Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut considerabil în primul trimestru din an

DCBusiness Team |
Data publicării:
Cu lista la cumpărături
Cu lista la cumpărături

Deși a fost înregistrată o creștere în primele trei luni din an, în prima jumătate a anului trecut aceste cheltuieli au stagnat, astfel că tot mai multe gospodării au fost nevoite să își limiteze cheltuielile din cauza scumpirilor, conform unui studiu recent.

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut, în România, cu 6,6%, în primul semestru din 2024 faţă de anul anterior, însă volumele achiziţionate de gospodării au stagnat la nivelul primelor şase luni din 2023, arată datele Consumer Panel GfK România, publicate marţi.

Conform cercetării, în ansamblu s-au înregistrat scăderi importante de volume la anumite categorii de bază, precum: pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, băuturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, băuturi energizante & izotonice, juice drinks şi cidru).

Datele centralizate de Consumer Panel Services GfK relevă faptul că rata inflaţiei în FMCG a fost de circa 3% în, în primul semestru din acest an, comparativ cu anul anterior.

Mai mult, 85% dintre cumpărătorii români s-au declarat îngrijoraţi de faptul că preţurile ar putea să crească în continuare, după cum dezvăluie cel mai recent val al raportului "Behavior Change", lansat de Consumer Panel GfK. Astfel, patru din zece gospodării din România rămân în zona "budget squeeze", fiind constrânse să-şi limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se încadra în bugetul disponibil sau nici nu reuşesc să-şi acopere nevoile curente.

Un trend important din ultima perioadă este reprezentat de produsele aflate la promoţie. În acest sens, 23% din totalul achiziţiilor FMCG (cu excepţia Fresh Food), realizate de gospodării, în primele şase luni din 2024, au fost "la ofertă", cu aproape patru puncte procentuale peste nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă din 2023.

De asemenea, achiziţiile din hypermarketuri s-au majorat cu 4%, ca valoare, de la un an la altul şi a ajuns pentru prima dată sub pragul de 25% cotă de piaţă.

Potrivit sursei citate, pe reţeaua de Supermarketuri IKA (reţele internaţionale) s-a păstrat acelaşi trend descendent, în timp ce supermarketurile independente (lanţurile locale şi magazinele neafiliate unei reţele) au avansat cu un ritm de 14%, în perioada analizată, în principal datorită majorării coşului mediu de cumpărături.

Cel mai mare coş mediu de cumpărături se înregistrează în continuare în hypermarketuri, unde gospodăriile cheltuie, în medie, aproape 90 de lei la o vizită în magazin. În schimb, cumpărătorii români merg mai des în magazinele de tip discount decât în hypermarketuri.

La nivelul primelor şase luni din 2024, frecvenţa medie de cumpărare de la discounteri a depăşit-o pe cea înregistrată în supermarketuri.

Consumer Panel GfK este un studiu de tip continuu ce monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România pe baza unui eşantion reprezentativ la nivel naţional, format din 6.000 de cumpărători. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie.

Panelul de consumatori GfK este activ pe piaţa românească de cercetare de peste 25 de ani. Consumer Panel Services GfK furnizează informaţii-cheie despre cine cumpără ce, unde, cât, cu ce frecvenţă şi de ce.

La începutul acestui an, compania a anunţat desprinderea de Grupul GfK şi finalizarea tranzacţiei cu YouGov - lider de piată în ceea ce priveşte opiniile, motivaţiile, dorinţele, dar şi obiceiurile media ale consumatorilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.1222
Diferența 0.0231
Zi precendentă 5.0991
USD
Azi 4.5369
Diferența 0.0471
Zi precendentă 4.4898
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.1222 RON
USD flag1 USD = 4.5369 RON
GBP flag1 GBP = 6.0212 RON
CHF flag1 CHF = 5.4930 RON
AUD flag1 AUD = 2.9098 RON
DKK flag1 DKK = 0.6866 RON
CAD flag1 CAD = 3.2688 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0313 RON
NOK flag1 NOK = 0.4377 RON
SEK flag1 SEK = 0.4687 RON
XAU flag1 XAU = 487.0692 RON
Monede Crypto
1 BTC = 471009.80RON
1 ETH = 10445.53RON
1 LTC = 443.12RON
1 XRP = 10.62RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET16405.950.50%
BET-BK3090.310.46%
BET-EF896.470.65%
BET-FI57667.300.22%
BET-NG1196.270.91%
BET-TR36177.880.50%
BET-TRN35164.770.50%
BET-XT1406.620.48%
BET-XT-TR3049.200.48%
BET-XT-TRN2970.170.48%
BETAeRO803.770.00%
BETPlus2416.180.39%
RTL36708.960.58%

Opinii

Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Nu suntem loviți de tsunami, ci de greșelile făcute. Mircea Coșea: ”Am o teamă de viitor”

Profesorul de economie Mircea Coșea a vorbit,...

Adrain Negrescu / Foto: Facebook

”Roșul” de la bursă ar putea fi primul pas. Următorul, deprecierea leului

Analistul financiar Adrian Negrescu a respins...

Profesorul Mircea Coșea / FOTO: Arhivă

Comunicate de presa

Panouri fotovoltaice / Foto: Freepik

Parcuri fotovoltaice. Alte 60 de contracte semnate cu primării și entități publice

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță...

Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM

Guvernul a aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu pentru anul 2025

În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea...

Leadership creativ

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel