Dr. Radu Pavel, Avocat Coordonator al Societății Românești de Avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații, subliniază că intensificarea controalelor ANAF din ultima perioadă evidențiază importanța unei apărări juridice proactive a contribuabililor, atât în faza de inspecție fiscală, cât și ulterior emiterii actelor administrative fiscale.
Potrivit acestuia, cadrul normativ actual, reprezentat de Codul de procedură fiscală și Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, oferă instrumente eficiente de protecție, precum asistența juridică în timpul controlului, contestația actului administrativ și mecanismele de suspendare a executării silite sau a actului administrativ. Utilizarea corectă și în timp util a acestor remedii poate preveni producerea unor prejudicii financiare semnificative și poate asigura menținerea echilibrului dintre prerogativele organului fiscal și drepturile contribuabilului, însă valorificarea lor efectivă presupune o analiză riguroasă a actelor emise și o strategie juridică adaptată fiecărui caz în parte.

Controalele ANAF reprezintă o realitate frecventă în mediul de afaceri românesc, iar actele administrative fiscale emise în urma acestora, precum o decizie de impunere, pot avea un impact semnificativ asupra activității companiilor sau asupra situației financiare a persoanelor fizice, mai ales în contextul intensificării controalelor atât pentru persoanele juridice, cât și pentru cele fizice. Contribuabilul are drepturi recunoscute prin Codul de procedură fiscală și Legea contenciosului administrativ, inclusiv dreptul la contestația actului administrativ și la demararea unei acțiuni în contencios administrativ pentru anularea actului administrativ, care oferă cadrul legal necesar pentru a se apăra împotriva acelor acte considerate nelegale, având ca scop final o anularea sau revocarea actului administrativ. Prezentul articol analizează măsurile de protecție juridică disponibile contribuabililor în fața inspecțiilor și actelor fiscale, concentrându-se pe asistența juridică pre-litigioasă, procedura de contestație a actelor emise de ANAF, precum și mecanismele privind suspendarea executării silite.
Asistență juridică în controlul fiscal – Reprezentare la corespondență și audieri înainte de emiterea titlului de creanță
Faza de control fiscal, etapă prealabilă emiterii unui act administrativ fiscal, cum ar fi decizia de impunere, este reglementată de legislația fiscală și urmărește asigurarea unui cadru transparent, în care contribuabilul beneficiază de protecție, informare și posibilitatea de a participa efectiv la clarificarea situației de fapt. Conform art. 18 din Codul de procedură fiscală, contribuabilul sau plătitorul are dreptul de a fi reprezentat de un împuternicit în relațiile cu organul fiscal, forma și limitele reprezentării fiind stabilite prin lege sau prin actul de împuternicire, după caz. În această etapă, contribuabilul poate prezenta documente și explicații, iar toate informațiile furnizate pot influența conținutul unui eventual act administrativ.
Complementar acestui drept, art. 143 din același cod recunoaște persoanei verificate dreptul de a colabora cu organul fiscal, permițând prezentarea de înscrisuri și informații necesare clarificării situației de fapt. Aceste garanții procedurale contribuie la prevenirea emiterii unor acte nelegale, care ar necesita ulterior o contestație a actului administrativ în fața autorității administrative emitente sau o acțiune în contencios administrativ, precum o acțiune în anulare ori revocare a actului administrativ. În materia fiscală, contribuabilul poate solicita suspendarea executării silite și chiar suspendare act ului administrativ, în special în contextul recentelor controale ANAF.
Cum se formulează contestația împotriva actului administrativ fiscal – Primul pas după finalizarea controlului
După finalizarea controlului fiscal și emiterea unei decizii de impunere sau a oricărui alt act administrativ, contribuabilul beneficiază de calea de atac administrativă reglementată de TITLUL VIII privind soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale din Codul de procedură fiscală. Dreptul la contestarea unei decizii de impunere emisă de ANAF sau la contestarea unui alt act administrativ este reglementat de articolele 268 - 281, iar termenul de depunere al contestației este de 45 de zile de la comunicarea actului, sub sancțiunea decăderii, conform Art. 270 alin. (2).
Dacă contestația nu este depusă direct la organul fiscal emitent, aceasta trebuie înaintată acestuia în termen de cel mult 5 zile de la primire. Organul fiscal emitent întocmește dosarul contestației și referatul cu propuneri de soluționare și le transmite organului de soluționare competent, tot în termen de 5 zile. În situația în care actul administrativ nu conține elementele obligatorii prevăzute de lege, contestația poate fi depusă în termen de 3 luni de la data comunicării actului.
Contestația trebuie formulată în scris, cu indicarea clară a motivelor de fapt și de drept pentru care se solicită anularea sau revocarea actului administrativ, și să fie însoțită de probele necesare. Motivele de nelegalitate pot include vicii de procedură sau erori de fond, cum ar fi aplicarea greșită a legislației fiscale, sau situații precum stabilirea greșită a obligațiilor de plată, inclusiv calculul incorect al acestora ce poate genera obligații suplimentare nejustificate sau sancțiuni fiscale nelegale.
Suspendarea executării titlului de creanță – Protecția contribuabilului până la soluționarea acțiunii în anulare
Suspendarea executării actului administrativ fiscal reprezintă un mecanism esențial de protecție a contribuabilului, întrucât, în lipsa acesteia, executarea fiscală a unei decizii de impunere pornește imediat după emitere. Introducerea contestației deciziei de impunere pe calea administrativă de atac nu suspendă automat executarea actului administrativ fiscal. Totuși, contestatorul are dreptul de a solicita suspendarea executării actului fiscal în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, pentru prevenirea unei pagube iminente și în cazuri bine justificate. Cererea de suspendare trebuie depusă în termen de maximum 30 de zile de la luarea la cunoștință a actului și poate fi formulată odată cu acțiunea în anulare sau prin cerere separată. Instanța poate admite cererea de suspendare dacă se constituie o cauțiune, iar măsura suspendării este executorie de drept.
Pe durata suspendării, toate efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate, iar obligațiile fiscale principale și accesorii aferente nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală. Această măsură se aplică inclusiv obligațiilor accesorii prevăzute în alte acte fiscale, chiar dacă acestea nu sunt suspendate direct. Suspendarea încetează de drept dacă acțiunea în anulare nu este introdusă în termen de 60 de zile de la data cererii de suspendare, iar pe perioada suspendării nu se datorează penalități de întârziere sau de nedeclarare, cu excepția creanțelor administrate de organul fiscal local, pentru care se aplică majorări reduse conform legii.
Mecanismele juridice pentru blocarea actelor ANAF - Acțiunea în anulare și suspendarea până la hotărârea definitivă
Anularea actului administrativ constată nelegalitatea acestuia și îl face nul retroactiv, în timp ce revocarea actului administrativ îl încetează doar pentru viitor, la inițiativa autorității emitente. După epuizarea căii administrative de contestație, contribuabilul poate introduce acțiune în anulare conform art. 8 Legea 554/2004, vizând atât decizia de soluționare a contestației, cât și decizia de impunere. Motivele invocate nu se limitează la cele prezentate anterior în contestația administrativă, ceea ce permite extinderea argumentației privind vicii de procedură, erori de fond sau calcul incorect al obligațiilor de plată. Odată introdusă acțiunea în anulare, instanța poate dispune măsuri provizorii.
Conform art. 14 din Legea 554/2004, se poate solicita suspendarea până la fond, care blochează executarea silită până la pronunțarea instanței de fond, cererea fiind depusă în termen de maximum 30 de zile, iar suspendarea încetează de drept dacă acțiunea în anulare nu este introdusă în termen de 60 de zile. De asemenea, se poate solicita și suspendarea până la pronunțarea hotărârii definitive conform art. 15 din Legea 554/2004, menținând blocată executarea pe toată durata căilor de atac până la soluționarea definitivă a litigiului.
Pe perioada suspendării, efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate, obligațiile fiscale principale și accesorii nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală, iar penalitățile de întârziere sau de nedeclarare nu se aplică, cu excepția creanțelor locale. Dacă organul fiscal a demarat deja procedurile de recuperare a creanțelor, contribuabilul poate formula o contestație la executare în termen de 15 zile, bazată pe o contestație la titlu, pentru a proteja aplicarea imediată a deciziei de impunere și pentru a asigura apărarea intereselor sale pe întreaga durată a procesului.
„Măsurile privind acțiunea în anulare și suspendarea executării silite prevăzute de legislația contenciosului administrativ trebuie tratate cu atenție pentru a evita pierderea termenelor și a drepturilor contribuabililor.”, Dr. Radu Pavel a declarat Avocatul Coordonator al Societății Românești de avocatură Pavel Mărgărit și Asociații.
În concluzie, protecția contribuabilului în fața actelor fiscale nelegale presupune un parcurs procedural bine definit, care începe cu contestația deciziei de impunere și continuă, dacă este cazul, cu intentarea unei acțiuni în fața instanței de contencios administrativ. În acest proces, măsurile de suspendare, fie suspendarea actului administrativ, fie suspendarea executării silite, reprezintă instrumente esențiale pentru blocarea efectelor imediate ale deciziei de impunere și pentru prevenirea prejudiciilor financiare.
****
Societatea Românească de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este una dintre societățile de avocatură de top din România, care furnizează servicii juridice de cea mai înaltă calitate. Printre clienții societății de avocatură se află companii multinaționale și autohtone de anvergură. În 2025, poveștile de succes ale societății de avocatură i-au adus recunoașterea internațională din partea celor mai prestigioase ghiduri și publicații internaționale de profil. Astfel, societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații s-a situat în acest an pe locul 3 în România în clasamentul firmelor de avocatură de business cu cea mai relevantă expertiză, realizat de publicația Legal 500. Societatea de avocatură este recunoscută la nivel internațional și de ghidul IFLR 1000 Financial and Corporate 2025. De asemenea, Pavel, Mărgărit și Asociații este singură societatea de avocatură din România recomandată de directorul internațional Global Law Experts din Londra în aria de practică Dispute Resolution. Toate informațiile relevante privind societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații, se regăsesc pe portalul www.avocatpavel.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.


1 BTC = 377177.22RON
1 ETH = 12717.47RON
1 LTC = 340.98RON
1 XRP = 8.31RON 





