Noi reguli pentru șoferi în întreaga Uniune: permis mobil, toleranță zero la alcool și sancțiuni valabile în toate statele membre
Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European a aprobat miercuri, 14 mai 2025, două acorduri provizorii esențiale privind reformarea legislației UE în materie de permise de conducere. Acordurile vizează introducerea permisului de conducere digital, reguli mai stricte pentru șoferii începători, sancțiuni transfrontaliere și reducerea vârstei minime pentru obținerea permiselor profesionale.
Negocierile dintre Consiliul Uniunii Europene și Parlament au fost coordonate de eurodeputații Jutta Paulus (Verzi, Germania) și Matteo Ricci (S&D, Italia).
Permisul de conducere digital: o nouă eră pentru mobilitate în UE
Potrivit acordului, permisul digital va deveni principalul format utilizat în Uniunea Europeană și va fi disponibil pe smartphone, prin intermediul portofelului digital european. Totuși, la insistența europarlamentarilor, cetățenii vor putea în continuare solicita o versiune fizică a permisului, dacă o preferă.
Această măsură face parte din eforturile mai largi ale UE de a facilita tranziția digitală și de a reduce birocrația în mobilitatea transfrontalieră.
Reguli mai dure pentru șoferii începători și controale de sănătate
Noile reglementări introduc o perioadă de probă obligatorie de cel puțin doi ani pentru șoferii debutanți. Aceștia vor fi sancționați mai sever pentru consumul de alcool sau droguri, nepurtarea centurii de siguranță ori nerespectarea normelor privind transportul copiilor.
De asemenea, statele membre sunt încurajate să aplice o politică de toleranță zero la alcool și droguri, extinsă pentru toți conducătorii auto, nu doar pentru cei începători.
Citește și: RO e-Transport. Transportatorii scapă (temporar) de amenzi! Ce trebuie să știe șoferii
În privința sănătății, toate persoanele care solicită pentru prima dată un permis de conducere vor trebui să treacă un control medical, inclusiv pentru vedere și afecțiuni cardiovasculare. Cu toate acestea, pentru conducătorii auto și motocicliști, țările UE pot opta pentru formulare de autoevaluare sau alte metode alternative la reînnoirea permisului.
Profesioniști la volan: vârsta minimă scade
Pentru a combate criza șoferilor profesioniști în Europa, acordul reduce vârsta minimă pentru obținerea permisului:
pentru camioane, de la 21 la 18 ani;
pentru autobuze, de la 24 la 21 de ani,
cu condiția ca solicitantul să dețină certificat de competență profesională.
Condamnările pentru conducere periculoasă, valabile în toată UE
Cel de-al doilea acord provizoriu prevede că orice suspendare, retragere sau restricționare a permisului de conducere într-un stat membru va fi transmisă statului care a emis permisul. Astfel, penalizările vor fi aplicate la nivelul întregii Uniuni, prevenind „turismul rutier al impunității” – situații în care șoferii își pierd dreptul de a conduce într-o țară, dar continuă să circule nestingheriți în alta.
Pentru a deveni lege, acordurile trebuie adoptate formal de Consiliul UE, după care vor fi supuse votului în plenul Parlamentului European.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.