"În România, ca şi în alte ţări membre ale UE, este organizat şi funcţionează Sistemul Public de Pensii. Pensiile din acest sistem, denumit Pilonul I, au ca sursă de finanţare, contribuţiile obligatorii de asigurări sociale – CASS - plătite de angajaţi din salariile lor (reprezintă 25% din salariu) şi unele alocări de bugetul general al ţării.
În 2004, Guvernul a decis ca o parte procentuală, care creşte în fiecare an (4,75% în 2025 din CASS), să fie folosită pentru înfiinţarea Pilonului II de pensii obligatorii, administrate de firme private, din care urmează a se plăti angajaţilor, viitori pensionari, o pensie suplimentară. Ca urmare, în viitorii ani, angajatul care se pensionează, la împlinirea vârstei de 65 de ani, va primi două pensii: una mai mare, de la Pilonul I, care este administrat de Casa Naţională de Pensii Publice şi o pensie suplimentară de la Pilonul II.
Principala problemă a dezbaterilor care au loc, este dacă banii proveniţi din CASS şi acumulaţi în conturi individuale ale contributorilor pentru a se obţine o pensie suplimentară, pot fi restituiţi pensionarului, în întregime, la data pensionării, pentru a-i folosi după cum doreşte. Considerăm că trebuie să se aibă în vedere faptul că, prin lege este stabilit că banii proveniţi din CASS se utilizează exclusiv pentru pensii", explică Federaţia Naţională a Pensionarilor din România.
"Despre Pilonul II de pensii obligatorii, ale căror fonduri sunt administrate de firme private, FNPR a atras atenţia că Pilonul II de pensii este avantajos pentru Guvern şi pentru firmele private care administrează fondul de pensii.
Pentru angajaţi, viitori pensionari, cât şi pentru pensionarii în plată, Pilonul II de pensii nu este avantajos: diminuează grav Pilonul I de pensii, ceea ce face necesară alocarea bugetului de asigurări sociale de la Bugetul general al ţării, a sumei necesare pentru plata pensiilor curente. De asemenea, sumele angajaţilor acumulate la Pilonul II se diminuează, cu reţinerile pentru cele două comisioane pe care le încasează firmele private. În final, pensia cuvenită angajatului va fi mai mică decât sumele depuse în decursul anilor. Comparativ cu Pilonul I de pensii, Pilonul II este expus unui risc real de faliment al firmelor care administrează fondurile", se arată în comunicatul de presă.
"Existenţa Pilonului Il de pensii este susţinută de Guvern şi de firmele care administrează fondurile private de pensii, aceştia fiind şi beneficiarii reali ai sistemului. Se ştie că Pilonul II de pensii reprezintă o modalitate prin care Guvernul foloseşte partea de bani din CASS plătite de angajaţi din salariile lor, pentru diversele sale cheltuieli. Acest lucru se realizează prin mecanismul prin care firmele private, care administrează Pilonul II, investesc majoritatea fondurilor în Titluri de stat. Deci statul care a hotărât ca o parte din CASS plătită de angajat să fie depusă la Pilonul II, tot statul retrage aceşti bani, plătind o dobândă firmei private care administrează fondul.
În acest mod, în prezent, Guvernul are la dispoziţie aproape 180 de miliarde lei. În ţările europene, pensiile private nu sunt constituite din CASS, ci din salarii. Amintim şi faptul că trei state europene au desfiinţat Pilonul II de pensii, iar sumele acumulate au fost returnate, de unde au fost luate, la Pilonul I de pensii", transmite Federaţia Naţională a Pensionarilor din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.