Camera Deputaților a aprobat o modificare a Codului fiscal, după ce Consiliul Economic și Social, Guvernul și Senatul au respins o inițiativă prin care toate companiile de petrol, gaze și carburanți din România (producătorii, furnizorii, retailerii) vor plăti anul viitor un impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri, nu doar cele cu un rulaj de peste 50 de milioane de euro, cum era până acum.
Motivațiile acestor măsuri: „Jucătorii cu afaceri de peste 50 de milioane de euro (care erau obligați să achite până în prezent această taxă) își împart businessul în mai multe firme mai mici pentru a evita plata acestei taxe, ceea ce este legal, însă aduce prejudicii bugetului de stat”. Totodată, se invocă în mod fals faptul că aceste măsuri sunt luate „pentru eliminarea riscurilor de dezechilibre la nivel național ale sectorului de petrol și gaze naturale, ce ar putea aduce atingere inclusiv măsurilor de siguranță energetică la nivelul României”.
Populismul acestei modificări legislative se regăsește în motivațiile expuse, dar mai ales în demonstrarea „falselor interese față de consumatori”.
Sigur, nenumăratele măsuri electorale, extrem de costisitoare, trebuie acoperite cu bani care să fie strânși la bugetul de stat.
Însă aceste măsuri vor lovi tocmai în consumatori. Este adevărat, consumatorii vor simți efectul acestor modificări legislative la mult timp după ce votanții acestei legi, fluturând beneficiile ei, vor fi realeși în viitorul Parlament al României.
Cea mai mare parte a companiilor de petrol, gaze și carburanți – furnizori, retaileri, distribuitori, transportatori – au cifră de afaceri foarte mare și marjă de profit foarte mică. De fapt, supraimpozitul introdus de modificările din Camera Deputaților este mai mare decât profitul pe care unii dintre aceștia îl obțin. În această situație, unii furnizori/retaileri se văd nevoiți să achite la stat un impozit (suma tuturor tipurilor de impozite) mai mare decât câștigul lor, ceea ce ar putea conduce la faliment. Alternativa este majorarea prețului la combustibili și gaze naturale. Iar cel mai probabil, inițiativa populistă a deputaților va avea ca efect prețuri mai mari la gaze, benzină și motorină.
Marja de adaos medie în anul 2024 a traderilor de gaze este estimată între 0,6% și 1,3%. Având în vedere că această lege urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2025, când, conform estimărilor, prețul gazelor pe piața angro se așteaptă să fie la un nivel de 40 euro/MWh, rezultatele aplicării acestei legi ar determina următoarea situație: după achitarea impozitelor pe profit, a impozitelor pe cifra de afaceri și a impozitelor pe dividende, profitul net ar varia între 0% și 0,5%. În condițiile în care dobânda la depozite este de 5-8%, niciun trader nu ar accepta să mai lucreze în aceste condiții fără o creștere a prețului. Efectul acestei măsuri va fi realizarea doar a tranzacțiilor pe termen scurt, cu impact asupra lichidității pieței, ceea ce va duce la o concurență și mai redusă și la prețuri mai mari în piață.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.