Senat: ANRE își desfășoară activitatea de facto ca un veritabil ”stat în stat”. Parlamentul modifică regulamentul de funcționare

Oana Pavelescu |
Data publicării:
ANRE
ANRE

Parlamentarii vor să modifice regulamentul de funcționare al ANRE după ce s-a constatat că activitatea cestei autorități se desfășoară ca a unui stat în stat. 

Conform cadrului normativ în vigoare, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, sub control parlamentar, se spune în expunerea de motive noii propuneri legislative,

În conformitate cu varianta actuala a OUG nr. 33/2007, președintele ANRE este obligat să prezinte Parlamentului, până la data de 31 iulie, raportul de activitate pentru anul precedent.

Raportul anual este analizat de comisiile  parlamentare și acestea adoptă un raport comun. Mai departe, acest raport se prezintă celor doua Camere ale Parlamentului dar fără a fi supus votului.

În prezent, raportul comisiilor asupra activității anuale a ANRE are astfel practic un scop strict informativ pentru Parlament deoarece acesta nu dezbătut și votat în cele doua Camere și nu există nicio consecință în cazul respingerii raportului de către comisii, se spune în expunerea de motive.

Controlul Parlamentar este astfel pur formal neexistând nicio sancțiune pentru conducerea ANRE în cazul în care activitatea sa este calificată drept nesatisfăcătoare.

Sunt golite de conținut și duse astfel în derizoriu prevederile legale privind funcționarea ANRE sub control parlamentar.

ANRE își desfășoară activitatea de facto ca un veritabil ”stat în stat”, în afara oricărui sistem de control și echilibru.

Românii îşi vor putea schimba furnizorul de energie electrică în 24 de ore. ANRE a sesizat preţuri majorate artificial

În condițiile actuale, în care există numeroase semne de întrebare privind modul în care ANRE a gestionat procesul de liberalizare a pieței de energie, se impune mai mult ca oricând exercitare reală a controlului parlamentar asupra activității instituției și evaluarea astfel a performanței managementului actualului președinte.

Mai departe, în expunerea de motive se spune că România nu-și poate permite ca o instituție cu rol cheie dintr-un domeniu strategic, a cărei activitate are un impact direct și major deopotrivă asupra consumatorilor și pieței de energie să  funcționeze în afara oricărei sfere de control.

Inițiatorii spun că astfel se impune modificarea OUG nr. 33/2007, în sensul acordării unei semnificații reale controlului parlamentar asupra ANRE, la fel ca în cazul altor instituții publice, precum Consiliului Național al Audiovizualului sau Avocatul Poporului.

Raportul comun al comisiilor asupra activității anuale a ANRE nu ar trebui doar prezentat Parlamentului, ci dezbătut și votat de către Camerele Parlamentului, aceasta fiind una dintre modificările aduse de noua inițiativă legislativă.

O alta modificare propusă este statuarea unor consecințe clare și automate în cazul respingerii în Parlament a raportului anual al ANRE, respectiv încetarea de drept a mandatelor membrilor comitetului de reglementare al ANRE.

Este important de subliniat că, în conformitate cu dispozițiile Directivei (UE) 2019/944 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/lJE, membrii consiliului de reglementare pot fi destituiți numai pe baza unor criterii transparente.

Unul dintre aceste criterii obiective și transparente poate fi obligația autorității de reglementare de a pune în aplicare toate deciziile relevante, cu caracter juridic obligatoriu, ale Comisiei și ale ACER.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6687
Diferența 0.0062
Zi precendentă 4.6625
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 20-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.6687 RON
GBP flag1 GBP = 5.8125 RON
CHF flag1 CHF = 5.1404 RON
AUD flag1 AUD = 2.9982 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.3943 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0302 RON
NOK flag1 NOK = 0.4231 RON
SEK flag1 SEK = 0.4259 RON
XAU flag1 XAU = 357.7647 RON
Monede Crypto
1 BTC = 298207.98RON
1 ETH = 14259.89RON
1 LTC = 386.94RON
1 XRP = 2.40RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16838.36 -0.26%
BET-BK 3096.27 -0.44%
BET-FI 59897.97 -0.98%
BET-NG 1205.13 -0.11%
BET-TR 34937.55 -0.26%
BET-TRN 34132.28 -0.26%
BET-XT 1434.84 -0.36%
BET-XT-TR 2943.66 -0.36%
BET-XT-TRN 2880.64 -0.36%
BETAeRO 1055.29 -0.86%
BETPlus 2488.64 -0.26%
RTL 36979.69 -0.22%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel