Companiile petroliere, obligate să-și majoreze rezervele minime de țiței Documente

Matei Ion |
Data actualizării: | Data publicării:
România risca infringementul pentru netranspunerea în legislație a directivei
România risca infringementul pentru netranspunerea în legislație a directivei

România a fost la un pas de infringment pentru că a întârziat punerea în aplicare a Directivei Uniunii Europene prin care se majorează obligația de stocare a rezervelor minime de petrol. Conform prevederilor Directivei 1581, statele membre trebuiau să adopte şi să publice până la 19 octombrie 2019, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru conformare, aplicarea acestora urmând să se pună în practică de la 1 ianuarie 2020, ceea ce România nu a făcut până acum și risca luarea măsurii de infringement.

În expunerea de motive a inițiativei legislative se explică faptul ”că în conditiile în care obligația constituirii şi menținerii stocurilor a fost extinsă pentru toți operatorii economici care introduc pe piaţa din România cantităţi mai mari de 500 tone ţiţei şi/sau produse petroliere, procesul de colectare a datelor în scopul finalizării proiectului de hotărâre de Guvern stipulat la art. 4 din Legea nr. 85/2018 se desfăşoară extrem de dificil, fiind necesar un timp îndelungat pentru corelarea datelor statistice şi verificarea încrucişată a acestora cu datele furnizate de Institul Naţional de Statistică şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală” și că ”practica a demonstrat că o parte din firmele care introduc pe piaţă cantităţi ţiţei şi/sau produse petroliere la limita pragului minim întâmpină dificultăţi de ordin economic şi logistic în constituirea şi menţinerea stocurilor, îşi schimbă sediul social sau îşi incetează activitatea” ceea ce determină ca autoritatea competentă să întâmpine greutăţi în identificarea / controlul / monitorizarea acestora”

Pentru implementarea directivei este necesară infiinţarea Entităţii Centrale de Stocare din România (ECS) din care se poate asocia și Ministerul Energiei în anumite condiții iar ulterior entitatea centrală de stocare va putea fi înfiinţată ca organ de specialitate al statului în momentul la care există întrunite condiţiile de necesitate şi de oportunitate. 

În expunereade motive, inițiatorii au explicat că pentru crearea CES este nevoie de un termen mai lung de 12 luni astfel că se prevede prelungirea acestuia până la data de 30 iunie 2023.

Ministerul Energiei spune că dare fiind caracteristicile tehnice şi economico-financiare mai avantajoase în privinţa stocării ţiţeiului, în comparaţie cu stocarea de produse petroliere, ”şi alte state membre UE au adoptat această formă de organizare a activităţii de stocare (ex. Germania, Danemarca), astfel încât prin utilizarea stocării ţiţeiului în loc de produse petroliere să fie minimizate costurile aferente stocurilor minime, care se regăsesc în preţul plătit de clientul final”.

Modificările preconizate

”Prezentul proiect de lege propune modificarea Legii nr. 85/2018, după cum urmează: 

- modificarea art. 2, lit. u): stocuri petroliere - stocuri de produse energetice enumerate la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2008 privind statisticile în domeniul energie; 

- modificarea art. 2, lit. y): titular al obligaţiei de stocare - entitatea centrală de stocare din România şi orice operator economic care are statut de rezident în România sau de nerezident care îşi desfăşoară activitatea în România prin intermediul unui sediu permanent şi care introduce pe piaţa din România cantităţi mai mari de 1000 tone ţiţei şi/sau produse petroliere, în anul de referinţă; 

modificarea art. 3, în sensul că mediile zilnice ale importurilor nete şi ale consumului intern se determină, pentru perioada 1 ianuarie-30 iunie a fiecărui an calendaristic, pe baza cantităţilor importate sau consumate în penultimul an calendaristic care precedă anul calendaristic în discuţie; 

- modificarea art. 4 în sensul că autoritatea competentă va stabili, anual, până la data de 30 aprilie, prin ordin al conducătorului autorităţii competente, pentru anul calendaristic următor: metoda de calcul a stocurilor minime, nivelul iniţial al stocurilor minime, nivelul iniţial al stocurilor de urgenţă şi, după caz, al stocurilor specifice, care intră în componenţa stocurilor minime, structura stocurilor de urgenţă şi, după caz, structura stocurilor specifice, lista titularilor obligaţiei de stocare şi, în mod corelativ, nivelul minim al stocurilor ce urmează a fi constituit şi menţinut de fiecare titular al obligaţiei de stocare, numărul de zile de consum mediu zilnic, măsuri pentru corectarea nivelului stocurilor; 

- modificarea art. 5, partea introductivă a alineatului (1), în sensul că stocurile specifice pot fi compuse exclusiv din una sau mai multe dintre următoarele categorii de produse, definite la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008; - completarea art. 5, în sensul că în cazul în care nu sunt constituite stocuri specifice aferente a minimum 30 de zile de consum, cel puţin o treime din stocurile de urgenţă sunt menţinute sub formă de produse petroliere şi că, în această situaţie, prin derogare de la prevederile art. 4, alin. (1), lit. d), titularii obligaţiei de stocare au libertatea de a alege structura sortimentală, cu respectarea ponderii de cel puţin o treime produse petroliere şi cel mult două treimi ţiţei; 

- modificarea art. 8, alin. (1), in sensul că stocurile minime se constituie cel mai târziu la data de 1 iulie a fiecărui an calendaristic şi se menţin, în mod continuu, pentru urmatoarele 12 luni calendaristice, pe perioada 1 iulie anul curent — 30 iunie anul următor; 

- modificarea art. 16, alin. (2) în sensul că Registrul general al stocurilor de urgenţă conţine, în special, informaţiile necesare pentru identificarea precisă a depozitului, a rafinăriei sau a instalaţiei de stocare în care se află stocurile în cauză, precum şi a cantităţilor implicate, a proprietarului stocurilor şi a naturii acestora, cu trimitere la categoriile identificate la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 şi nivelul cantitativ al fiecărui produs petrolier care intră în componenţa stocurilor de urgenţă constituite şi menţinute, în mod direct sau prin delegare, de către/pentru fiecare titular al obligaţiei de stocare în parte modificarea art. 20 referitor la opţiunile Guvernului pentru înfiinţarea entităţii centrale de stocare din România; 

- modificarea şi completarea art. 34 în sensul că stocurile petroliere aferente stocurilor intangibile şi nivelului destinat intervenţiilor operative ale rezervei de stat sau rezervelor de mobilizare nu intră sub incidenţa legii, iar cantităţile existente care depăşesc nivelurile prevăzute pot intra sub incidenţa dispoziţiilor legii, cu condiţia stabilirii lor prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, în corelare cu nivelul maxim de constituire prevăzut în Nomenclatorul produselor rezervă de stat. 

- modificarea Anexei 1 - Metoda de calcul în tone echivalent petrol al importurilor de produse petroliere în sensul că: 1. Suma importurilor nete de ţiţei, de gaz natural lichefiat (GNL), de materii prime pentru rafinării şi de alte hidrocarburi, conform definiţiei de la punctul 3.4 al anexei A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 (*), se calculează şi se ajustează pentru a ţine seama de eventualele variaţii ale stocurilor. Din cifra rezultată se scade una dintre următoarele trei cifre pentru randamentul naftei: - 4 %; - randamentul mediu al naftei; 

- consumul efectiv net de naftă. 2. Suma importurilor nete ale tuturor celorlalte produse petroliere, conform definiţiei de la punctul 3.4 al anexei A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008, minus nafta, se calculează şi se ajustează pentru a ţine seama de variaţiile stocurilor şi se inmulţeşte cu un factor de 1,065. Suma eifrelor care rezultă în urma punctelor 1 şi 2 reprezintă echivalentul în ţiţei. Buncărele maritime intemaţionale nu se includ în calcul. 

- modificarea Anexei 2 - Metoda de calcul al consumului intern în sensul că consumul intern se stabileşte prin însumarea «livrărilor inteme brute observate» agregate, conform definiţiei de la punctul 3.2.2.11 al anexei C la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008, doar pentru următoarele produse: benzină auto, benzină de aviaţie, carburant turboreactor tip benzină (petrol turboreactor tip nafta sau JP4), carburant turboreactor tip kerosen, petrol lampant, motorină/carburant diesel (păcură distilată), păcură (cu conţinut ridicat de sulf şi cu conţinut redus de sulf) definite la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 

- modificarea Anexei 3 - Metodele de calcul al nivelului stocurilor minime deţinute, pct. I, lit. a) în sensul că Autoritatea competentă să includă toate celelalte stocuri de produse petroliere identificate la punctul 3.4 din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008 şi să calculeze echivalentul în ţiţei al acestora prin aplicarea unui factor multiplicator de 1,065 

- modificarea Anexei 4 - Nivelurile minime prevazute pentru stocurile specifice în sensul că echivalentele în ţiţei menţionate la primul şi la al doilea paragraf sunt calculate prin aplicarea unui factor multiplicator de 1,2 la suma «livrărilor inteme brute observate» agregate, conform definiţiei de la punctui 3.2.2.11 al anexei C la Regulamentul (CE) nr. 1099/2008, pentru produsele incluse în categoriile folosite sau vizate, iar buncărele maritime internaţionale nu se includ în acest calcul. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6687
Diferența 0.0062
Zi precendentă 4.6625
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 19-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.6687 RON
GBP flag1 GBP = 5.8125 RON
CHF flag1 CHF = 5.1404 RON
AUD flag1 AUD = 2.9982 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.3943 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0302 RON
NOK flag1 NOK = 0.4231 RON
SEK flag1 SEK = 0.4259 RON
XAU flag1 XAU = 357.7647 RON
Monede Crypto
1 BTC = 301057.38RON
1 ETH = 14414.05RON
1 LTC = 380.22RON
1 XRP = 2.33RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16838.36 -0.26%
BET-BK 3096.27 -0.44%
BET-FI 59897.97 -0.98%
BET-NG 1205.13 -0.11%
BET-TR 34937.55 -0.26%
BET-TRN 34132.28 -0.26%
BET-XT 1434.84 -0.36%
BET-XT-TR 2943.66 -0.36%
BET-XT-TRN 2880.64 -0.36%
BETAeRO 1055.29 -0.86%
BETPlus 2488.64 -0.26%
RTL 36979.69 -0.22%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel