Emisiile din transporturi: PE în favoarea unei metode unice de calcul

DCBusiness Team |
Data publicării:
Transporturi / Foto: Freepik
Transporturi / Foto: Freepik

Miercuri, deputații europeni au votat pentru a preveni "greenwashing" în sectorul transporturilor prin adoptarea unei metodologii unice a UE pentru calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Ce este greenwashing

Greenwashing este practica prin care o companie, organizație sau entitate își promovează produsele, serviciile sau imaginea ca fiind ecologice sau prietenoase cu mediul în mod exagerat sau înșelător. Termenul "greenwashing" este format din cuvintele "green" (verde) și "whitewashing" (spălarea albă), sugerând ideea de a acoperi sau de a ascunde adevărata natură a unei afaceri sau a unei practici cu un strat de retorică sau marketing ecologist, fără a avea o preocupare reală pentru protejarea mediului înconjurător.

Această practică poate implica folosirea de imagini, slogane sau reclame care sugerează un angajament puternic față de protecția mediului, deși în realitate compania sau produsul nu respectă standardele ecologice sau poate chiar să contribuie la degradarea mediului. Greenwashingul poate fi întâlnit în diverse industrii, de la produsele de consum și serviciile financiare până la industria alimentară și cea a energiei. Este important pentru consumatori să fie conștienți de această practică și să fie atenți la semnele care pot indica un greenwashing pentru a face alegeri informate și responsabile.

UE vrea sistem unic de calcul

În prezent, UE nu dispune de un sistem unificat de măsurare a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) din sectorul transporturilor, iar companiile folosesc metode diferite pentru a-și calcula amprenta de carbon. Acest lucru poate induce în eroare consumatorii care aleg serviciile de transport pe baza performanței lor de mediu și creează condiții pentru greenwashing, pe care deputații europeni doresc să le prevină.

Metoda unică de calcul a emisiilor de GES

Deputații europeni susțin principiul de bază al noilor reguli pentru a număra emisiile de GES care rezultă din utilizarea unui vehicul. Cu toate acestea, ei doresc să extindă aplicarea sa și solicită Comisiei să prezinte, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acestor noi reguli, o nouă metodologie, care să calculeze emisiile de GES provenite din producerea, utilizarea, întreținerea și eliminarea vehiculelor, adică din ciclul de viață al acestora.

Noile norme nu vor obliga companiile de transport să își calculeze emisiile de GES, dar dacă aleg să o facă în scopuri de raportare sau de marketing, acestea ar trebui să urmeze metodologia prevăzută. În cazul în care, după notificări repetate, compania refuză să corecteze calculele sau să remedieze neconformitatea, aceasta ar trebui să se confrunte cu o sancțiune proporțională și disuasivă, adaugă deputații europeni.

Normele stabilesc, de asemenea, parametrii comuni care să reprezinte emisiile de GES și să permită compararea cu ușurință a acestora. Pentru transportul de marfă, aceasta ar fi CO2 emis pe tonă kilometru, iar pentru transportul de pasageri - CO2 emis pe pasager kilometru. Deputații europeni insistă că datele sale ar trebui să fie dezvăluite într-un mod clar și lipsit de ambiguitate și să fie susținute de dovezi disponibile printr-un link web sau un cod QR.

Sprijin pentru IMM-uri

Pentru a reduce povara administrativă și financiară pentru companiile care doresc să-și calculeze emisiile, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), deputații europeni solicită Comisiei să dezvolte un instrument public gratuit de calcul simplificat. De asemenea, ei doresc ca accesul la standardul european de calcul al emisiilor de GES să fie gratuit și sugerează statelor membre să introducă stimulente financiare pentru a stimula utilizarea măsurătorilor directe ale emisiilor de GES în locul estimărilor sau valorilor implicite.

Etapele următoare

Proiectul de norme privind contabilizarea emisiilor de gaze cu efect de seră ale serviciilor de transport a fost adoptat cu 349 de voturi pentru, 243 de voturi împotrivă și 12 abțineri, constituind poziția Parlamentului în primă lectură. Dosarul va fi urmărit de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0632
Diferența 0.0000
Zi precendentă 5.0632
USD
Azi 4.3104
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.3104
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0632 RON
USD flag1 USD = 4.3104 RON
GBP flag1 GBP = 5.8585 RON
CHF flag1 CHF = 5.4178 RON
AUD flag1 AUD = 2.8685 RON
DKK flag1 DKK = 0.6783 RON
CAD flag1 CAD = 3.1161 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0292 RON
NOK flag1 NOK = 0.4380 RON
SEK flag1 SEK = 0.4628 RON
XAU flag1 XAU = 504.1740 RON
Monede Crypto
1 BTC = 496688.30RON
1 ETH = 19486.71RON
1 LTC = 486.34RON
1 XRP = 12.85RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20792.15-0.19%
BET-BK4026.51-0.10%
BET-EF1125.33-0.16%
BET-FI73860.790.28%
BET-NG1512.30-0.12%
BET-TR48251.51-0.19%
BET-TRN46652.62-0.19%
BET-XT1783.16-0.13%
BET-XT-TR4051.53-0.13%
BET-XT-TRN3927.31-0.13%
BETAeRO955.10-0.12%
BETPlus3045.49-0.19%
RTL46542.51-0.22%

Opinii

Portul Constanța / Foto: kepass / Pixabay
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel