Permisul auto pe telefon, în toată Europa. Tinerii șoferi, sub reguli mai dure

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Mașini pe autostradă / Foto: Freepik
Mașini pe autostradă / Foto: Freepik

Permisul de conducere european devine digita după ce s-a ajuns la un acord provizoriu în Parlamentul UE privind reforma legislației rutiere.

Noi reguli pentru șoferi în întreaga Uniune: permis mobil, toleranță zero la alcool și sancțiuni valabile în toate statele membre

Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European a aprobat miercuri, 14 mai 2025, două acorduri provizorii esențiale privind reformarea legislației UE în materie de permise de conducere. Acordurile vizează introducerea permisului de conducere digital, reguli mai stricte pentru șoferii începători, sancțiuni transfrontaliere și reducerea vârstei minime pentru obținerea permiselor profesionale.

Negocierile dintre Consiliul Uniunii Europene și Parlament au fost coordonate de eurodeputații Jutta Paulus (Verzi, Germania) și Matteo Ricci (S&D, Italia).

Permisul de conducere digital: o nouă eră pentru mobilitate în UE

Potrivit acordului, permisul digital va deveni principalul format utilizat în Uniunea Europeană și va fi disponibil pe smartphone, prin intermediul portofelului digital european. Totuși, la insistența europarlamentarilor, cetățenii vor putea în continuare solicita o versiune fizică a permisului, dacă o preferă.

Această măsură face parte din eforturile mai largi ale UE de a facilita tranziția digitală și de a reduce birocrația în mobilitatea transfrontalieră.

Reguli mai dure pentru șoferii începători și controale de sănătate

Noile reglementări introduc o perioadă de probă obligatorie de cel puțin doi ani pentru șoferii debutanți. Aceștia vor fi sancționați mai sever pentru consumul de alcool sau droguri, nepurtarea centurii de siguranță ori nerespectarea normelor privind transportul copiilor.

De asemenea, statele membre sunt încurajate să aplice o politică de toleranță zero la alcool și droguri, extinsă pentru toți conducătorii auto, nu doar pentru cei începători.

Citește și: RO e-Transport. Transportatorii scapă (temporar) de amenzi! Ce trebuie să știe șoferii

În privința sănătății, toate persoanele care solicită pentru prima dată un permis de conducere vor trebui să treacă un control medical, inclusiv pentru vedere și afecțiuni cardiovasculare. Cu toate acestea, pentru conducătorii auto și motocicliști, țările UE pot opta pentru formulare de autoevaluare sau alte metode alternative la reînnoirea permisului.

Profesioniști la volan: vârsta minimă scade

Pentru a combate criza șoferilor profesioniști în Europa, acordul reduce vârsta minimă pentru obținerea permisului:

pentru camioane, de la 21 la 18 ani;

pentru autobuze, de la 24 la 21 de ani,

cu condiția ca solicitantul să dețină certificat de competență profesională.

Condamnările pentru conducere periculoasă, valabile în toată UE

Cel de-al doilea acord provizoriu prevede că orice suspendare, retragere sau restricționare a permisului de conducere într-un stat membru va fi transmisă statului care a emis permisul. Astfel, penalizările vor fi aplicate la nivelul întregii Uniuni, prevenind „turismul rutier al impunității” – situații în care șoferii își pierd dreptul de a conduce într-o țară, dar continuă să circule nestingheriți în alta.

Pentru a deveni lege, acordurile trebuie adoptate formal de Consiliul UE, după care vor fi supuse votului în plenul Parlamentului European.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0629
Diferența 0.0077
Zi precendentă 5.0552
USD
Azi 4.3681
Diferența 0.0244
Zi precendentă 4.3437
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0629 RON
USD flag1 USD = 4.3681 RON
GBP flag1 GBP = 5.8714 RON
CHF flag1 CHF = 5.4137 RON
AUD flag1 AUD = 2.8269 RON
DKK flag1 DKK = 0.6783 RON
CAD flag1 CAD = 3.1533 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0295 RON
NOK flag1 NOK = 0.4292 RON
SEK flag1 SEK = 0.4553 RON
XAU flag1 XAU = 474.4798 RON
Monede Crypto
1 BTC = 494226.93RON
1 ETH = 20020.71RON
1 LTC = 496.04RON
1 XRP = 13.11RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20648.940.09%
BET-BK3964.21-0.14%
BET-EF1119.820.11%
BET-FI71227.120.03%
BET-NG1508.060.13%
BET-TR47911.740.09%
BET-TRN46324.840.09%
BET-XT1767.350.05%
BET-XT-TR4015.050.04%
BET-XT-TRN3891.990.04%
BETAeRO964.150.96%
BETPlus3025.710.07%
RTL46113.130.09%

Opinii

Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel