CCR, decizie importantă privind pensiile militare. Ce se întâmplă cu recalcularea

Georgel Simioncă |
Data publicării:
Caschetă de militar
Caschetă de militar

Legea privind actualizarea pensiilor militare a fost declarată parțial neconstituțională de către CCR care sancționează discriminarea între beneficiari.

Pensiile aflate în plată vor putea fi actualizate, dar nu pentru toți

Curtea Constituțională a României a admis parțial, în decizia nr. 126 din 11 martie 2025, obiecția de neconstituționalitate formulată de Avocatul Poporului împotriva legii pentru completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Judecătorii au declarat neconstituțională prevederea care excludea de la actualizarea pensiilor militare persoanele care dețin funcții în Guvern sau în Parlament.

Excluderea demnitarilor, considerată discriminatorie

Textul atacat prevedea că pensionarii militari care exercită funcții de membru al Guvernului, secretar de stat sau parlamentar nu vor beneficia de actualizarea pensiei pe perioada mandatului. CCR a considerat că această limitare instituie o discriminare între persoane aflate în aceeași situație juridică — pensionari militari — fără o justificare obiectivă și rezonabilă. În motivare, Curtea subliniază că actualizarea pensiei este o operațiune tehnică, fără legătură cu funcția exercitată ulterior de beneficiarul pensiei.

„Actualizarea unei pensii nu are nicio conexiune rațională și logică cu funcția, profesia sau ocupația pe care persoana respectivă o exercită ulterior ieșirii la pensie”, se arată în decizie.

Două regimuri paralele de actualizare, o altă formă de discriminare

În plus, Curtea a constatat o problemă suplimentară: în timp ce pensionarii militari deja ieșiți la pensie vor beneficia de actualizarea pensiei în funcție de creșterile soldelor celor aflați în activitate, cei care se vor pensiona în viitor vor avea parte doar de o indexare cu rata inflației. Această diferență creează o inechitate între categorii de beneficiari ai aceluiași sistem de pensii, fiind considerată o încălcare a principiului egalității în drepturi.

Nu a fost încălcată obligația de stabilire a sursei de finanțare

Avocatul Poporului a susținut că legea ar încălca și articolul 138 alin. (5) din Constituție, care interzice aprobarea cheltuielilor bugetare fără stabilirea sursei de finanțare. CCR a respins această critică, arătând că Parlamentul a solicitat în mod corespunzător fișa financiară de la Guvern, iar termenul de 45 de zile pentru transmiterea acesteia s-a scurs înainte de adoptarea finală a legii de către Senat, camera decizională.

Guvernul a estimat un impact bugetar de 370 de milioane de lei pe lună

În punctul său de vedere, Guvernul a estimat că aplicarea legii ar genera un impact bugetar lunar de 370 de milioane de lei, rezultat din majorarea soldei de grad (130 milioane lei) și a soldei de funcție (240 milioane lei). Curtea reține însă că legea se aplică doar pensiilor militare deja aflate în plată și nu celor viitoare, ceea ce poate reduce acest impact față de estimările inițiale.

Aplicare imposibilă în termenul de 30 de zile? Nu și pentru Curte

Un alt argument respins de CCR a fost cel privind imposibilitatea tehnică de aplicare a legii în termenul de 30 de zile prevăzut pentru recalcularea tuturor pensiilor. Judecătorii au considerat că urgența corectării inechităților din sistemul pensiilor militare justifică adoptarea unui termen scurt și că această măsură nu afectează securitatea juridică.

Concluzie: legea merge mai departe, dar fără discriminare

În urma deciziei Curții, legea pentru completarea Legii 223/2015 este parțial constituțională, cu excepția articolului care excludea de la actualizare pensionarii militari deveniți demnitari. Parlamentul va trebui să reexamineze legea și să elimine prevederile neconstituționale pentru ca aceasta să poată fi promulgată.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0722
Diferența -0.0076
Zi precendentă 5.0798
USD
Azi 4.3658
Diferența 0.0183
Zi precendentă 4.3475
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0722 RON
USD flag1 USD = 4.3658 RON
GBP flag1 GBP = 5.8473 RON
CHF flag1 CHF = 5.4475 RON
AUD flag1 AUD = 2.8462 RON
DKK flag1 DKK = 0.6797 RON
CAD flag1 CAD = 3.1820 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4246 RON
SEK flag1 SEK = 0.4480 RON
XAU flag1 XAU = 468.9817 RON
Monede Crypto
1 BTC = 518381.78RON
1 ETH = 14705.98RON
1 LTC = 426.19RON
1 XRP = 13.26RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET19397.171.08%
BET-BK3670.481.19%
BET-EF1051.180.99%
BET-FI62172.97-0.31%
BET-NG1392.631.17%
BET-TR44991.511.08%
BET-TRN43502.851.08%
BET-XT1649.571.05%
BET-XT-TR3746.291.06%
BET-XT-TRN3631.601.06%
BETAeRO899.491.42%
BETPlus2849.151.09%
RTL43025.951.08%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel