Egiptenii așteaptă ca navele să revină pe Canalul de Suez

Simona Haiduc |
Data actualizării: | Data publicării:
Canalul de Suez / FOTO: Wikipedia
Canalul de Suez / FOTO: Wikipedia

Traficul pe această cale maritimă egipteană a cunoscut o ușoară creștere în luna martie, pusă pe seama încetării atacurilor lansate de rebelii Houthi asupra navelor comerciale din Marea Roșie, atacuri care au încetat din decembrie. Egiptul speră acum într-o relansare mai accentuată a traficului prin canal.

Egiptul mizează pe efectul de antrenare generat de rarele nave comerciale care au reluat drumul prin Canalul Suez. Aproximativ 264 de vase, inițial îndreptate spre Capul Bunei Speranțe, și-au schimbat itinerariul către Marea Roșie începând cu începutul lunii februarie, a declarat miercuri Ossama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez, în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul instituției din Ismailia. De la sfârșitul anului 2023, armatorii au evitat în mare parte să treacă prin canal, descurajați de atacurile lansate de rebelii Houthi din Yemen.

Ultimul atac oficial al unei nave comerciale în Marea Roșie, atribuit rebelilor yemeniți, a avut loc în decembrie. Înainte de acest moment, au fost înregistrate peste 200 de lovituri, soldate cu o zece victime și pagube materiale, începând din octombrie 2023. Potrivit miliției yemenite, țintele erau nave afiliate Israelului sau aliaților săi, ca gest de solidaritate cu Fâșia Gaza. Atacurile au fost reluate după o pauză de două luni, până la 19 martie, dar vizează acum în principal ținte militare sau teritorii israeliene.

Tendință nouă?

Cairo speră, așadar, la o îmbunătățire a situației. Redirecționările de nave către Suez au dus la o ușoară creștere a traficului prin canal: +2% în martie față de ianuarie și o creștere de aproape 9% a veniturilor, conform autorităților egiptene, care însă nu au oferit cifre absolute.

Site-ul specializat Lloyd’s List, care deține propriile date, confirmă acest fenomen. Un asemenea nivel de trafic nu a mai fost observat din august 2024, menționează publicația. Totuși, este nevoie de mai mult timp pentru a determina dacă este vorba despre o anomalie sau despre o nouă tendință.

Ossama Rabie încearcă să calmeze temerile: „Canalul este din nou sigur și sunt surprins că firmele maritime internaționale nu s-au întors deja”, comentează amiralul în vârstă de 70 de ani, fost șef al Statului Major al Marinei.„Companiile încă se tem și așteaptă să vadă cum decurge revenirea pentru alții.”

Prăbușirea veniturilor

Traficul prin canal, prin care tranzitează în mod normal peste 10% din comerțul mondial, rămâne mult sub nivelul observat înaintea conflictului. În 2023 – un an record, în ciuda izbucnirii războiului din Orientul Apropiat – mai mult de 70 de nave traversau zilnic canalul, față de doar 30 în prezent.

Veniturile generate de această arteră maritimă – a treia cea mai importantă sursă de valută a Egiptului – s-au prăbușit cu 61% în 2024 față de anul precedent, ajungând la 4 miliarde de dolari.

„Houthi spun că vizează navele în legătură cu situația din Gaza, dar acest lucru nu afectează cu adevărat ceea ce face Israelul; noi suntem primii afectați, împreună cu lanțurile de aprovizionare globale”, denunță Ossama Rabie.

Pe lângă costurile crescute, durata călătoriilor pentru cargourile și tancurile care evită Canalul Suez a crescut cu 45% și 28%, potrivit Băncii Mondiale. Totuși, volumul schimburilor internaționale a crescut, în ciuda scăderii comerțului maritim, conform unui raport al instituției din februarie, care sugerează că

„companiile s-au adaptat prin diversificarea lanțurilor de aprovizionare și prin utilizarea crescută a modurilor alternative de transport: aerian, feroviar sau rutier.”

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9775
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9774
USD
Azi 4.3787
Diferența 0.0076
Zi precendentă 4.3711
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9775 RON
USD flag1 USD = 4.3787 RON
GBP flag1 GBP = 5.8518 RON
CHF flag1 CHF = 5.3042 RON
AUD flag1 AUD = 2.8007 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.1664 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4226 RON
SEK flag1 SEK = 0.4539 RON
XAU flag1 XAU = 461.6339 RON
Monede Crypto
1 BTC = 415135.13RON
1 ETH = 7911.39RON
1 LTC = 368.60RON
1 XRP = 9.65RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17156.94-1.60%
BET-BK3194.92-1.55%
BET-EF934.31-1.72%
BET-FI61049.86-0.60%
BET-NG1235.42-2.25%
BET-TR37833.93-1.60%
BET-TRN36774.45-1.60%
BET-XT1471.94-1.44%
BET-XT-TR3190.79-1.44%
BET-XT-TRN3108.09-1.44%
BETAeRO839.30-0.38%
BETPlus2530.38-1.52%
RTL38284.08-1.65%

Opinii

Joseph Stiglitz

Joseph Stiglitz: Trump, fără busolă economică: Lumea se întoarce la granițe și taxe

Profesorul și laureatul Premiului Nobel pentru...

Cosmin Marinescu

România Europeană – tablou grafic comparativ în Economic@BNR

Cu susținerea Consiliului de Administrație al...

Prof. Mircea Coșea

Consecințele politicii lui Donald Trump de scădere a dolarului 

Donald Trump ar dori să vadă dolarul să scadă...

Comunicate de presa

Panouri fotovoltaice / Foto: Freepik

Parcuri fotovoltaice. Alte 60 de contracte semnate cu primării și entități publice

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță...

Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM

Guvernul a aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu pentru anul 2025

În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea...

Leadership creativ

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel