e-MOVE RO: sprijin de până la 25 milioane euro per beneficiar pentru infrastructură verde

Oana Pavelescu |
Data publicării:

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a aprobat, prin ordin publicat în Monitorul Oficial, o schemă de ajutor de stat în valoare de 250 milioane de euro, destinată dezvoltării infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero, în sprijinul întreprinderilor și comunităților.

Programul, denumit e-MOVE RO, urmărește accelerarea tranziției României către transportul electric și reducerea dependenței de combustibilii fosili, prin sprijinirea investițiilor în stații de reîncărcare și în producția de energie regenerabilă pentru alimentarea acestora.

O schemă pentru tranziția verde în transporturi

Noua schemă de ajutor de stat este finanțată prin Fondul pentru modernizare și are la bază reglementările europene privind sprijinirea investițiilor verzi. Ea se va derula printr-o procedură de ofertare concurențială, în cadrul căreia companiile interesate vor putea depune proiecte pentru construirea sau extinderea rețelelor de stații de încărcare, inclusiv integrarea de soluții de producere și stocare a energiei regenerabile.

Ministerul Transporturilor precizează că schema contribuie la îndeplinirea obiectivelor asumate de România prin Planul Național Integrat Energie și Schimbări Climatice 2021–2030 și este aliniată la țintele europene stabilite prin pachetul „Fit for 55” și prin Legea europeană a climei, care impune neutralitatea climatică până în 2050.

Beneficiari: de la IMM-uri la mari companii

Ajutorul de stat este destinat microîntreprinderilor, IMM-urilor, dar și companiilor mari sau regiilor autonome, cu condiția ca acestea să fie legal constituite și înregistrate la Registrul Comerțului din România înainte de data primei plăți din finanțare.

Totuși, întreprinderile nou-înființate nu sunt eligibile. Fiecare beneficiar poate depune mai multe proiecte, însă numai câte unul pentru fiecare locație. În total, schema va sprijini maximum 50 de beneficiari.

Ajutorul maxim acordat unei companii este de 25 milioane de euro, dar nu poate depăși 40% din bugetul total al schemei. Intensitatea sprijinului poate ajunge până la 100% din cheltuielile eligibile, însă doar prin respectarea criteriilor de selecție stabilite în procedura de ofertare.

Condiții pentru proiecte și infrastructură

Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să fie implementate pe teritoriul României, să vizeze instalarea de stații de încărcare accesibile publicului sau pentru flotele proprii ale companiilor și să includă, acolo unde este cazul, producția locală de energie regenerabilă.

Stațiile de încărcare deschise publicului trebuie să respecte un standard minim:

  • cel puțin 2 puncte de încărcare de 22 kW (AC),

  • 2 puncte de 150 kW (DC) și

  • cel puțin un punct de 350 kW (DC HPC) pentru vehicule grele, acolo unde analiza de oportunitate o justifică.

Accesul va fi permanent, 24/7, nediscriminatoriu, iar plata va trebui să fie posibilă prin instrumente electronice larg utilizate în Uniunea Europeană.

Citește și: Programul Rabla, modificat. Câţi bani veţi primi

Buget și calendar de implementare

Bugetul total alocat este de 250 milioane de euro, împărțit astfel:

  • 101 milioane de euro pentru infrastructura clasică de încărcare,

  • 149 milioane de euro pentru infrastructura care integrează și producție locală de energie regenerabilă și sisteme de stocare.

Schema se va desfășura până la 31 decembrie 2028, iar plățile pot fi efectuate până la 31 decembrie 2030. Ministerul Transporturilor va organiza mai multe sesiuni de ofertare până la epuizarea fondurilor.

Țintele schemei: reducerea emisiilor și combaterea „anxietății de autonomie”

Implementarea programului este gândită să aducă beneficii multiple:

  • reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi,

  • atingerea obiectivelor de 29% pondere a energiei regenerabile și 14,5% reducere a emisiilor până în 2030,

  • stimularea investițiilor în energie verde,

  • creșterea accesibilității infrastructurii de încărcare și combaterea temerii șoferilor privind autonomia vehiculelor electrice.

Totodată, schema sprijină și dezvoltarea economică sustenabilă, prin crearea unei piețe concurențiale pentru servicii de mobilitate electrică și prin atragerea de investiții private complementare.

Reguli stricte pentru beneficiari și proiecte

Beneficiarii trebuie să respecte o serie de obligații, precum:

  • asigurarea accesului publicului la stațiile de încărcare timp de minimum 5 ani după implementare,

  • interdicția de a înstrăina echipamentele finanțate,

  • respectarea principiilor egalității de șanse și a politicilor de dezvoltare durabilă.

În cazul în care condițiile nu sunt respectate, Ministerul Transporturilor are dreptul să recupereze ajutorul acordat, inclusiv dobânzile aferente.

România accelerează tranziția spre electromobilitate

Prin schema e-MOVE RO, România încearcă să recupereze decalajul față de alte state europene în privința rețelelor de încărcare. În prezent, numărul de stații disponibile la nivel național este încă redus raportat la creșterea vânzărilor de vehicule electrice.

Programul vine ca răspuns la obligațiile europene, dar și ca răspuns la presiunile pieței, unde tot mai mulți producători auto anunță tranziția accelerată către modele electrice.

Dacă va fi implementată conform planului, schema ar putea contribui decisiv la transformarea transportului rutier din România, pregătind terenul pentru o infrastructură modernă, verde și competitivă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0539
Diferența -0.0006
Zi precendentă 5.0545
USD
Azi 4.3207
Diferența -0.0366
Zi precendentă 4.3573
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0539 RON
USD flag1 USD = 4.3207 RON
GBP flag1 GBP = 5.8325 RON
CHF flag1 CHF = 5.3868 RON
AUD flag1 AUD = 2.8038 RON
DKK flag1 DKK = 0.6771 RON
CAD flag1 CAD = 3.1246 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0293 RON
NOK flag1 NOK = 0.4273 RON
SEK flag1 SEK = 0.4535 RON
XAU flag1 XAU = 467.7917 RON
Monede Crypto
1 BTC = 480476.06RON
1 ETH = 19872.15RON
1 LTC = 481.67RON
1 XRP = 12.71RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20745.560.27%
BET-BK3982.150.30%
BET-EF1124.440.33%
BET-FI70369.060.94%
BET-NG1513.170.47%
BET-TR48138.710.27%
BET-TRN46544.020.27%
BET-XT1773.130.31%
BET-XT-TR4028.440.30%
BET-XT-TRN3904.950.30%
BETAeRO952.210.60%
BETPlus3040.750.27%
RTL46347.750.29%

Opinii

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...

Adrian Negrescu

Adrian Negrescu, despre recesiune: Este o boală prin care trebuie să trecem

Datele publicate de INS arată  o creștere de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel