Mircea Coşea: Carențe calitative ale pieței forței de muncă

Mircea Coşea |
Data actualizării: | Data publicării:
Muncitor
EXCLUSIV
Muncitor

Una dintre carențele pieței forței de muncă, mult discutată în ultima perioadă, este cea de natură cantitativă, adică a imposibilității acoperirii cererii de personal în unele domenii importante de activitate cum ar fi construcțiile, agricultura sau industria metalurgică.

După cum se cunoaște, economia românească este nevoită în momentul de față să importe forță de muncă,cu predilecție din zona asiatică. Există și o carență calitativă de care se vorbește, din păcate, mai puțin.

Este vorba de o ofertă de forță de muncă numită colocvial "meseriași" , de personal calificat pe diferite tipuri de activitate industrială,agricolă sau servicii, fără studii universitare ci doar prin școlarizare de nivel profesional și tehnic, strict specializată.

Una dintre așa zisele reforme ale învățământului de după 1990 a redus substanțial ponderea  ”practicii” în curicula învățământului profesional ca și a unităților de învățământ care găteau  tineretul pentru activități practice.

Este îmbucurător faptul că se remarcă o atenție mai mare din partea mediului de afaceri pentru revigorarea învățământului profesional prin investițiile pe care mari societăți private le fac pentru organizarea în cadrul propriilor unități de producție a unor școli cu caracter profesional pentru pregătirea salariaților pentru meserii necesare proceselor tehnologice specifice firmelor respective:

Este o inițiativă bine reprezentată de firme cu capital străin ( elvețian și german )în județul Brașov. Rezultatul acestor inițiative este învățământul dual.

Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, tripartită, ce are la bază un contract de parteneriat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte-tutore și unitatea de învățământ.

Mă bucur să semnalez un eveniment important care a avut loc la Brașov pe data de 17-18 noiembrie a.c ,organizat de către Primăria Brașov în colaborare cu Ambasada Elveției. Este vorba despre Conferința ” EDU-DUAL. Relevanța practicii în formarea profesională”.Evenimentul a beneficiat de un salut al Primului ministru prezentat de către prof dr Ray Iunius, consilier onorific al guvernului României, profesor la Universitatea din Laussane.

Conferința a relevat atât interesul guvernului de a sprijini și extinde funcționarea învățământului dual dar nivelul insuficient pe funcționarea acestuia în acest moment deși există posibilitatea finanțării prin programe PNRR și a unui fond de consultanță finanțat de către guvernul elvețian.

 

La această dată situația statistică a învățământului dual se prezintă astfel

 

În anul de studii 2022-2023, învățământul profesional tehnic (ÎPT) se realizează în 90 de unități, dintre care 13 centre de excelență (inclusiv o instituție privată), 36 de colegii (inclusiv 6 instituții private) și 41 de școli profesionale. La începutul anului de studii 2022-2023, numărul de elevi în învățământul profesional tehnic a constituit 46,0 mii de persoane (cu 67 de elevi mai puțini comparativ cu anul de studii precedent), inclusiv 12,8 mii de elevi ‒ în centre de excelență, 20,0 de mii ‒ în colegii și 13,2 mii ‒ în școli profesionale. Activitatea educațională și de instruire din învățământul profesional tehnic este asigurată de 3,8 mii de cadre didactice.

 

Unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist auto – mecanic auto (6,0%), electrogazosudor-montator – tăietor cu gaze (5,0%), bucătar – chelner (3,2%), electromontor utilaj electric – lăcătuş-electrician utilaj electric (3,9%), operator pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator introducere, validare si prelucrare date (3,4%). În anul 2022, numărul de absolvenți a constituit 5,5 mii de persoane, în scădere cu 3,5% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele domenii de educație: inginerie și activități inginerești (40,3%), fabricare și prelucrare (17,6%), arhitectură și construcții (16,8%), servicii personale (14,9%)

Este important de semnalat că noua lege cu care a început anul școlar 2023-2024 nu aduce elemente de îmbunătățire în domeniul învățământului dual.

Astfel nu s-au adus multe schimbări în reforma curriculumului , unde modificarea metodologiei din „curriculum la decizia școlii” în „curriculumul la decizia elevului din oferta școlii” nu conduce la un nivel mai mare de opționalitate și descentralizare.

În ceea ce privește învățământul vocațional, termenul de 8 ani oferit pentru a realiza o tranziție către un sistem 100% în regim dual este mult prea lung față de solicitarea mediului de afaceri. De asemenea, accesul specialiștilor din mediul privat este îngreunată, iar profesorii de instruire practică sunt incluși într-o categorie mai largă de personal didactic, ceea ce nu flexibilizează regimul de colaborare cu specialiștii din mediul privat care ar putea deveni resurse pentru sistemul public și pentru care s-ar putea propune o formare psiho pedagogică în primul an de integrare în sistemul de educație.

Legea prevede învățământ exclusiv dual din 2026 pentru domeniul agricol și, din 2031, generalizat la nivelul liceelor tehnologice, consorțiile având un rol esențial în acest proces.

Rezultă că pentru o reală dezvoltare a sistemului dual, trebuie să se elimine decalajul tehnologic dintre școli și mediul privat; liceele trebuie să aibă o capacitate mai bună de a dezvolta profiluri și specializări noi.

Astfel, este necesară o abordare pragmatică în construirea structurii curriculumului când vor fi alocate procentele de practică versus teorie, precum și în ruta profesională pe care profesorii de specialitate și tutorii o pot avea.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.6361
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.6361
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 02-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.6361 RON
GBP flag1 GBP = 5.8194 RON
CHF flag1 CHF = 5.0891 RON
AUD flag1 AUD = 3.0287 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3885 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4212 RON
SEK flag1 SEK = 0.4230 RON
XAU flag1 XAU = 345.2064 RON
Monede Crypto
1 BTC = 267604.92RON
1 ETH = 13669.73RON
1 LTC = 370.15RON
1 XRP = 2.40RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17060.94 -0.35%
BET-BK 3137.70 -0.03%
BET-FI 60331.28 0.10%
BET-NG 1223.09 -0.09%
BET-TR 35399.37 -0.35%
BET-TRN 34583.46 -0.35%
BET-XT 1453.84 -0.25%
BET-XT-TR 2982.66 -0.25%
BET-XT-TRN 2918.79 -0.25%
BETAeRO 1051.13 -0.84%
BETPlus 2519.24 -0.35%
RTL 37445.35 -0.36%

Comunicate de presa

Se iau la puricat documente / FOTO: Freepik

Cum se face schimbarea sediului social al unei firme în România

Sediul social al unei societăți reprezintă un...

Foto: Pexels.com

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel