârșitul anului 2023, traderii independenți au vândut GNL rusesc pe piața spaniolă cu o reducere de 1 euro (1,07 dolari) pe megawat oră (MWh) comparativ cu prețul de referință european TTF, au declarat pentru Reuters surse din industrie și comerț. Ceea ce înseamnă o economie de aproximativ 920.000 de euro la un transport tipic în valoare de 41 de milioane de euro la prețul pieței, conform calculelor Reuters. Iar anul acesta s-a mai aplicat o reducere. 

Datele privind vânzările sunt confidențiale, dar sateliții de urmărire a navelor au arătat că patru companii comerciale elvețiene au cumpărat și vândut anul trecut 1,3 milioane de tone de GNL rusesc în Spania: Gunvor, MET, ENET și DXT. Principalele companii energetice spaniole, printre care Repsol, Cepsa, Endesa și Iberdrola, au declarat, la solicitarea presei, că nu cumpără direct gaz rusesc.

Până în februarie 2022, cea mai mare parte a gazului furnizat de Rusia către Europa ajungea prin gazoductul Nord Stream în Germania. Acum aterizează la marginea de vest a Europei și se îndreaptă spre interior, inversând fluxul anterior est-vest.

Cele 3,6 milioane de tone de GNL rusesc importate de Franța anul trecut au reprezentat 41% din exporturile sale nete. Adăugând volumele trimise spre est de Portugalia și Spania, tot gazul trimis de Franța către Belgia și Germania și aproape jumătate din gazul expediat spre Elveția și Italia poate fi atribuit GNL rusesc, potrivit datelor furnizate de operatorii de rețea.

Germania, destinație finală

Belgia a importat aproximativ 4,8 milioane de tone de GNL rusesc, aproape dublu față de volumul transportat în Țările de Jos. Aproximativ 0,7 milioane de tone au fost tranzitate prin terminalele olandeze. Aceste calcule exclud transbordările, atunci când GNL schimbă nave într-un port din UE înainte de a-și continua ruta. Germania, care nu mai importă direct gaze rusești, este destinația finală.

Anul trecut, Germania a importat 48,6% din gazul său prin conductă din Belgia, Franța și Țările de Jos, potrivit autorității federale de reglementare a rețelei (Bundesnetzagentur). "Nu știm dacă importatorii germani cumpără direct cantități de GNL rusesc. Acest lucru nu ar fi interzis", a precizat un purtător de cuvânt al companiei. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.97
Diferența 0.0010
Zi precendentă 4.969
USD
Azi 4.5781
Diferența -0.0004
Zi precendentă 4.5785
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 27-07-2024
EUR flag1 EUR = 4.9700 RON
USD flag1 USD = 4.5781 RON
GBP flag1 GBP = 5.8914 RON
CHF flag1 CHF = 5.1865 RON
AUD flag1 AUD = 3.0027 RON
DKK flag1 DKK = 0.6660 RON
CAD flag1 CAD = 3.3139 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0297 RON
NOK flag1 NOK = 0.4154 RON
SEK flag1 SEK = 0.4235 RON
XAU flag1 XAU = 349.3503 RON
Monede Crypto
1 BTC = 310384.10RON
1 ETH = 14914.12RON
1 LTC = 326.65RON
1 XRP = 2.73RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.86% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.80%
6 luni: 5.85%
12 luni: 5.90%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET18562.570.62%
BET-BK3451.260.29%
BET-EF1000.000.00%
BET-FI60522.910.44%
BET-NG1324.700.60%
BET-TR40567.250.64%
BET-TRN39460.390.64%
BET-XT1582.580.60%
BET-XT-TR3406.050.63%
BET-XT-TRN3319.700.63%
BETAeRO1041.04-0.45%
BETPlus2742.330.56%
RTL40817.270.65%

Opinii

Preț halucinant ca să îți pui prosopul pe plajă

200 de lei ca să stai cu prosopul pe plajă. Românul, mai tare ca francezul de la Saint Tropez

Litoralul românesc continuă să ne surprindă...

Tren deraiat / Foto: Replica Online

Călătoriile cu trenul au devenit sport extrem în România

Căile Ferate din România se mai țin în doar...

Cosmin Marinescu

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel