Emisiile din transporturi: PE în favoarea unei metode unice de calcul

DCBusiness Team |
Data publicării:
Transporturi / Foto: Freepik
Transporturi / Foto: Freepik

Miercuri, deputații europeni au votat pentru a preveni "greenwashing" în sectorul transporturilor prin adoptarea unei metodologii unice a UE pentru calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Ce este greenwashing

Greenwashing este practica prin care o companie, organizație sau entitate își promovează produsele, serviciile sau imaginea ca fiind ecologice sau prietenoase cu mediul în mod exagerat sau înșelător. Termenul "greenwashing" este format din cuvintele "green" (verde) și "whitewashing" (spălarea albă), sugerând ideea de a acoperi sau de a ascunde adevărata natură a unei afaceri sau a unei practici cu un strat de retorică sau marketing ecologist, fără a avea o preocupare reală pentru protejarea mediului înconjurător.

Această practică poate implica folosirea de imagini, slogane sau reclame care sugerează un angajament puternic față de protecția mediului, deși în realitate compania sau produsul nu respectă standardele ecologice sau poate chiar să contribuie la degradarea mediului. Greenwashingul poate fi întâlnit în diverse industrii, de la produsele de consum și serviciile financiare până la industria alimentară și cea a energiei. Este important pentru consumatori să fie conștienți de această practică și să fie atenți la semnele care pot indica un greenwashing pentru a face alegeri informate și responsabile.

UE vrea sistem unic de calcul

În prezent, UE nu dispune de un sistem unificat de măsurare a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) din sectorul transporturilor, iar companiile folosesc metode diferite pentru a-și calcula amprenta de carbon. Acest lucru poate induce în eroare consumatorii care aleg serviciile de transport pe baza performanței lor de mediu și creează condiții pentru greenwashing, pe care deputații europeni doresc să le prevină.

Metoda unică de calcul a emisiilor de GES

Deputații europeni susțin principiul de bază al noilor reguli pentru a număra emisiile de GES care rezultă din utilizarea unui vehicul. Cu toate acestea, ei doresc să extindă aplicarea sa și solicită Comisiei să prezinte, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acestor noi reguli, o nouă metodologie, care să calculeze emisiile de GES provenite din producerea, utilizarea, întreținerea și eliminarea vehiculelor, adică din ciclul de viață al acestora.

Noile norme nu vor obliga companiile de transport să își calculeze emisiile de GES, dar dacă aleg să o facă în scopuri de raportare sau de marketing, acestea ar trebui să urmeze metodologia prevăzută. În cazul în care, după notificări repetate, compania refuză să corecteze calculele sau să remedieze neconformitatea, aceasta ar trebui să se confrunte cu o sancțiune proporțională și disuasivă, adaugă deputații europeni.

Normele stabilesc, de asemenea, parametrii comuni care să reprezinte emisiile de GES și să permită compararea cu ușurință a acestora. Pentru transportul de marfă, aceasta ar fi CO2 emis pe tonă kilometru, iar pentru transportul de pasageri - CO2 emis pe pasager kilometru. Deputații europeni insistă că datele sale ar trebui să fie dezvăluite într-un mod clar și lipsit de ambiguitate și să fie susținute de dovezi disponibile printr-un link web sau un cod QR.

Sprijin pentru IMM-uri

Pentru a reduce povara administrativă și financiară pentru companiile care doresc să-și calculeze emisiile, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), deputații europeni solicită Comisiei să dezvolte un instrument public gratuit de calcul simplificat. De asemenea, ei doresc ca accesul la standardul european de calcul al emisiilor de GES să fie gratuit și sugerează statelor membre să introducă stimulente financiare pentru a stimula utilizarea măsurătorilor directe ale emisiilor de GES în locul estimărilor sau valorilor implicite.

Etapele următoare

Proiectul de norme privind contabilizarea emisiilor de gaze cu efect de seră ale serviciilor de transport a fost adoptat cu 349 de voturi pentru, 243 de voturi împotrivă și 12 abțineri, constituind poziția Parlamentului în primă lectură. Dosarul va fi urmărit de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9751
Diferența -0.0005
Zi precendentă 4.9756
USD
Azi 4.5879
Diferența 0.0107
Zi precendentă 4.5772
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 20-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9748 RON
USD flag1 USD = 4.5777 RON
GBP flag1 GBP = 5.8147 RON
CHF flag1 CHF = 5.0370 RON
AUD flag1 AUD = 3.0641 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3626 RON
HUF flag1 HUF = 0.0129 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4288 RON
SEK flag1 SEK = 0.4282 RON
XAU flag1 XAU = 359.4834 RON
Monede Crypto
1 BTC = 306385.05RON
1 ETH = 14175.86RON
1 LTC = 381.41RON
1 XRP = 2.34RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.06%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17495.57 0.76%
BET-BK 3222.50 0.70%
BET-FI 59245.58 -0.02%
BET-NG 1246.89 0.65%
BET-TR 37004.74 0.81%
BET-TRN 36093.26 0.80%
BET-XT 1486.76 0.73%
BET-XT-TR 3104.32 0.77%
BET-XT-TRN 3033.31 0.77%
BETAeRO 1054.98 0.35%
BETPlus 2583.11 0.73%
RTL 38423.67 0.82%

Opinii

Prof. Mircea Coșea

Mircea Coșea: BNR a ajuns un alergător singur de cursă lungă

Banca Națională a României a transmis luni, 13...

Parc industrial / FOTO: Freepik

Șanse bune pentru România. Parcurile industriale, o miză de 10 miliarde de euro

România are toate șansele să devină un...

Bogdan Chirieac

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel