Compania petrolieră de stat a Venezuelei, PDVSA, se confruntă cu o deteriorare rapidă a condițiilor de vânzare a țițeiului, după ce Statele Unite au confiscat, pentru prima dată, un petrolier care transporta petrol venezuelean. Măsura a dus la discounturi mai mari, transporturi blocate pe mare și presiuni crescute din partea cumpărătorilor pentru renegocierea contractelor, potrivit mai multor surse citate de Reuters.
Primul petrolier confiscat schimbă regulile jocului
Intervenția americană a avut loc săptămâna trecută, când un petrolier de mari dimensiuni, Skipper, a fost interceptat în apropierea coastelor Venezuelei. Este prima dată când Washingtonul confiscă o navă care transporta țiței venezuelean, semnalând o înăsprire clară a aplicării sancțiunilor împotriva regimului condus de Nicolas Maduro.
Acțiunea a fost însoțită de sancțiuni noi impuse de SUA asupra a șase nave și a companiilor asociate acestora, lovind direct principala sursă de venit a statului venezuelean.
Citește și: Putin şi Maduro, parteneriat strategic semnat la Moscova
Discounturi tot mai mari pentru țițeiul venezuelean
Chiar și înainte de confiscarea petrolierului, PDVSA avea dificultăți în a vinde țițeiul la prețuri apropiate de cele din contracte. Piața chineză, principala destinație pentru exporturile Venezuelei, este deja saturată cu petrol sancționat provenit din Rusia, Iran și Venezuela.
După acțiunea SUA, situația s-a agravat. Discountul pentru sortimentul greu Merey, principalul produs de export al Venezuelei către China, a ajuns până la 21 de dolari pe baril sub prețul Brent, față de aproximativ 14–15 dolari cu doar o săptămână înainte, potrivit traderilor și surselor din industrie.
O parte importantă din acest discount suplimentar este legată de costurile de transport. Proprietarii de nave cer acum clauze extinse de tip „war risk”, pentru a se proteja împotriva riscului de interceptare, întârzieri sau devieri forțate, în contextul prezenței militare americane în Caraibe.
Acest risc suplimentar se traduce direct în prețuri mai mici pentru PDVSA, care este nevoită să suporte costurile indirecte prin reduceri mai mari acordate cumpărătorilor.
Cumpărătorii cer condiții mai flexibile
Presiunea nu vine doar din zona logistică. Mai mulți cumpărători solicită PDVSA să relaxeze condițiile comerciale. Potrivit surselor Reuters, unii clienți cer renunțarea la obligația de plată în avans, în criptomonedă, înainte de încărcarea petrolului.
Alții solicită ca PDVSA să acopere costurile de staționare ale navelor, în condițiile în care petrolierele rămân blocate în larg, în așteptarea autorizațiilor sau a unor reduceri suplimentare de preț. Dacă aceste condiții nu sunt acceptate, PDVSA riscă să se confrunte chiar cu solicitări de returnare a unor transporturi deja încărcate.
Dependență aproape totală de China
China a absorbit, în acest an, între 55% și 90% din exporturile lunare de petrol ale Venezuelei, potrivit datelor de urmărire a navelor. Această dependență ridicată reduce drastic puterea de negociere a PDVSA, mai ales într-o piață în care alternativele de petrol ieftin, dar sancționat, sunt abundente.
În prezent, peste 11 milioane de barili de țiței venezuelean sunt blocați pe nave aflate în apropierea porturilor țării, potrivit surselor din industrie.
Chevron, excepția de la blocaje
Singura companie care continuă să exporte petrol venezuelean fără întârzieri este Chevron, beneficiind de un regim special autorizat de autoritățile americane. În schimb, alți transportatori au recurs la oprirea transponderelor pentru a-și ascunde poziția, o practică riscantă, dar frecvent utilizată în comerțul cu petrol sancționat.
La presiunile externe se adaugă și probleme interne. PDVSA a suspendat în această săptămână unele livrări după ce un atac cibernetic i-a afectat sistemele administrative, complicând și mai mult gestionarea exporturilor.
Un cerc tot mai strâns în jurul veniturilor Venezuelei
Pentru PDVSA, combinația dintre sancțiuni mai dure, costuri logistice în creștere și o piață saturată de petrol ieftin creează un cerc tot mai strâns în jurul exporturilor. În lipsa unor cumpărători alternativi și cu o dependență majoră de China, compania de stat venezueleană este forțată să accepte prețuri mai mici și condiții comerciale tot mai dezavantajoase.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.


1 BTC = 379354.39RON
1 ETH = 12768.33RON
1 LTC = 341.99RON
1 XRP = 8.35RON 





