Piaţa auto din România: Maşinile second-hand - cea mai mare scădere, în timp ce autoturismele electrice stabilesc un nou record

DCBusiness Team |
Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

La finalul anului 2023, Autovit.ro a efectuat o analiză detaliată asupra celor trei segmente majore ale pieței auto din România: autoturisme noi, autoturisme second-hand importate și autoturisme second-hand tranzacționate pe piața locală (reînmatriculări).

Din punct de vedere economic, 2023 a fost caracterizat de inflație, reducerea puterii de cumpărare a populației, volatilitatea prețurilor carburanților și modificări financiar-fiscale. Piața auto din România a înregistrat o contractare a ofertei, afectând atât autoturismele noi, din cauza limitărilor de disponibilitate pentru achiziționarea imediată, cât și autoturismele rulate, unde ofertele dealerilor locali au fost influențate de inflație sau ajustate în funcție de stocurile disponibile în parcurile auto internaționale. Anul 2023 s-a încheiat cu peste 1,1 milioane de tranzacții pe piața auto, înregistrând creșteri notabile pe segmentul autoturismelor noi - peste 142.000 de unități - și autoturismelor second-hand tranzacționate intern, care au depășit pragul de 660.000 de unități. Autoturismele rulate importate au înregistrat în finalul anului 2023 aproximativ 304.000 de unități înmatriculate, înregistrând o scădere constantă în ultimii 5 ani.

 

Evoluția prețurilor și topul mașinilor după valoare pe Autovit.ro

 

În 2023, prețul mediu al mașinilor postate pe Autovit.ro a fost de 18.900 de euro, în creștere cu doar 5%, față de anul trecut. Această creștere reflectă o tendință de apreciere a prețurilor pe piața auto, sub rata inflației, totuși evidențiind interesul sporit al utilizatorilor, dar și o stabilitate notabilă în segmentul vehiculelor rulate. Valoarea totală a anunțurilor plasate pe cea mai mare platformă auto online a crescut cu 7% în 2023, depășind 4,3 miliarde de euro, indicând o dinamică pozitivă în sectorul auto.

Cele mai căutate mașini de pe Autovit.ro au fost cele cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro, acestea înregistrând peste 80.000 de anunțuri în platformă și peste 60 de milioane de vizionări. Pe al doilea loc în topul mașinilor după categoriile de preț au fost mașinile cu valori cuprinse între 5.000 și 10.000 de euro, cu peste 57.000 de anunțuri și 33 de milioane de vizionări.

Cele mai multe mașini vândute au fost din segmentul 10.000 - 25.000 euro (36% din total mașini vândute pe Autovit.ro), urmat de segmentul 5.000 - 10.000 euro (26% din total).

 

Piața mașinilor noi

 

Conform datelor DRPCIV, este unul dintre segmentele auto care încheie anul pe plus, volumul de mașini noi înmatriculate depășind 140.000 de unități (142.488), reprezentând o creștere de 10% față de 2022. Piața mașinilor noi este în creștere ușoară în ultimii 4 ani, dar încă nu a depășit numărul de înmatriculări din 2019, când s-au pus în circulație 161.562 de autoturisme noi.

Acest segment auto a început să recupereze încă de la începutul anului 2023, când înmatriculările de autoturisme noi au atins 24.715 unități în primele două luni ale anului, în creștere cu 38% față de perioada similară din 2022, când s-au înregistrat 17.953 unități. Valul de înmatriculări a fost susținut pe tot parcursul anului 2023, lunile septembrie și decembrie fiind singurele perioade în care s-au înmatriculat mai puține mașini noi decât în aceleași  luni din 2022.

Cea mai slabă lună a fost decembrie, cu 9.250 de mașini noi înmatriculate. Cele mai bune luni au fost mai, iunie și iulie, cu peste 13.000 de mașini înmatriculate în fiecare lună.

Comparativ cu perioada dinaintea pandemiei, piața auto a mașinilor noi a mai recuperat din deficit, dar diferențele sunt evidente și prin comparația celor mai bune luni din anii respectivi. De exemplu, în lunile iulie - august 2023 (13.630, respectiv 12.891 unități) s-a înregistrat aproximativ jumătate din numărul de înmatriculări de mașini noi din iulie-august 2019 (23.206, respectiv 23.177 unități).

Dacia rămâne cea mai vândută marcă din România și în 2023, urmată de Renault, Toyota, Volkswagen, Skoda și  Ford.

Mașinile electrice au avut încă un an record, mai ales datorită programului Rabla Plus. Comparativ cu anul 2022, vânzările de mașini electrice noi au crescut cu aproape 30%, depășind pentru prima dată pragul de 15.000 de unități, ceea ce reprezintă o cotă de piață de aproximativ 11% din mașinile noi, față de anul anterior, când reprezentau 8%. Cele mai căutate mărci și modele de vehicule complet electrice au fost, în 2023, Dacia Spring, Tesla Y, Renault Megane și Volkswagen E-up.

În 2023, vehiculele hibride și electrice înmatriculate în România au depășit 70.000 de unități.

Conform DRPCIV, în 2023, numărul total al vehiculelor cu zero emisii de CO2 înmatriculate în România (noi și second-hand) a cunoscut o creștere de aproximativ 60% față de anul 2022, la finalul lunii decembrie 2023 fiind înmatriculate în România aproximativ 42.000 de vehicule electrice.

 

Piața mașinilor second-hand din import

 

Este segmentul cu cea mai mare scădere de pe piața auto. În 2023, s-au înmatriculat în România 304.171 de autoturisme aduse din străinătate, cu 6% mai puțin decât în 2022, când, în aceeași perioadă, erau înregistrate 325.062 de mașini. Dar cu 32% mai puține decât în 2019, când, înaintea pandemiei, s-au înmatriculat în România 444.601 unități.

Piața mașinilor second-hand din import încheie anul 2023 cu cel mai mic număr de înmatriculări din ultimii 6 ani. Motivele principale ale acestei scăderi au fost lipsa unor stocuri suficiente în parcurile auto internaționale și prețurile ridicate.

În 2023, cele mai bune luni de achiziție au fost martie (28.040 unități) și octombrie (29.112 unități), iar cea mai slabă lună a fost decembrie (17.830 unități). În 2019, media lunară a mașinilor second-hand aduse din afară depășea 37.000 de unități înmatriculate în România.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9763
Diferența -0.0002
Zi precendentă 4.9765
USD
Azi 4.6109
Diferența -0.0047
Zi precendentă 4.6156
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 15-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9765 RON
USD flag1 USD = 4.5960 RON
GBP flag1 GBP = 5.8018 RON
CHF flag1 CHF = 5.0773 RON
AUD flag1 AUD = 3.0537 RON
DKK flag1 DKK = 0.6670 RON
CAD flag1 CAD = 3.3722 RON
HUF flag1 HUF = 0.0129 RON
JPY flag1 JPY = 0.0295 RON
NOK flag1 NOK = 0.4275 RON
SEK flag1 SEK = 0.4262 RON
XAU flag1 XAU = 350.0728 RON
Monede Crypto
1 BTC = 288617.08RON
1 ETH = 13389.43RON
1 LTC = 363.13RON
1 XRP = 2.31RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17342.96 0.30%
BET-BK 3176.39 0.14%
BET-FI 59640.27 -1.04%
BET-NG 1222.54 -0.08%
BET-TR 36382.81 0.30%
BET-TRN 35511.34 0.30%
BET-XT 1470.98 0.15%
BET-XT-TR 3045.97 0.14%
BET-XT-TRN 2978.41 0.14%
BETAeRO 1031.62 -0.33%
BETPlus 2558.72 0.30%
RTL 38065.11 0.31%

Opinii

Prof. Mircea Coșea

Mircea Coșea: BNR a ajuns un alergător singur de cursă lungă

Banca Națională a României a transmis luni, 13...

Parc industrial / FOTO: Freepik

Șanse bune pentru România. Parcurile industriale, o miză de 10 miliarde de euro

România are toate șansele să devină un...

Bogdan Chirieac

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt1
YesMy - smt4.3.1
pixel