De ce Regulamentul UE nu ține seama de particularitățile industriei de gaze din România

DCBusiness Team |
Data publicării:
Sonde de petrol
Sonde de petrol

Regulamentul UE privind reducerea emisiilor de metan, care urmează a se aproba nu ține seama de particularitățile industriei de gaze Românești și aduce creșteri inutile de preț, spune Dumitru Chisăliță , președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI).

În absența unei abordări realiste și adaptate specificului fiecărei țări, există un risc major ca prezentul regulament privind emisiile de metan să devină o povară suplimentară și inutilă, afectând în cele din urmă de o manieră negativă consumatorii finali prin creșeterile de preț pe care le aduce.

România are o situație unică în Europa prin faptul ca a început activitatea de exploatare petrolului în anul 1857 și a început în anul 1909 exploatarea gazelor naturale în Transilvania. De menționat că în Europa de Vest aceste activități încep după anii 60. Mai mult de a lungul timpului au existat numeroase modificări organizatorice, modificări tehnologice, lipsa unor monitorizări a acestor sonde și faptul că aceste terenuri aparțineau diverșilor proprietari care au dezvoltat activități agricole sau de construcții care au făcut să disparară propriu-zis urmele unor activități petroliere/gazeifere acolo. În aceste condiții Regulamentul UE privind emisiile de metan trebuie să țină seama de realitățile românești, care nu au fost luate în considerare la primele 5 revizii din ultimii 2 ani.

România are cea mai veche industrie a petrolului din lume, demarată în urmă cu 166 de ani și cea mai veche industrie a gazelor naturale din UE, demarată în urmă cu 114 ani pe teritoriul acttual al României. În tot acest timp în România s-au forat în zona oil&gas peste 70.000 de sonde. În momentul de față, în operare mai sunt cca. 12.000 de sonde, celelalte fiind abandonate. Această situație este unică în UE, neregăsindu-se nici sub aspectul numericului și nici sub aspectul vechimii zonei de up-stream oil&gas.

Timpul, natura și activitățile antropice (agticultură, construcții civile sau industriale etc.) au șters definitiv multe din zonele în care odinioara, au existat sonde de gaze. În acest context, unicat la nivelul UE, abordarea în legislația europeană a detectării continue a emisiilor de metan, în mod similar și la nivelul țărilor care au forat în toată istoria lor 100 sau 1.000 de sonde (și acestea fiind realizate în ultimii ani) și la nivelul celor care au forat 70.000 de sonde (unele forate în urmă cu 167 de ani) este incorectă.

În fapt este o inițiativă de a determina reducerea activității de creștere a producției interne de gaze și mutarea activității operaționale și financiare în activități de tip fantomă în a monitoriza zeci de mii de foste sonde, unele dintre aceste nu doar că nu mai există, dar se găsesc choiar sub unele construcții.

In acest context Asociația Energia Inteligentă a lansat campania ”Reducerea Emisiilor de Metan în mod responsabil” cu scopul de a trage un semnal de alarmă opiniei publice, autorităților, europarlamentarilor etc. asupra problemei grave cu care ne vom confrunta în viitor. Scopul campaniei este să abordăm o constrcuție corectă a legislației care să permită realizarea activităților fără a afecta nici o țară, mai ales dacă vorbim că această lege determină creșterea insecurității energetice și creșterea preturilor la consumatorul final. Toate aceste într-un moment în care UE încearcă să rezolve problema prețurilor mari din energiei și a securității aprovizionării cu gaze.

Propunerile AEI

Prevenirea unei astfel de situații impune rediscutarea cel puțin a următoarelor 4 subiecte tratate de Regulamentul Emisiilor de Metan:

1. Scoaterea sondelor abandonate din aria de aplicare a prevederilor Regulamentului.  
 

2. Creșterea limitelor de detectare impuse pentru depistarea scurgerilor de metan și pentru efectuarea reparațiilor, acestea fiind nesemnificative, incompatibile cu echipamentele care se comercializeaza pe scară largă, precum regândirea termenelor dintre două controale privind emisiile, care nu pot să fie realizate din considerente practice în România ținând seama de numărul mare de sonde existente (cel mai important argument este că nu există suficiente zile într-un an cu condiții climatice corespunzătoare pentru detectarea pierderilor așa cum o cer condițiile de funcționare a echipamentelor de detectare a metanului) 

In acelasi timp pragurile pentru emisiile de metan sunt prea ridicate, optim din punct de vedere al proprietăților aparatelor și șinând cont de condițiile cliamtice din Romania, dar și de numărul mae de sonde din România, ar trebui să fie luate în considerare următoarele praguri în Regulamentul aflat în discuție:

Obligația de ”remote survey” - aceleași praguri de detecție și de reparare ca în EPA - 10k ppm, frecvență 1/an - considerat un sondaj intermediar. 

Obligația de ”Contact source survey” – cu o frecvență de 1/an

Obligația de ”Remote survey” - 10 000 ppm limită de detecție și reparații,frecvență anuală,intermediară 

Obligația de ”Contact source level survey” - limită de detecție la 500 ppm,limită de reparații aceeași ca pentru "la distanță ..." și anume 10 000 ppm,frecvență anuală .

3. Extinderea termenelor impuse pentru măsuratori și verificări pentru a da posibilitatea unei țări cu zeci de mii de sonde să aibă capabilitatea fizică să fie și realizate aceste activități. Concret propunem extinderea termenelor de la 18 la 24 de luni pentru Report quantification   for all sources, de la 24 la 36 de luni pentru Report quantification for operated assets

4. Limitările pentru  operațiunile de ventilare și aerisiere ar trebui să țină cont de caracteristicile tehnice ale instalațiilor, unele dintre ele proiectate cu decenii bune în urmă, și nu de contextul arbitrar si nepractic, descris de actualul Regulament, ce face referire la parametri unor instalații de ultimă generație.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9722
Diferența -0.0002
Zi precendentă 4.9724
USD
Azi 4.5831
Diferența -0.0034
Zi precendentă 4.5865
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9722 RON
USD flag1 USD = 4.5831 RON
GBP flag1 GBP = 5.9672 RON
CHF flag1 CHF = 5.2983 RON
AUD flag1 AUD = 3.0642 RON
DKK flag1 DKK = 0.6666 RON
CAD flag1 CAD = 3.3168 RON
HUF flag1 HUF = 0.0124 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4202 RON
SEK flag1 SEK = 0.4353 RON
XAU flag1 XAU = 403.0756 RON
Monede Crypto
1 BTC = 308714.32RON
1 ETH = 12085.27RON
1 LTC = 322.33RON
1 XRP = 2.49RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17441.390.20%
BET-BK3270.42-0.08%
BET-EF937.640.24%
BET-FI61167.95-0.42%
BET-NG1228.310.27%
BET-TR38452.230.23%
BET-TRN37376.280.23%
BET-XT1501.620.09%
BET-XT-TR3254.380.11%
BET-XT-TRN3170.040.11%
BETAeRO951.12-0.33%
BETPlus2581.780.17%
RTL38690.230.21%

Comunicate de presa

Bancomat CEC Bank

CEC Bank lansează serviciul de plăți instant RoPay

CEC Bank lansează serviciul de plăți instant...

Fidelis

FIDELIS, ediția de toamnă a înregistrat record dupã record

A fost cea mai mare sumã investitã, cel mai...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel