Termene amânate pentru aplicarea tarifelor rutiere
Potrivit noii ordonanțe, termenele prevăzute la mai multe articole din Legea nr. 226/2023 – care stabilea cadrul pentru introducerea unor tarife pe rețeaua de drumuri naționale – se amână până la 1 iulie 2026. Este vorba despre dispozițiile care vizau calendarul de implementare a taxării și detaliile procedurale necesare pentru colectarea tarifelor.
Decizia survine în contextul în care autoritățile nu au reușit să finalizeze infrastructura legislativă și tehnică necesară aplicării sistemului până la termenele inițiale.
Redefinirea drumurilor naționale principale
Un alt punct important al ordonanței vizează modificarea OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor. Noile prevederi stabilesc explicit că drumurile naționale principale includ:
șoselele care leagă capitala de orașele reședință de județ și între ele, precum și conexiunile cu obiectivele militare și punctele de trecere a frontierei;
drumurile care asigură legături cu statele vecine și interconectează rețeaua rutieră cu drumurile din spațiul Schengen terestru;
alte drumuri pe care recensămintele de circulație au arătat un trafic mediu zilnic mai mare de 3.500 de vehicule fizice sau peste 4.500 de vehicule etalon pe zi.
Această redefinire are impact asupra planificării investițiilor, a modului în care vor fi prioritizate reparațiile și a integrării în rețeaua europeană de transport.
Citește și:Transport rutier: noi controale și amenzi pentru nerespectarea greutății admise
Reguli mai stricte pentru convoaiele de vehicule agabaritice
Guvernul introduce și reguli clare pentru transporturile agabaritice. Convoaiele formate din vehicule care depășesc masele sau dimensiunile maxime admise nu vor putea depăși 200 de metri lungime și vor putea include cel mult trei vehicule. În plus, fiecare vehicul din convoi trebuie însoțit atât de autovehicule autorizate, cât și de un echipaj de poliție rutieră.
Aceste prevederi urmăresc creșterea siguranței circulației și limitarea blocajelor pe drumurile naționale.
Amenzi mai mari pentru șoferi
Ordonanța aduce sancțiuni mai aspre pentru șoferii care refuză verificările sau obstrucționează controalele efectuate de autorități.
Astfel, refuzul de a supune vehiculul cântăririi ori verificării dimensiunilor, de a prezenta documentele de transport sau de a însoți personalul de control va fi sancționat cu amenzi între 15.000 și 30.000 lei. Aceleași valori sunt aplicabile și pentru cazurile în care conducătorii auto obstrucționează controlul, se sustrag verificărilor sau nu opresc la semnalele personalului autorizat.
Control prin sisteme automate
Un alt element de noutate este atribuirea de competențe suplimentare Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Personalul CNAIR va putea efectua controale atât la punctele de frontieră, cât și prin intermediul unor sisteme automate de monitorizare instalate pe drumurile de interes național.
Ministerul Transporturilor va elabora în termen de 30 de zile norme metodologice care să detalieze modul de aplicare a acestor controale prin sisteme automatizate.
Prin această ordonanță, Guvernul încearcă să ajusteze atât calendarul implementării tarifelor rutiere, cât și regimul de utilizare a drumurilor naționale, în paralel cu introducerea unor instrumente suplimentare de control și sancțiuni mai dure pentru nerespectarea regulilor. Prorogarea termenelor până în 2026 oferă timp suplimentar pentru pregătirea infrastructurii tehnice și administrative, dar și pentru adaptarea transportatorilor la noile cerințe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.