Explozia prețurilor materiilor prime și materialelor pune în pericol proiectele de infrastructură, piața de construcții și creșterea economică a României. Soluțiile propuse de ARCA

Dana Mihai |
Data publicării:
Comisia Europeană preconizează că ponderea datoriei publice în PIB va atinge 49,7% în acest an, şi 52,7% anul viitor, de la 47,3% anul trecut.
Comisia Europeană preconizează că ponderea datoriei publice în PIB va atinge 49,7% în acest an, şi 52,7% anul viitor, de la 47,3% anul trecut.

Explozia prețurilor materiilor prime și materialelor de construcții, la care se adaugă aplicarea neuniformă a legislației achizițiilor publice, ar putea avea un impact negativ direct asupra pieței de construcții, prin insolvențe și falimente, a proiectelor de infrastructură aflate în derulare, prin blocaje, dar și indirect, asupra evoluției PIB și a bugetului de stat, în lipsa intervenției imediate a autorităților publice centrale.

În 2020, domeniul construcțiilor a avut cea mai mare contribuție la evoluția PIB (+0,6 pp), alături de domeniul Informații și Comunicații (+0,6 pp), potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Sectorul construcțiilor, cel care a împiedicat o scădere mai drastică a PIB în 2020, este într-o situație extrem de dificilă, din cauza creșterii fără precedent a prețurilor internaționale la materii prime și materiale, dublată de blocaje în lanțurile de aprovizionare.

Modificarea prețurilor a început după jumătatea anului 2020 pentru toate categoriile de materii prime și materiale de construcții, iar creșterile au ajuns și până la 40% pentru anumite componente, un nivel record având în vedere intervalul de timp în care au avut loc.

Legea achizițiilor publice conține mecanisme de abordare și corectare a situațiilor în care prețurile cresc accelerat. Problema este, însă, că aceste prevederi sunt aplicate discreționar sau nu sunt aplicate deloc de autoritățile centrale și locale, în lipsa unor directive clare, precise și unitare.

Ce solicită ARCA:

- aplicarea în contractele de achiziție publică în derulare a unor formule de actualizare
a prețurilor (formule de escaladare/ajustare polinomiale);

- obligarea autorităților contractante să actualizeze valorile estimate ale investițiilor
publice la data lansării licitației și să prevadă formule de ajustare polinomiale cu aplicabilitate de la
începerea execuției sau prestării serviciilor;

- folosirea mecanismelor de modificare/variație din contractele de achiziție publică
care au astfel de prevederi sau a celor permise de Legea achizițiilor publice și acceptarea plății
diferențelor de prețuri de materii prime și materiale, fie prin acceptarea formării de prețuri noi, fie
prin plata diferenței neacoperite, prin formula de ajustare;

- modificarea sursei indicilor și legarea acestora de oscilațiile din economia reală
(bursele de mărfuri interne și internaționale, și nu indicele de inflație).

Despre creșterea prețurilor

Încă din aprilie 2020, ARCA a semnalat în mass-media și în discuțiile avute cu factorii de decizie de la nivel local și central că se va produce o creștere spectaculoasă a prețurilor materiilor prime și materialelor pentru construcții și a avut la bază elemente concrete:

- pandemia a redus în mod forțat capacitățile de producție mondiale și a afectat fluxurile de transport internațional;

- majoritatea materialelor sau materiilor prime pentru construcții se importă: geosintetice (în principal din Italia, Franța), parapet (Italia), vopseluri pentru marcaje rutiere (Italia), țevi și cabluri pentru lucrările de rețele de utilități (Turcia, Rusia), bitum (Polonia, Ungaria, Serbia), oțel beton (Republica Moldova, Rusia, Turcia);

- producătorii interni sunt foarte puțini și fie depind de importuri de materie primă din state non-UE (China, Turcia, Rusia), fie produc în cantități foarte mici sau o gamă redusă de produse;

- reducerea consumului mondial de produse derivate din țiței a dus la scăderea ofertei de bitum, care este un produs rezidual al rafinăriilor. Scăderea ofertei a condus automat la creșterea prețurilor.

În T4 2020, au apărut și alte cauze:

- state precum Turcia, Federația Rusă și China au implementat măsuri de protecție a piețelor
proprii, reducând exporturile de materii prime și de materiale de construcții, în încercarea de
a-și susține propriile economii;

- furnizorii de pe piața internă nu au mai constituit stocuri, pentru că nu au mai avut
predictibilitate asupra prețurilor și termenelor de livrare;

- creșterea cererii de materiale de construcții, datorată creșterii activităților în construcții.

Declarație Vlad Vameșu, președinte ARCA:

Construcțiile reprezintă singurul sector cu o pondere importantă la realizarea PIB-ului în care capitalul companiilor este majoritar autohton. Intervenția imediată a statului este o problemă de securitate națională. Este necesară o abordare unitară la nivel de Guvern, problema nu trebuie lăsată la nivelul autorităților publice centrale și locale. În lipsa unei acțiuni la nivelul Guvernului, consecințele se vor vedea prin creșterea numărului firmelor autohtone care vor intra în insolvență sau chiar în faliment, blocaje financiare, imposibilitatea finalizării proiectelor de infrastructură și prin creșterea numărului de șomeri – cu impact asupra bugetului de stat. Nu cerem ajutoare financiare, ci reglementări unitare și logice.

Despre ARCA
Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi a fost înființată în 2019 și reunește companii cu capital românesc din domeniul infrastructurii rutiere. Firmele care fac parte din ARCA au, în prezent, peste 5.000 de angajați, o cifră de afaceri netă de aproape 2 miliarde de lei și contribuții importante la bugetul consolidat al statului. ARCA își dorește un dialog cu Guvernul și cu autoritățile relevante, pentru asigurarea unui cadru legal, transparent și profesionist în domeniul construcției de infrastructură rutieră.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9715
Diferența 0.0008
Zi precendentă 4.9707
USD
Azi 4.5614
Diferența -0.0031
Zi precendentă 4.5645
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 19-03-2024
EUR flag1 EUR = 4.9715 RON
USD flag1 USD = 4.5614 RON
GBP flag1 GBP = 5.8088 RON
CHF flag1 CHF = 5.1628 RON
AUD flag1 AUD = 2.9953 RON
DKK flag1 DKK = 0.6666 RON
CAD flag1 CAD = 3.3679 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4309 RON
SEK flag1 SEK = 0.4392 RON
XAU flag1 XAU = 316.4037 RON
Monede Crypto
1 BTC = 298541.94RON
1 ETH = 15444.81RON
1 LTC = 373.35RON
1 XRP = 2.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.97% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.08%
6 luni: 6.10%
12 luni: 6.11%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16347.25 0.62%
BET-BK 3017.97 0.39%
BET-FI 59593.10 0.62%
BET-NG 1175.05 0.81%
BET-TR 33918.60 0.62%
BET-TRN 33136.81 0.62%
BET-XT 1399.18 0.63%
BET-XT-TR 2870.54 0.63%
BET-XT-TRN 2809.09 0.63%
BETAeRO 1087.27 -0.29%
BETPlus 2418.01 0.60%
RTL 35850.36 0.64%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel