OPEC intră într-o spirală a morții. Motivele invocate de analiști

DCBusiness Team |
Data publicării:
Petroliști Aramco / Foto: Aramco
Petroliști Aramco / Foto: Aramco

Oficialii saudiți și ai OPEC nu cred, în mod evident, în propria lor afirmație că cererea mondială de petrol va continua să crească rapid timp de încă o generație, ca și cum vehiculele electrice nu ar fi fost inventate și nici nu ar fi existat Acordul de la Paris.

OPEC a trebuit să reducă producția în octombrie anul trecut pentru a susține prețurile. A trebuit să reducă din nou în aprilie. Apoi, saudiții i-au uimit pe comercianți cu o reducere unilaterală de un milion de barili pe zi (b/d) în iunie.

În total, cartelul OPEC-Rusia a fost nevoit să elimine 2 milioane de b/d de producție într-un moment de vârf al ciclului economic, după redeschiderea Chinei după Covidiu și într-un moment în care economia SUA a fost în plină expansiune fiscală, cu o expansiune fiscală aproximativ egală cu bugetul de război mondial al lui Roosevelt.

Această cifră de 2 milioane de barili pe zi se întâmplă să fie mai mult sau mai puțin cantitatea de țiței care este în prezent înlocuită de vânzările de vehicule electrice la nivel mondial, potrivit Bloomberg New Energy Finance.

Cu toate acestea, la cel de-al 24-lea Congres Mondial al Petrolului de la Calgary, desfășurat luna aceasta, atmosfera a fost de sfidare.

Discuțiile despre vârful cererii de petrol "se ofilesc sub ochii noștri", a declarat șeful Aramco, Amin Nasser. Previziunea optimistă spune că consumul va crește de la 102 milioane de barili pe zi la 110 milioane de barili pe zi până în 2030 și va continua să crească până în 2035, înainte de a se stabiliza pe un platou ridicat până la jumătatea secolului.

Acest lucru trece cu vederea detaliul ciudat că vehiculele electrice sunt deja pe cale să atingă 60 % din totalul vânzărilor de mașini pe cea mai mare piață auto din lume în termen de doi ani (nu este o greșeală de tipar).

Cartelul este lovit din două părți. Mașinile pe benzină și diesel devin mai eficiente, înlocuind treptat 1,4 miliarde de modele de epocă care dispar în cimitirul de vechituri. BP spune că numai acest lucru va reduce cu până la o zecime cererea globală de petrol până în 2040.

Cu o anumită întârziere, vehiculele electrice încep acum să aibă un impact material, cu o traiectorie în formă de curbă în S care va deveni probabil parabolică în acest deceniu. 

Vânzările de vehicule electrice din China au atins 38% în această vară, chiar dacă subvențiile au fost în mare parte eliminate. Acest lucru este cu mult înainte de termenul stabilit în cadrul Planului de dezvoltare a industriei vehiculelor cu energie nouă al Beijingului.

Grupul de reflecție Chebai din China susține că, potrivit consensului emergent, vânzările de vehicule electrice vor ajunge la 17 milioane sau la 60 % din totalul chinezilor până în 2025, ajungând la 90 % până în 2030, presupunând că rețeaua poate ține pasul.

Vietnamul este cu câțiva ani în urmă, dar are ambiții similare. Start-up-ul său în domeniul EV, VinFast Auto, a devenit al treilea cel mai valoros producător de automobile din lume după ce s-a lansat pe Nasdaq luna trecută, valorând pentru scurt timp cât industria auto germană înainte ca prețul acțiunilor să revină pe pământ.

Fie că sunt produse de China sau de rivali regionali, vehiculele electrice ieftine de masă vor inunda Asia de sud-est și o mare parte din sudul lumii, indiferent ce face Occidentul.

Premisa centrală a OPEC a fost de mult timp aceea că ascensiunea unei clase de mijloc de un miliard de persoane în Asia emergentă va compensa cu mult declinul consumului de petrol în blocul OCDE. Această noțiune dispare însă.

India nu va salva OPEC. Vânzările de vehicule electrice au depășit deja un milion de unități până acum în acest an, multe dintre acestea fiind fabricate în Krishnagiri, capitala indiană a vehiculelor electrice. 

Ritmul este sigur că va devansa obiectivul oficial pentru 2030, care prevede o penetrare de 30 % pentru autoturismele private și de 70 % pentru flotele comerciale. Ola Electric crede că uriașa piață a vehiculelor cu două roți ar putea fi complet electrică până în 2025.

Agenția Internațională a Energiei (AIE) susține că cererea globală de petrol va atinge un vârf de 105,5 milioane de barili pe zi în 2028 și apoi va stagna timp de câțiva ani înainte de a intra în declin. Această prognoză inofensivă a provocat o anatemă furibundă din partea sediului central al OPEC.

"Este o narațiune extrem de riscantă și nepractică să respingi combustibilii fosili sau să sugerezi că aceștia se află la începutul sfârșitului lor. Ceea ce face ca astfel de previziuni să fie atât de periculoase, este faptul că sunt adesea însoțite de apeluri la încetarea investițiilor în noi proiecte de petrol și gaze", a declarat șeful OPEC, Haitham al-Ghais.

Rocky Mountain Institute susține în cel mai recent raport al său - End of the ICE Age (Sfârșitul erei ICE) - că jumătate din vânzările globale de mașini ar putea fi reprezentate de vehicule electrice până în 2026, ajungând la 86% în acest deceniu.

”Până în 2030, cererea de petrol pentru mașini va scădea cu peste 1 milion de miliarde de barili pe zi în fiecare an și se va vedea sfârșitul pentru un sfert din cererea globală de petrol", se mai spune în raportul Rocky Mountain Institute.

Prințului Abdulaziz bin Salman, ministrul Energiei din Arabia Saudită, justifică reținerea a 2 milioane de barili pe zi din oferta globală prin faptul că sunt necesare prețuri mai mari pentru a încuraja investițiile globale în noi proiecte și, prin urmare, pentru a asigura o economie mondială ordonată. Însă acest lucru nu are deloc legătură cu realitatea.

Saudiții au ridicat prețul Brent la 90 de dolari, ajutându-l pe Vladimir Putin în acest proces. Dar problema cu reducerea ofertei este că aceasta cedează cote de piață rivalilor iar analiștii Saxo Bank spune că este ușor să reduci, dar este foarte dificil să recuperezi cota de piață după ce ai pierdut-o?

Producătorii americani de petrol de șist continuă să încurce previziunile de declin. Ei au venit cu noi tehnologii mai eficiente. Departamentul american al Energiei se așteaptă ca producția de petrol din SUA să atingă un nou record de 13,4 milioane de barili pe zi anul viitor, ceea ce este uimitor dacă ne amintim că producția a fost de 3,8 milioane de barili pe zi la apogeu în 2008.

AIE estimează că producția americană și cea din afara OPEC va crește cu 5 milioane de miliarde de dolari pe zi până în 2028, depășind creșterea cererii globale și lăsând OPEC cu o cotă din ce în ce mai mică. Acest lucru sugerează că saudiții forțează prețul prea mult pentru binele lor.

Contractele futures Brent ar putea crește în această toamnă, dar probabil nu pentru mult timp. China a încetat să mai cumpere pentru rezerva sa strategică. 

Analiștii spun că dacă petrolul depășește 100 de dolari, va fi o grevă a cumpărătorilor. Capacitatea de rezervă este cea mai mare din ultimii ani, iar "spec short" este cea mai mică din ultimii 12 ani, așa că atunci când se va schimba situația ar putea avea loc o mișcare foarte mare (în jos).

Este însă de presupus că va exista un ultim superciclu pentru petrol la începutul sau la mijlocul anilor 2020, cu prețuri care vor atinge 150-200 de dolari, pe măsură ce cererea încăpățânată se va ciocni cu o secetă de zece ani în ceea ce privește investițiile în upstream.

Acest lucru a fost depășit de ritmul uluitor al electrificării globale. Declinul petrolului în transportul auto și cu autobuzul ar putea fi mai aproape decât și-a imaginat aproape oricine. OPEC, așa cum o cunoaștem, ar putea fi pe punctul de a intra într-o spirală a morții.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9748
Diferența -0.0003
Zi precendentă 4.9751
USD
Azi 4.5777
Diferența -0.0102
Zi precendentă 4.5879
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 20-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9748 RON
USD flag1 USD = 4.5777 RON
GBP flag1 GBP = 5.8147 RON
CHF flag1 CHF = 5.0370 RON
AUD flag1 AUD = 3.0641 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3626 RON
HUF flag1 HUF = 0.0129 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4288 RON
SEK flag1 SEK = 0.4282 RON
XAU flag1 XAU = 359.4834 RON
Monede Crypto
1 BTC = 307153.23RON
1 ETH = 14186.98RON
1 LTC = 381.92RON
1 XRP = 2.34RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.06%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17572.62 1.21%
BET-BK 3232.67 1.02%
BET-FI 59190.43 -0.11%
BET-NG 1246.11 0.58%
BET-TR 37163.89 1.24%
BET-TRN 36248.80 1.24%
BET-XT 1491.87 1.07%
BET-XT-TR 3114.74 1.11%
BET-XT-TRN 3043.52 1.11%
BETAeRO 1053.96 0.25%
BETPlus 2593.98 1.16%
RTL 38583.20 1.24%

Opinii

Prof. Mircea Coșea

Mircea Coșea: BNR a ajuns un alergător singur de cursă lungă

Banca Națională a României a transmis luni, 13...

Parc industrial / FOTO: Freepik

Șanse bune pentru România. Parcurile industriale, o miză de 10 miliarde de euro

România are toate șansele să devină un...

Bogdan Chirieac

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel